foto Driversweb.cz

Subaru XV 2,0D – forma plná obsahu

Datum článku: 10.12.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Tohle není další napomádovaná městská fiflena, ale opravdový řidičský nástroj připravený zdolat jakoukoliv překážku.

Tak tohle u Subaru vážně zpackali! Copak se do Japonska nedoneslo, že městské crossovery jsou drsné jen naoko? Že jsou to jen konvenční hatchbacky s pohonem předních kol na o centimetr přizvednutým podvozkem s pár plasty navíc? Vždyť nejnáročnější terén, který nejspíš kdy budou muset zdolat, je parkování přes obrubníky! Manažeři konkurenčních automobilek se možná popadají za břicho, jenže smát by se rychle přestali, kdyby se s XV svezli, protože to by s jejich plechovkou vytřelo podlahu na silnici a hlavně mimo ni. Subaru totiž pojalo své XV poněkud… seriózněji. Ano, taky je to vlastně obyčejný rodinný hatchback – XV vychází z u nás neprodávané nové Imprezy – jenže Subaru to prostě neumí „jen jako“.

Tak předně je tu světlá výška 22 cm (o 5 cm víc než u Imprezy), což odpovídá třeba novému Foresteru, který se náročného terénu vážně nebojí. Tenhle parametr snese srovnání dokonce i s opravdu drsnými offroady – nezastavitelný Jimny má 19 cm, legendární Pajero 21 cm a nesmrtelný Wrangler 23 cm. Limitem můžou být civilnější nájezdové úhly 25°a 26° (vpředu/vzadu), ale i tak XV zvládne nejspíš víc, než na co si troufne srab za volantem.

Další výhodou je bytelná konstrukce – podívejte se na ramena náprav a uvidíte kus železa, kterým byste v nouzi umlátili i slona. Pro modelový rok 2014 se celý podvozek ještě víc zpevňoval, aby byl jistější a odolnější. Stačí krátké svezení mimo silnice a je jasné, že tohle auto hned tak nějaký kopeček nezastaví. Možná až cihlová zeď, ale XV by nejspíš jako správný tvrďák bez mrknutí blinkru prostě projelo skrz.

A pak je tu samozřejmě trvalý pohon všech kol, který se z vrcholu bahnitého kopce směje na hrabající haldexy plácající se dole. Tedy pokud už konkurence pohon všech kol má, protože většinou jde jen o předokolky, které utopíte i na louce pokryté ranní rosou. XV má dokonce v palubním počítači i obrazovku, na které můžete sledovat, jak se jednotlivá kola perou s terénem. U Subaru to berou fakt vážně.

  

Uzávěrky diferenciálů nehledejte a místo redukce je tu krátká jednička, ale na druhou stranu máte na své straně výhodu nižšího těžiště plochého motoru a skvělý výhled na všechny strany. Nenechte se zmást jeho civilnějším vzhledem, XV je v jádru auto, které si dává „městský terén“ ráno ke snídani, k obědu slupne pár zablácených stavebních parcel a nepřístupných kopců, místo svačiny si skočí na rozbahněnou offroadovou trať a den zakončí povečeřením lesní cesty polité další vrstvou bahna navíc. Dobrou chuť.

Předpokládáme, že podle dosavadního popisu čekáte drsný, neohrabaný a únavný stroj – ale nic nemůže být dál od pravdy. Diesel pod kapotou je tichý, podvozek pohodlně houpavý a řízení snadné. Pořád tu jsou náznaky Subarovitosti (zatřesení motoru při startu a chcípání nebo mechanický chod řadičky), ale všechny jsou tak utlumené, aby si fanoušci značky všimli a ostatní to nijak neotravovalo. Městská obratnost je prvotřídní a talent pro daleké cesty neoddiskutovatelný. Vždyť dokáže jezdit se spotřebou pod šest litrů. Ano, zvýšené auto s permanentním pohonem všech kol a terénním apetitem pravověrného offroadu.

Ale víte, co je na tom všem nejlepší? Že vás bude bavit ho řídit. Na druhé straně všech ovládacích prvků cítíte stroj, z něhož vaše přesné povely dostanou to nejlepší. Poctivých 147 koní a 350 Nm dokáže XV slušně rozhýbat, a když ho pak pošlete v plném kalupu do zatáčky, jen se trochu nakloní, aby se zapřelo do pružin, a pak už jen drží a drží a drží… Neutralita, stabilita, ovladatelnost – ladiči podvozku XV skutečně na nic důležitého nezapomněli a s XV je radost jezdit nejen pomalu, ale i rychle (o tom si víc přečtete v minulém TESTu kolegy Matěje ZDE).

Zatím to vypadá skutečně idylicky, že? Jenže jeden problém tu je, a to nemyslíme design interiéru, protože kdyby vám jeho upřednostňování funkce před formou vadilo, nikdy byste se nezajímali o žádné japonské auto. Navíc absenci politicky korektní měkkosti a módní fešáckosti nahrazuje prvotřídní ergonomií a snadnou ovladatelností i v rukavicích, takže si ve skutečnosti není na co stěžovat.

Ten problém se jmenuje Forester. To, že je XV v kontextu své třídy příliš dobře zkonstruované, se totiž odráží na tom, kolik si za něj v Subaru řeknou. Diesel startuje na 780 tisících, což je za zvýšený hatchback přeci jen ranec (ano, mohli byste ušetřit 70 tisíc a pořídit si dvoulitrový benzin, ale ten je pomalejší a víc žere, takže je otázka, jestli šetříte na správném místě). Hlavně je však tahle částka na dostřel většího Foresteru (přesvědčte se v ceníku), který jezdí stejně dobře a je praktičtější (náš TEST ZDE). To už je hodně dobré téma k zamyšlení, co říkáte? Naším doporučením však rozhodně není Subaru XV zavrhnout, spíš to berte jako motivaci vyšlápnout si na prodejce a vyjednat si lepší cenu, protože pokud nepotřebujete větší auto, rádi řídíte a s tím terénem to myslíte aspoň trochu vážně, nic lepšího nenajdete.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Subaru XV 2,0 D XS:

Stav vozu/rok výroby

nový / 2014

Cena vozu

829 000 Kč

Hmotnost

1 440 kg

Motor

boxer diesel

Plnění motoru

přeplňování turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu podélně

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 998 ccm

Výkon

108 kW (147 koní) při 3 600 ot./min.   

Výkon/hmotnost

102 koní/t

Točivý moment

360 Nm při 1 600 – 2 400 ot./min.

Zrychlení 0−100 

9,3 s

Max. rychlost  

198 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřebave městě

6,8 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,0 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

5,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

Vzpěra McPherson, vinuté pružiny

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky, vinuté pružiny

Rozměr pneumatik

225/55 R17

Délka

4 450 mm

Šířka

1 780 mm

Výška

1 570 mm

Rozvor náprav

2 635 mm

Objem zavazadlového prostoru

380 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Schopnosti na silnici i mimo ni – Cena blízko Forestera   
+ Pohodlný a úsporný cestovatel    – Interiér není módní hit
+ Praktické, a přitom řidičské auto     
+ Sympatická mechaničnost  

 

Subaru XV

2,0 D (147 koní)

BMW X1 xDrive

2,0d (143 koní)

Mazda CX-5

2,2 SKY-D (150 koní)

VW Tiguan 4Motion

2,0 TDI (177 koní)

0-100 9,3 s

V max 198 km/h 

5,6 l/100km

0-100 9,7 s

V max 202 km/h

5,5 l/100km

0-100 9,4 s

V max 197 km/h 

5,2 l/100km

0-100 8,5 s

V max 202 km/h

5,8 l/100km

cena: 779 000 Kč

cena: 806 000 Kč

cena: 731 900 Kč

cena: 807 900 Kč

Galerie

Komentáře