Datum článku: 10.5.2013 | Autor textu: Matěj Slepička
UPOZORNĚNÍ: Tohle auto vás bude bavit! Je to ztělesněný důkaz, že i crossover se může dobře řídit, když se postaví poctivě. XV je návrat k těm nejlepším tradicím původního Foresteru jako Imprezy na chůdách.
Naskočte do XV, po interiéru se raději moc nerozhlížejte, a hned otočte klíčkem v zapalování. Ručičky budíků udělají show protočením až na doraz a zpět a můžete vyrazit. Hned po rozjezdu si všimnete, pro Subaru typické tuhé spojky a převodovky, která vám své kvalty nedá zadarmo.
Ale pokud vám na semaforu z příliš dlouho připravené jedničky na spojce dřevění levá noha a pokud vám na prvních kilometrech nejde zařadit jediný kvalt jinak než silou, kterou běžně házíte bowlingové koule, pak je chyba ve vás. Fandové Subaru říkají, že je tuhá spojka a přísná převodovka tím pravým charakterem a po několika desítkách seznamovacích kilometrů vám postupně dojde proč.
Zatímco většina dnešních běžných a leckdy i sportovních aut pod sportovním naléháním jen vyměkne, Subaru XV se teprve uvolňuje. Převodovka začne fungovat stejně dobře jako ve všech ostrých Subaru, stačí jen přirozeně přidat na tempu a cesta ke kvaltům směrem dolů se uvolní, při podřazení stačí ťuknout do plynu a nižší kvalt se pro vás připraví jako odměna téměř okamžitě.
Ve stejně řidičsky nadšeném duchu navazuje i podvozek. Jízda v poklidu po městě někdy může působit trochu uskákaně, podobně jako prémiový podvozek sportovních sedanů, ovšem opět jen do té doby, než přijedete do první zatáčky trochu svižněji.
Nadšené poskakování se lusknutím prstu změní v hledání každého kousku gripu pro neutrální chování, a když přeženete nájezdovou rychlost, tak nabídne k degustaci trochu řiditelné přetáčivosti. Pokud byste ale chtěli přetáčivosti více, tak máte smůlu, tenhle typ zábavy toriž zakazuje stabilizační kontrola, která svým vypnutím bohužel jen o malou chvilku oddálí zásah.
Na omezení zábavy s nevypínatelným ESP narazíte i na nezpevněném povrchu, kde byste jinak mohli více využít poctivé mechaniky, samosvorného středového diferenciálu s viskózní spojkou, která umí základní poměr rozložení točivého momentu 50:50 mezi nápravami změnit dle potřeby. Namísto powerslidů na polní cestě k vaší chatě se tak můžete v „ESP kleci“ chvílemi nudit a zbyde vám tak trochu více času rozhlížet se po interiéru.
A zatímco Subaru XV zvenku vypadá moderně a dynamicky i díky kolům za 35 000 Kč, které dostanete zdarma, tak uvnitř dělá asi stejně dobrý dojem jako pracovitý vesnický stařeček. Chlapík je to každopádně sympatický, ale na Ples v Opeře se vám ho nebude chtít brát. Dojem nezlepšuje ani aftermarketová sada autorádia zdarma, doplněná o trčící mikrofon a couvací kameru, která nemá navigační linky. Autorádio bohužel postrádá logiku ovládání a používání tak obtěžuje. Naštěstí není audiosystém úplně potřeba, protože naftový motor pod kapotou je jeden z nejtišších.
Poslední chybějící článek pro to, abychom mohli Subaru XV z řidičského hlediska titulovat jako dobře sladěný celek, je právě motor. Zatímco u většiny aut dvoulitrový diesel kazí zážitek z řízení, boxer diesel, s nezvyklým řešením protiběžných pístů, celek nijak neruší, navíc má rychlou odezvu na plyn a výkon nepolevuje ani ve vysokých otáčkách. Spotřebou jsme se pohybovali v okolí 6,5 l/100 km, což je vzhledem k poctivé mechanice podvozku slušná hodnota.
S trochou nadsázky bychom XV připodobnili k tomu, jak by asi jezdilo jedno z nejřidičtějších dostupných aut – Subaru BRZ, kdyby mělo být crossoverem. I Subaru XV vás začne bavit, až když s ním přitlačíte na tempu, neomrzí vás mechaničnost ovládání, stříká z něj řidičské nadšení a bohužel včetně toho, že interiér musel jít při vývoji stranou před jízdními vlastnostmi. Subaru XV je jedním z řidičsky nejzábavnějších crossoverů a dokonce mu v tom nebrání ani naftový motor, který z typicky crossoverovské řidičské pozice působý silněji, než se papírově může zdát. Value for money se XV, mezi konkurencí, drží statečně a jako třešínku na dortu vám k tomu teď dealer přidá ještě kola autorádio v ceně 70 000 zdarma.
text: Matěj Slepička
Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Subaru XV 2,0 D X:
Stav vozu/rok výroby |
nový / 2013 |
Cena vozu |
|
Hmotnost |
1 490 kg |
Motor |
boxer diesel |
Plnění motoru |
přeplňování turbodmychadlem |
Uložení motoru |
vpředu podélně |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
nafta |
Objem |
1 998 ccm |
Výkon |
108 kW (147 koní) při 3 600 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
98 koní/t |
Točivý moment |
360 Nm při 1 600 – 2 400 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
9,3 s |
Max. rychlost |
198 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
5,6 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
6,8 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
5,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
60 l |
Zavěšení přední nápravy |
Vzpěra McPherson, vinuté pružiny |
Zavěšení zadní nápravy |
dvojité lichoběžníky, vinuté pružiny |
Rozměr pneumatik |
225/55 R17 |
Délka |
4 450 mm |
Šířka |
1 780 mm |
Výška |
1 570 mm |
Rozvor náprav |
2 635 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
380 l |
Rozsah převodových stupňů, znázorněný uprostřed tachometru, pomáhá k rychlé orientaci, při výběru kvaltu pro předjíždění.
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Poctivá mechanika pohonu všech kol | – Malý zavazadlový prostor |
+ Důraz na jízdní vlastnosti | – Nelze vypnout ESP |
+ Precizní ovladatelnost | |
+ Tichý, úsporný a pohotový motor |
2,0 D (147 koní) |
BMW X1 xDrive 2,0d (177 koní) |
Range Rover Evoque AWD 2,2 TD4 (150 koní) |
VW Tiguan 4Motion 2,0 TDI (140 koní) |
0-100 9,3 s V max 198 km/h 5,6 l/100km |
0-100 8,4 s V max 213 km/h 5,8 l/100km |
0-100 9,6 s V max 182km/h 6,4 l/100km |
0-100 10,2 s V max 188 km/h 6,0 l/100km |
|
|
|
|
cena: 739 000 Kč |
cena: 870 500 Kč |
cena: 984 000 Kč |
cena: 733 000 Kč |