foto Driversweb.cz

Subaru Forester 2,0 D Sport – chlapská záležitost

Datum článku: 12.2.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Pravé chlapské SUV, které není jen napomádovaný hatchback, ale skutečně široce použitelné auto, a navíc vás bude bavit řídit? Máte ho před sebou... jen mu musíte dát šanci se předvést.

Jestli v něčem Subaru Forester vážně nevyniká, je to umění dobrého prvního dojmu. Na pohled není nijak okouzlující ani zvenku ani uvnitř, řada tlačítek už patří spíš do muzea. Při jízdě s ním trochu bojujete, na tvrdou spojku potřebujete svalnaté lýtko a na tuhou řadičku pevnou ruku, podvozek trochu poskakuje, motor má staromódní turbodíru, a když ho po jízdě chcípáte, ještě chvíli se dotáčí, aby v posledním momentu zavrčel a zatřásl sebou jako nevrlý pes. Trochu tak připomíná náladovou Imprezu STi, když má zrovna svůj den. Pokud je pro vás první dojem to nejdůležitější, asi byste vyděšeně utíkali pryč do bezpečí světa měkčené plastové něhy a elektronicky asistovaného nenáročného řízení. Ale to by byla chyba. Tohle totiž nejsou chyby, to je CHARAKTER!

SUV jsme si zvykli nesnášet, protože tyhle zvýšené hatchbacky, pojízdné polovičaté kompromisy, ve finále neumí nic v terénu a na silnici jezdí hůř než kdejaký rodinný kombík, takže jsou dobré skutečně jen na to, aby s nimi starostlivé maminky vozily děti do škol a městské fifleny se mohly předhánět u svých kadeřnic, která ho má větší a nablýskanější. Přitom myšlenka na civilizovanější off-road není vůbec hloupá, jen nesmí módně preferovat formu před funkcí. A Forester je právě takovým autem, které má jasné názory a osobitý styl, a na to, co si o něm myslí ostatní, zvysoka kašle. Poflakování po městě ho baví asi stejně, jako když vás tahá drahá polovička po krámech s hadříkama a botičkama. Nuda k uzoufání. Ne, aby ukázal, co v něm je, musí pryč z přeplněných a vymydlených ulic, pryč z civilizace. Takže vzhůru do lesa!

Věci se začnou lepšit hned za městem na okreskách, které Forester s chutí polyká. Diesel silně zatahuje, čtyřkolka nemá problém s trakcí, poddajný podvozek se snadno vypořádává se zatáčkami i nerovnostmi a vás prostě baví kroutit volantem, šlapat po pedálech a kvedlat řadičkou, protože to celé působí klasicky mechanicky. Není to kdovíjak rychlé ani sportovní, ale o to tu nejde – cítíte se propojení se strojem, dáváte mu rozhodné pokyny a on je poslušně následuje. Forester je prostě auto, ne jen nástroj na přepravu, a právě tohle nás baví nejvíc.

Ještě zajímavější to začne být, když Forestera vypustíte do terénu. Hodně automobilek se chlubí schopnostmi svých SUV, ale většinou nedovedou víc než zdolat obrubník při parkování nebo brodit kaluže na ulicích. Když ale dělá něco Subaru, dělá to pořádně. Žádné trapné mezinápravové spojky, žádné fešácké plastíky, co se hned olámou. Místo toho má trvalý symetrický pohon všech kol podpořený elektronickými asistenty pro rozjezd do kopce i kontrolovaný sjezd, slušné nájezdové a přechodové úhly, dobrý výhled s jasně čitelnými rohy karoserie, robustní konstrukci a… vyvolává neodbytný pocit, že se mu to terénní týrání snad i líbí! Co skutečně umí, jsme zažili už na předváděčce, a pak nás dostalo ještě tohle efektní video

Zkrátka Forester toho zvládne víc, než na co byste si vůbec troufli! Pak mu odpustíte i trochu svérázný japonský interiér. Nakonec civilizovanost se přeceňuje. Ano, Forester má nový komfortní prvek – elektricky výklopné víko kufru. Ale to je stejně průhledný trik, jako byste jeskynnímu muži uvázali kravatu, jeho částečně zvířecí povahu to nezmění. Pořád je to spíš nezastavitelný dříč, ne městský floutek. Možná to bude chvíli trvat, než k sobě najdete cestu, ale pokud vážně rádi řídíte a máte rádi pravá auta ze staré školy, určitě mu rychle propadnete a tu jeho náladovost, nevychovanost a tvrdohlavost budete milovat. Tedy tím chlapským způsobem, samozřejmě. Každé svezení s ním pak bude působit, jako když jdete s nejlepším kamarádem na pivo – uvolňující chvíle zábavy, kdy jste sám sebou a nemusíte se nijak omezovat.

Vaše drahá polovička ho proto bude zaručeně nesnášet, na ni bude moc hrubé a nevycválané, ale aspoň se o něj nebudete muset bát, kdyby chtěla řídit. A o to víc radosti pro vás. Vymetejte s ním okresky a brázděte lesy, zdolávejte kopce a broďte řeky, hoďte dovnitř špinavé psy a děti nechte klidně drobit, Foresteru to nevadí. Zacházejte s ním co možná nejtvrději, jemu se to bude ještě líbit. Bude z něj váš nový nejlepší kamarád. Ženské to nepochopí, Subaru Forester je prostě chlapská záležitost.

Až mrknete do tabulky pod článkem, nezalekněte se ceny. Diesel ve vrcholné výbavě Sport docela leze do peněz, ale na výběr jsou i méně vybavené varianty bez bodykitu (ceny dieselu začínají na 799 tisících). A nebo... co takhle dopřát si rovnou ostřejší 240koňové benzinové XT? Hlavně neváhejte a kupte si ho, s radostí vám pak potřeseme rukou ke šťastnému výběru. Žádné "autovitější" auto v téhle třídě není.

foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Subaru Forester 2,0D Sport:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Cena testovaného vozu

1 029 000 Kč

Hmotnost

1 663 kg

Motor

boxer

Plnění motoru

turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu podél

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 998

Výkon

108 kW (147 koní) při 3 600 ot./min.

Výkon/hmotnost

88 koní/t

Točivý moment

350 Nm při 1 600 - 2 400 ot./min.

Zrychlení 0−100 

10,2 s

Max. rychlost  

190 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

5,9 l/100 km

Spotřeba ve městě

7,3 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,2 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

225/55 R18

Délka

4 595 mm

Šířka

1 795 mm

Výška

1 735 mm

Rozvor náprav

2 640 mm

Objem zavazadlového prostoru

505 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Prostorný, praktický – Nemoderní interiér   
+ Skvělý výhled ven – Hrubší povaha
+ Silný a úsporný diesel     
+ ŘÍDÍTE HO!!!  
+ Skvělé schopnosti v terénu     

 

Subaru Forester

2,0 boxer diesel (147 koní)

BMW X3

xDrive20d (184 koní)

Mazda CX-5

2,2 SKY-D (150 koní)

Honda CR-V

2,2 i-DTEC (150 koní)

0-100 10,2 s

190 km/h

5,9 l/100km

0-100 8,5 s

210 Km/h

5,6 l/100km

0-100 9,4 s

197 km/h 

5,2 l/100km

0-100 9,7 s

190 km/h  

5,8 l/100km

cena: 1 029 000 Kč

cena: 1 062 500

cena: 805 900 Kč

cena: 909 900 

Galerie

Komentáře