Datum článku: 1.2.2017 | Autor textu: Luboš Růžička | Autor fotografií: Jiří Čermák
Dvě stě čtyřicet koní, dvaadvacet centimetrů světlé výšky a vybroušený pohon všech kol z dílny otců legendárních čtyřkolek – XTčko smrdí zábavou i tam, kde asfalt znají jen z pohádek.
Většina republiky se topí v epesní sněhové kalamitě, do níž se bojí vyjet i sněžné pluhy, silnice zejí prázdnotou. Určitě nejsem jediný, komu zachumelené bílé cesty nedají spát, s prvními vločkami ho svrbí prsty a nervózně těká, kde by se dalo sklouznout. Těžko vymyslet lepší počasí na test rychlé čtyřkolky. Takže je fakt k vzteku, že tahle vytoužená pravá zima dorazila přesně týden po tom, co jsem XTčko vrátil.
Jenže co dělat, když už máte klíčky v kapse, stádo pod zelenou kapotou natěšeně řehtá, vy se nemůžete dočkat, až to celé pošlete pěkně bokem do pocukrovaného vracáku (protože prostě Subaru), ale prosincové počasí si v Praze umanulo, že bude květen? Nabrat severní kurs a modlit se, že aspoň na horách se trochu smeknout půjde. Možná jsem svou víru obrátil k špatnému bohu, snad to byl klid před bouří, která sem po Vánocích přinesla tuhle bílou nadílku, ale ačkoliv jsme se spolu s Foresterem vyškrábali až na samý hřeben Krkonoš, po sněhu ani památky. Naštěstí to bylo jediné zklamání, které jsme spolu zažili.
Dvě stě čtyřicet koní a tři sta padesát newtonmetrů se v kompaktním SUV nevidí zrovna každý den. Díky nim předvádí plochý čtyřválec opravdu mohutný zátah bez ohledu na okolní podmínky. Na suchu, na mokru, do kopce, s plným kufrem, … Sešlápnu plyn, elektronika pošle točivý moment na kola s největší adhezí, příď se zvedne a Forester vyrazí jak vystřelený z praku.
Díky nízkému těžišti a vyváženému symetrickému uspořádání pohonu se karoserie zbytečně nenaklání, v zatáčkách by mě ani nenapadlo, že řídím sedmnáct metráků těžké SUV. Na výjezdu se zadek pod plným plynem decentně stáčí a utahuje stopu, to když aktivní rozdělování točivého momentu pošle na zadní nápravu větší dávku newtonmetrů. Zvlášť v zatáčkách, kde se od posledního sněhu ještě povalují rezidua štěrku, mě zadek rozpustile předbíhá. Dřív, než by ke slovu přišlo větší kontra, však zasahuje stabilizace a neposednou záď rovná do latě. Přesnému řízení by prospěla lekce zpětné vazby a klouzavým koženým sedačkám výraznější boční vedení, ale s přihlédnutím k tomu, že sedím ve voze kategorie SUV, to není nic, co by kazilo radost z trochy dovádění v usmrkaných serpentýnách.
Aktuální XTčko je k dostání pouze s bezestupňovým automatem Lineartronic, což u mnohých budí opovržlivé mručení. Kdo měl někdy čest s variátorem, těžko zapomene na otravné hučení motoru v konstantních otáčkách, které spolehlivě zazdilo zážitek z každé akcelerace. Jenže v Subaru na to šli od lesa (jak také jinak, u Foresteru). Při pohodové piánko jízdě si variátor podle potřeby plynule mění převodový poměr, aniž by posádka měla tušení, že se vůbec něco děje. Boxer si kdesi vpředu tiše přede a díky svému vyvážení a odhlučnění kabiny o sobě nedává příliš vědět.
Jakmile přidáte, řídící jednotka variátoru rozporcuje jeho rozsah do šesti virtuálních rychlostních stupňů a místo otravného vrčení se najednou Lineartronic chová jako běžný automat s pevnými převody. Tím ušetří posádku akustické lobotomie a přerušení tahu při řazení vyššího stupně navíc zintenzivní pocit z akcelerace. Rychlosti se nechají volit manuálně pádly pod volantem, takže celé stádo pak máte plně ve své režii.
Bezprostředním zážitkům s plynem na podlaze je pak věnován režim „Sport Sharp“. Ten se aktivuje tlačítkem přímo na volantu a na rozdíl od plně automatického režimu nabízí hned osm rychlostních stupňů. Že by u Subaru objevili přímou úměru mezi počtem stupňů a mírou řidičské zábavy? Neřekl bych. Ve výsledku budete jen častěji řadit. Nicméně ostřejší reakce boxeru v tomto režimu ke slušné zábavě v ostrých serpentýnách přispívají. Škoda jen, že ji nedoprovází typické boxeří bublání, nejrychlejší variantě Foresteru by špetku ostřejší hlasový projev nikdo nevyčítal.
Možnosti Foresteru ale zdaleka nekončí s krajnicí asfaltové silnice. Ať už rádi polykáte prach, rochníte se v blátě, šňupete jehličí, jednoduše nemůžete odolat volání divočiny, s dvaadvaceti centimetry světlé výšky a solidními nájezdovými úhly vám dovolí pustit se mnohem dál než kterékoliv jiné SUV. Beze strachu, že zůstanete za břicho viset na mezi nebo se utopíte v první louži. Díky aktivnímu mezinápravovému diferenciálu jej v našich končinách překvapí máloco, ale pokud by se při toulání po polních a lesních cestách přece jen dostal do úzkých, má v záloze terénní režim X-Mode. Ten upravuje odezvu plynového pedálu, mění rozsah převodových stupňů (simuluje redukční převodovku), zvyšuje přítlak spojky pohonu všech kol a při jízdě z kopce udržuje zvolenou rychlost.
Každá zábava samozřejmě něco stojí a Subaru si za testovanou plně vyzbrojenou variantu XT Sport, účtuje 1.059.000 Kč. Každých sto kilometrů si pak Forester řekne v průměru o deset, s lehkou nohou a větrem v zádech osm litrů benzinu. Jasně, není to málo, ale u konkurence moc levněji nepochodíte. A jakmile odhalíte jeho charakter univerzálního dobrodruha, nebudete litovat jediného spáleného litru, jediné investované koruny. Je to konečně SUVčko, které naplňuje prapůvodní význam téhle zkratky. Díky silnému motoru a nízkému těžišti ho baví sprint na okreskách, poctivý mechanický AWD láká k orientačnímu běhu ve volné přírodě, povedený bezstupňový Lineartronic je jako dělaný na rychlé, ale komfortní přesuny mezi obojím a hranatá karoserie bez zbytečných designových zaoblení zase poskytuje dostatečný vnitřní prostor. Oba atributy – sportovnost i užitkovost – se Subaru podařilo vměstnat do auta, v němž je řidič stále ještě řidičem, nikoliv pouhým operátorem elektronických systémů. Do jednoho z mála SUV, za jehož volantem se budete bavit. A ani k tomu nebudete potřebovat zasněženou silnici.
Foto: Jiří Čermák
Technické parametry vozidla Subaru Forester 2,0 XT:
Základní cena vozu |
|
Motor |
plochý čtyřválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
1 998 cm3 |
Výkon |
177 kW (240 koní) při 5 600 ot./min. |
Točivý moment |
350 Nm při 2 400 - 3 600 ot./min. |
Provozní hmotnost |
1 691 kg |
Výkon/hmotnost |
142 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
7,5 s |
Max. rychlost |
221 km/h |
Převodovka |
bezestupňová Lineartronic |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba ve městě |
11,2 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
7,0 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
8,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
60 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Rozměr pneumatik |
225/55 R18 |
Délka |
4 595 mm |
Šířka |
1 795 mm |
Výška |
1 735 mm |
Rozvor náprav |
2 640 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
488 - 1 573 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Pohodový na delší cesty | – ..., ale žíznivý motor |
+ Zábavný na okresce | – Neintuitivní ovládání palubních systémů |
+ Schopný v terénu | |
+ Prostorný interiér | |
+ Silný ... |
2,0 XT (240 koní) |
VW Tiguan 2,0 TSI (220 koní) |
BMW X3 28i (245 koní) |
Audi Q5 2,0 TFSI (252 koní) |
0-100 7,5 s Vmax 221 km/h 8,5 l/100km |
0-100 6,5 s Vmax 220 km/h 7,4 l/100km |
0-100 6,5 s Vmax 230 km/h 7,4 l/100km |
0-100 6,3 s Vmax 237 km/h 4,6 l/100km |
cena: 1 059 000 Kč |
cena: 1 028 900 Kč |
cena: 1 335 100 Kč |
cena: 1 396 900 Kč |