foto Driversweb.cz

Subaru Forester 2,0 XT – echt SUV

Datum článku: 1.2.2017 | Autor textu: Luboš Růžička | Autor fotografií: Jiří Čermák

Dvě stě čtyřicet koní, dvaadvacet centimetrů světlé výšky a vybroušený pohon všech kol z dílny otců legendárních čtyřkolek – XTčko smrdí zábavou i tam, kde asfalt znají jen z pohádek.

Většina republiky se topí v epesní sněhové kalamitě, do níž se bojí vyjet i sněžné pluhy, silnice zejí prázdnotou. Určitě nejsem jediný, komu zachumelené bílé cesty nedají spát, s prvními vločkami ho svrbí prsty a nervózně těká, kde by se dalo sklouznout. Těžko vymyslet lepší počasí na test rychlé čtyřkolky. Takže je fakt k vzteku, že tahle vytoužená pravá zima dorazila přesně týden po tom, co jsem XTčko vrátil.

Jenže co dělat, když už máte klíčky v kapse, stádo pod zelenou kapotou natěšeně řehtá, vy se nemůžete dočkat, až to celé pošlete pěkně bokem do pocukrovaného vracáku (protože prostě Subaru), ale prosincové počasí si v Praze umanulo, že bude květen? Nabrat severní kurs a modlit se, že aspoň na horách se trochu smeknout půjde. Možná jsem svou víru obrátil k špatnému bohu, snad to byl klid před bouří, která sem po Vánocích přinesla tuhle bílou nadílku, ale ačkoliv jsme se spolu s Foresterem vyškrábali až na samý hřeben Krkonoš, po sněhu ani památky. Naštěstí to bylo jediné zklamání, které jsme spolu zažili.

Dvě stě čtyřicet koní a tři sta padesát newtonmetrů se v kompaktním SUV nevidí zrovna každý den. Díky nim předvádí plochý čtyřválec opravdu mohutný zátah bez ohledu na okolní podmínky. Na suchu, na mokru, do kopce, s plným kufrem, … Sešlápnu plyn, elektronika pošle točivý moment na kola s největší adhezí, příď se zvedne a Forester vyrazí jak vystřelený z praku.

Díky nízkému těžišti a vyváženému symetrickému uspořádání pohonu se karoserie zbytečně nenaklání, v zatáčkách by mě ani nenapadlo, že řídím sedmnáct metráků těžké SUV. Na výjezdu se zadek pod plným plynem decentně stáčí a utahuje stopu, to když aktivní rozdělování točivého momentu pošle na zadní nápravu větší dávku newtonmetrů. Zvlášť v zatáčkách, kde se od posledního sněhu ještě povalují rezidua štěrku, mě zadek rozpustile předbíhá. Dřív, než by ke slovu přišlo větší kontra, však zasahuje stabilizace a neposednou záď rovná do latě. Přesnému řízení by prospěla lekce zpětné vazby a klouzavým koženým sedačkám výraznější boční vedení, ale s přihlédnutím k tomu, že sedím ve voze kategorie SUV, to není nic, co by kazilo radost z trochy dovádění v usmrkaných serpentýnách.

Aktuální XTčko je k dostání pouze s bezestupňovým automatem Lineartronic, což u mnohých budí opovržlivé mručení. Kdo měl někdy čest s variátorem, těžko zapomene na otravné hučení motoru v konstantních otáčkách, které spolehlivě zazdilo zážitek z každé akcelerace. Jenže v Subaru na to šli od lesa (jak také jinak, u Foresteru). Při pohodové piánko jízdě si variátor podle potřeby plynule mění převodový poměr, aniž by posádka měla tušení, že se vůbec něco děje. Boxer si kdesi vpředu tiše přede a díky svému vyvážení a odhlučnění kabiny o sobě nedává příliš vědět.

 

Jakmile přidáte, řídící jednotka variátoru rozporcuje jeho rozsah do šesti virtuálních rychlostních stupňů a místo otravného vrčení se najednou Lineartronic chová jako běžný automat s pevnými převody. Tím ušetří posádku akustické lobotomie a přerušení tahu při řazení vyššího stupně navíc zintenzivní pocit z akcelerace. Rychlosti se nechají volit manuálně pádly pod volantem, takže celé stádo pak máte plně ve své režii.

Bezprostředním zážitkům s plynem na podlaze je pak věnován režim „Sport Sharp“. Ten se aktivuje tlačítkem přímo na volantu a na rozdíl od plně automatického režimu nabízí hned osm rychlostních stupňů. Že by u Subaru objevili přímou úměru mezi počtem stupňů a mírou řidičské zábavy? Neřekl bych. Ve výsledku budete jen častěji řadit. Nicméně ostřejší reakce boxeru v tomto režimu ke slušné zábavě v ostrých serpentýnách přispívají. Škoda jen, že ji nedoprovází typické boxeří bublání, nejrychlejší variantě Foresteru by špetku ostřejší hlasový projev nikdo nevyčítal.

Možnosti Foresteru ale zdaleka nekončí s krajnicí asfaltové silnice. Ať už rádi polykáte prach, rochníte se v blátě, šňupete jehličí, jednoduše nemůžete odolat volání divočiny, s dvaadvaceti centimetry světlé výšky a solidními nájezdovými úhly vám dovolí pustit se mnohem dál než kterékoliv jiné SUV. Beze strachu, že zůstanete za břicho viset na mezi nebo se utopíte v první louži. Díky aktivnímu mezinápravovému diferenciálu jej v našich končinách překvapí máloco, ale pokud by se při toulání po polních a lesních cestách přece jen dostal do úzkých, má v záloze terénní režim X-Mode. Ten upravuje odezvu plynového pedálu, mění rozsah převodových stupňů (simuluje redukční převodovku), zvyšuje přítlak spojky pohonu všech kol a při jízdě z kopce udržuje zvolenou rychlost.

Každá zábava samozřejmě něco stojí a Subaru si za testovanou plně vyzbrojenou variantu XT Sport, účtuje 1.059.000 Kč. Každých sto kilometrů si pak Forester řekne v průměru o deset, s lehkou nohou a větrem v zádech osm litrů benzinu. Jasně, není to málo, ale u konkurence moc levněji nepochodíte. A jakmile odhalíte jeho charakter univerzálního dobrodruha, nebudete litovat jediného spáleného litru, jediné investované koruny. Je to konečně SUVčko, které naplňuje prapůvodní význam téhle zkratky. Díky silnému motoru a nízkému těžišti ho baví sprint na okreskách, poctivý mechanický AWD láká k orientačnímu běhu ve volné přírodě, povedený bezstupňový Lineartronic je jako dělaný na rychlé, ale komfortní přesuny mezi obojím a hranatá karoserie bez zbytečných designových zaoblení zase poskytuje dostatečný vnitřní prostor. Oba atributy – sportovnost i užitkovost – se Subaru podařilo vměstnat do auta, v němž je řidič stále ještě řidičem, nikoliv pouhým operátorem elektronických systémů. Do jednoho z mála SUV, za jehož volantem se budete bavit. A ani k tomu nebudete potřebovat zasněženou silnici.

Foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Subaru Forester 2,0 XT:

Základní cena vozu

1 059 000 Kč

Motor

plochý čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 998 cm3

Výkon

177 kW (240 koní) při 5 600 ot./min.  

Točivý moment

350 Nm při 2 400 - 3 600 ot./min.

Provozní hmotnost

1 691 kg

Výkon/hmotnost

142 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

7,5 s

Max. rychlost  

221 km/h

Převodovka

bezestupňová Lineartronic 

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba ve městě

11,2 l/100 km

Spotřeba mimo město 

7,0 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

8,5 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

225/55 R18

Délka

4 595 mm

Šířka

1 795 mm

Výška

1 735 mm

Rozvor náprav

2 640 mm

Objem zavazadlového prostoru 

488 - 1 573 l

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Pohodový na delší cesty    – ..., ale žíznivý motor 
+ Zábavný na okresce – Neintuitivní ovládání palubních systémů    
+ Schopný v terénu  
+ Prostorný interiér  
+ Silný ...  

 

Subaru Forester XT

2,0 XT (240 koní)

VW Tiguan

2,0 TSI (220 koní)

BMW X3

28i (245 koní)

Audi Q5

2,0 TFSI (252 koní)

0-100 7,5 s

Vmax 221 km/h

8,5 l/100km

0-100 6,5 s

Vmax 220 km/h

7,4 l/100km

0-100 6,5 s

Vmax 230 km/h

7,4 l/100km

0-100 6,3 s

Vmax 237 km/h

4,6 l/100km

cena: 1 059 000 Kč

cena: 1 028 900 Kč

cena: 1 335 100 Kč

cena: 1 396 900 Kč

Galerie

Komentáře