Datum článku: 12.1.2017 | Autor textu: Martin Jánský
Dokáže si obhájit svou prémiovou cenovku, nebo je to jen předražená, napomádovaná verze Golfu s módní značkou na čumáku?
Určitě se vám to už taky stalo – svou automobilovou radost a pýchu jste museli nechat v servisu a potupně nasedli do manželčina přibližovadla plného kapesníčků, zapomenutých rtěnek a lodiček a neposlouchatelných CD. Takže má R8 je na garanční prohlídce a výměně oleje a já místo toho vyrazil do práce v A3 mé drahé polovičky. Přiznávám, že jsem z toho dost nesvůj, protože až teď vlastně zjišťuji, co jsem jí to koupil.
A vypadá to, že to nedopadlo vůbec špatně. Audi bylo jasná volba, oba máme rádi jeho odměřený, ale sebevědomý výraz. Hlavním argumentem však byl interiér, který v téhle třídě vážně nemá konkurenci. Je moderně minimalistický, aniž by zhoršoval ergonomii užívání, plný kvalitních materiálů a skvěle slícovaný. Nejvíc mě baví precizní chod všech tlačítek a otočných ovladačů, v tom se Audi nikdo nevyrovná – a je skvělé, že to prostupuje všemi modely od základní A1 až po mou R8.
Neméně skvělé je, že si i malé auto můžete vybavit komfortními prvky těch velkých – třeba adaptivním tempomatem, asistentem pro jízdu v pruhu, systémem upozorňujícím na hrozící srážku nebo Matrixovými neoslňujícími světlomety. Ale nejlepší je poloautonomní parkovací asistent, který jsme si s manželkou oba zamilovali, protože ona se nemusí stresovat při parkování ve městě a já pak při řešení naťuknutých nárazníků.
Vlastně celá jízda v A3 probíhá úplně bez stresu – auto se snadno ovládá, je z něj dobře vidět, jezdí komfortně a tiše a vůbec ničím neotravuje. Bohužel také nedokáže ničím zaujmout. Podvozek je naladěný na pohodlí a stabilitu, žádné dynamické hrátky ho nelákají, řízení je polomrtvé a brzdy přeposilované. Pro nadšeného řidiče zklamání, z uživatelského pohledu mu však nedokážu nic moc vytknout. Taky jsem rád, že se mi podařilo ženě rozmluvit Q3, která je přeci jen těžkopádnější, v A3 si pořád připadáte jako v normálním autě.
Akorát si trochu vyčítám, že jsem nepřiplatil za lepší motor. Ne, že by 1,6 TDI se svými 110 koni a 250 Nm na rozpohybování A3 nestačil nebo nebyl dost kultivovaný, ale 2,0 TDI by se přeci jen díky své síle hodil víc, hlavně na dálnici. Navíc s oběma by se v reálu jezdilo pod šest litrů. Jasně, manželce to do města stačí, jenže já se pořád drbu na hlavě, že objednat si prémiové auto se spořílkovským motorem byl trochu nerozum.
Stejně tak jsem neměl šetřit na převodovce. Páka manuálu je možná příjemná a má jasně definovanou kulisu, ale rozdělení rychlostí je zoufalé – jednička je kraťoučká, následuje díra mezi dvojkou a trojkou, čtyřku řadíte kolem padesáti, takže ve městě pořád skáčete mezi trojkou a čtyřkou, pak následuje díra na pětku a na šestku už motor točí ve 130 km/h tři tisíce otáček. Měl jsem raději pořídit komfortnější dvouspojkový S Tronic…
Stačí však jediný pohled do ceníku a vzpomenu si, proč jsem to neudělal – rozdíl mezi 1,6 TDI v manuálu a 2,0 TDI S Tronic je totiž závratných 130 tisíc. Peníze zase tolik neřeším, ale tohle už byl docela ranec. Vlastně i když jsem se snažil držet manželku zkrátka a naspecifikovat jí auto v rozumných mezích, je na něm stejně příplatků skoro za 200 tisíc (prosím, neříkejte manželce, že mě tolik stála jen laserová světla a skořepiny do mé R8, ok?). To jsem jí klidně mohl koupit sportovnější Golf GTD, který bych si užil i já.
Jenže ten by se jí určitě nehodil ke kabelce nebo by jí ho kamarádky dost nezáviděly. Ale upřímně, už jen kvůli interiéru si A3 svou prémiovou cenovku obhájí. Ok, mě řidičsky nezaujala, ale po praktické i jízdní stránce funguje naprosto skvěle. A hlavně, že manželka je z ní naprosto nadšená.
Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Audi A3 Sportback sport 1,6 TDI:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 598 cm3 |
Výkon |
81 kW (110 koní) při 3 200 - 4 000 ot./min. |
Točivý moment |
250 Nm při 1 500 - 3 000 ot./min. |
Hmotnost |
1 350 kg |
Výkon/hmotnost |
81 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
10,7 s |
Max. rychlost |
200 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
4,7 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
3,6 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
4,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
multi-link |
Rozměr pneumatik |
225/45 R17 |
Délka |
4 313 mm |
Šířka |
1 785 mm |
Výška |
1 426 mm |
Rozvor náprav |
2 637 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
380 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Skvělý interiér | – Krapet nuda... |
+ Praktické a prostorné | |
+ Pohodlná jízda | |
+ Snadno se řídí |
1,6 TDI (110 koní) |
BMW 1 1,5d (116 koní) |
Mercedes A 1,5d (109 koní) |
Infiniti Q30 1,5d (109 koní) |
0-100 10,7 s 4,0 l/100km kufr: 380 l |
0-100 10,3 s 3,7 l/100km kufr: 360 l |
0-100 11,3 s 3,9 l/100km kufr: 341 l |
0-100 12,0 s 3,9 l/100km kufr: 430 l |
cena: 662 900 Kč |
cena: 700 700 Kč |
cena: 601 370 Kč |
cena: 644 900 Kč |