foto Driversweb.cz

Jaguar F-Pace 20d AWD – srdcový král

Datum článku: 10.11.2016 | Autor textu: Martin Jánský

Tohle není jen další nudné SUV do počtu, pro Jaguar představuje vstup do nového segmentu, a tak si na něm dali pořádně záležet. Bude se vám vážně líbit. A hlavně – bude vás bavit ho řídit!

Pokud toužíte být středem pozornosti, nic ji momentálně nepřitahuje víc než Jaguar F-Pace. Ani kdybyste jezdili ulicemi nazí na růžovém jednorožci, neotočilo by se za vámi tolik lidí jako za prvním SUV od slavné britské značky. Její ortodoxní fanoušci ho sice pořád považují za znesvěcení historického odkazu značky, ale všem ostatním se moc líbí – prostě proto, že jde o nejpohlednější crossover na trhu. Je majestátní, aniž by působil nemotorně, a svou elegancí vytváří dojem vyšší úrovně bez německé arogance.

Přesně stejné pocity vyvolává i pobyt v kabině, která je dobře architektonicky navržená a plná kvalitních materiálů, střídmá, a přitom ne strohá ani neosobní. Naopak si hovíte v příjemném pohodlí obestavění bytelný interiérem, takže se cítíte naprosto bezpečně a z výšky svého pojízdného trůnu shlížíte na dopravní mumraj kolem.

Abyste se v něm lépe orientovali a řízení na vás nekladlo zbytečně vysoké nároky, kryje vám záda armáda elektronických chůviček (couvací kamera se sledováním dopravy, upozornění na opuštění jízdního pruhu, upozornění na hrozící srážku, adaptivní tempomat automatická dálková světla atd.) Přímo před očima máte head-up displej doplňující velký digitální displej v přístrojové kapličce, který nahradil analogové budíky, a sofistikovaný infotainment InControl Touch Pro (má 12,3palcový displej místo 8palcového pro základní InControl Touch) zase pročistil středovou konzoli, kde zůstalo jen ovládání klimatizace. Jednoduché, praktické, moderní.

Ale nálož elektroniky tu není od toho, aby kazila řidičský zážitek. Chyťte F-Pace pod krkem a hoďte s ním neurvale do zatáčky – a pak jen zírejte, jak jí hbitě proklouzne a neústupně se při tom drží zvolené stopy. Když si uprostřed vinglu zkusíte hrát s pedálem plynu, ucítíte, jak pohon všech kol přenáší točivý moment na vnější kola s dostatkem trakce a systém torque vectoring přibržďuje zadní vnitřní, kolem kterého se celé auto otáčí. Náznaky jsou spíše jemné, ale jasně cítíte, jak auto pracuje. Pak s naštvaným řevem vystřelíte na další rovinku a s prásknutím do výfuku přeřadíte na další kvalt… a zcela zapomenete, že sedíte ve velkém rodinném SUV.

 

Tedy pokud si objednáte 340koňový kompresorový V6, který umí vykouzlit vzrušující dynamiku sportovního auta i s jeho strhujícím zvukovým doprovodem (jezdili jsme s ním při PRVNÍM SEZNÁMENÍ). Jenže pokud nemáte na zahradě ropný vrt, jeho reálná spotřeba kolem deseti litrů vás nejspíš přiměje uvažovat o 300koňovém bi-turbodieselu V6, který umí jezdit za sedm a na silnici není o mnoho pomalejší. Pak se však podíváte do ceníku a nejspíš se zakuckáte – naftový šestiválec je totiž o brutálních 280 tisíc dražší než základní 180koňový turbodiesel. Au!

I ten základ je však mnohem menší urážkou majestátu F-Pace, než byste čekali. Ano, samozřejmě má klasické nemoci čtyřválcových nafťáků – protože se víc nadře, tak jezdí za stejných sedm litrů jako 30d, a pod plynem klasicky rachtá, ale je velmi slušně utlumený a při jízdě ustálenou rychlostí byste neuhádli, jaký motor vás vlastně pohání.

 

Se 430 Nm zátahu si navíc dokáže snadno poradit s 1,8 tunami své hmotnosti, takže nepůsobí líně a snadno s ním můžete předjíždět, kde se vám zlíbí, i když na závody s manažerskými šílenci v levých pruzích dálnic nebo prohánění rozdivočelých hot hatchů na okreskách to úplně není. Daleko lepší se je uvolnit a plout si v klidu a pohodlí, vychutnávat si úžasný interiér a hlavně obdivné pohledy kolemjdoucích.

Věřím, že i vy si F-Pace zamilujete hned na první pohled a budete ho prostě muset mít. Naštěstí přitažlivý design není jeho jediná deviza – má taky skvělý interiér, ve kterém budete s radostí trávit svůj čas, skvěle jezdí a příjemně se řídí, navíc se nezapomnělo ani na praktickou stránku věci, F-Pace je skutečně použitelné auto bez kompromisů. A to nejdůležitější – v záplavě nových crossoverů je to jedno z mála aut, které má duši. Motor si nejspíš budete muset vybrat hlavou (Ďáblík na levém rameni vám šeptá do ucha: „Vrrr, prásk, potřebuješ kompresorový V6!“ Poslechněte ho, pokud můžete.), ale F-Pace si každopádně zvolíte srdcem.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Jaguar F-Pace 20d AWD AUT8:

Základní cena vozu

1 332 936 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 999 cm3

Výkon

132 kW (180 koní) při 4 000 ot./min.

Točivý moment

430 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min.

Hmotnost

1 775 kg

Výkon/hmotnost

101 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

8,7 s

Max. rychlost  

208 km/h

Převodovka

automatická, 8 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba ve městě

6,2 l/100 km

Spotřeba mimo město 

4,7 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

5,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

dvojité lichoběžníky

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové

Rozměr pneumatik

255/50 R20

Délka

4 731 mm

Šířka

1 936 mm

Výška

1 652 mm

Rozvor náprav

2 874 mm

Objem zavazadlového prostoru 

650 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Vypadá báječně – ...ale víc mu sluší šestiválec  
+ Výborně jezdí  
+ Skvěle se řídí  
+ Nezapomnělo se na praktičnost    
+ Naftový čtyřválec neurazí...  

 

Konkurence v téhle třídě čtyřválce moc nenasazuje, tak si porovnáme rychlé naftové šestiválce.

Jaguar F-Pace

3,0d (300 koní)

Audi SQ5

3,0 biTDI (340 koní)

BMW X6

3,0d (258 koní)

Porsche Macan

3,0 TDI (258 koní)

0-100 6,2 s

6,0 l/100km

kufr: 650 l

0-100 5,1 s

6,6 l/100km

kufr: 540 l

0-100 6,7 s

6,0 l/100km

kufr: 550 l

0-100 6,3 s

6,3 l/100km

kufr: 500 l

cena: 1 614 866 Kč

cena: cca 1,7 mil. Kč

cena: 1 810 900 Kč

cena: 1 693 000 Kč

Galerie

Komentáře