foto Driversweb.cz

IRC Rally of Scotland 2010

Datum článku: 20.10.2010 | Autor textu: Luboš Růžička

Asi tak by se dala jedním dechem shrnout víkendová Skotská rally, předposlední podnik letošního seriálu IRC, do jejíhož cíle se s vypětím všech sil „docouralo“ pouhých deset posádek.

Pravda, jednou z prvotních příčin byla bezesporu neobyčejně útlá startovní listina, čítající čtyřiadvacet přihlášených vozů. Hlavní podíl na tom ale měl šotolinový a často spíše kamenitý povrch trati, mnohdy připomínající spíše spoušť po přesunu tankového praporu. Loňský triumf zde v barvách týmu Škoda UK obhajoval Brit Guy Wilks. Ten však velkou část sezony vinou těžké nehody na Sardinii propauzíroval a od svého návratu zatím stále hledá správný rytmus. Mladoboleslavská Škodovka už do Skotska vyslala pouze Juho Hänninena, aby zde stvrdil svůj letošní mistrovský titul. Podle oficiálních informací se totiž Jan Kopecký, po ztrátě šance na titul v IRC, soustředí už pouze na boje v italském národním šampionátu. Z dalších hvězd a hvězdiček, které zdobily listinu přihlášených posádek, stojí za zmínku loňský šampion Kris Meeke s Peugeotem 207 S2000 a nadějní mladíci Andreas Mikkelsen s Thierry Neuvillem. Malajský Proton, v touze zopakovat úspěch ze San Rema a opět alespoň dojet na cílovou rampu, přivezl na ostrovy hned trojici vozů Santria Neo S2000 a za volanty posadil téměř domácí borce - Brity Alistera McRae a Thomase Cavea a Ira Keitha Cronina.

Páteční dvě superspeciálky byly pouhým mírumilovným entrée před víkendovými destrukčními rychlostními zkouškami. Divácké erzety proběhly vesměs v poklidu a obecenstvo si tak mohlo v historické atmosféře středověkého zámku Scone Palace prohlédnout prozatím kompletní startovní pole. Snad jediný, kdo rozvířil poklidně plynoucí průběh večera, byl Juho Hänninen, který si to hned v prvním průjezdu namířil po jezdecké chybě mezi balíky slámy ohraničující trať a se štěstím své Fabii S2000 nepotloukl její sexy křivky.

Na sobotní první „opravdové“ erzetě zatáhl Brit Kris Meeke a nejrychlejším časem se ujal vedení před svým krajanem Wilksem. Na třetím místě zahájil Mikkelsen a na čtvrté místo se po páteční farmářské vložce prokousal Hänninen. Dopoledne začalo snad nejhůře pro tým Proton R3 Malaysia, když Cronin s Cavem utrpěli po kontaktu s kamenem defekt a Alistera McRae několikrát zastavil protestující alternátor. Na dalším testu už Hänninenovi neodolal ani Mikkelsen, a Juho tak poskočil na třetí místo za vedoucího Meeka a druhého Wilkse, který dorazil do cíle čtvrté zkoušky s podezřele oškubaným kabátkem své Fabie a ztrátou osmnácti vteřin na Meeka. Kris se však do temnot skotských hvozdů podíval také, a to hned krátce po startu následujícího měřeného testu a ranou do zadního kola svůj tým Peugeot UK bezpochyby nepotěšil - prázdná pneumatika ho stála celou minutu a propad na čtvrté místo. Do poledního servisu už svůj Proton nedovezl McRae, když ho jeho alternátor nechal stát na pátém testu. Na druhé odpolední erzetě jej následoval i týmový kolega Cronin, jenž také musel svoji Santrii odstavit kvůli technickým problémům. Několik kilometrů za ním potom zůstala se zlomenou hnací hřídelí stát i Fabie doposud vedoucího Guye Wilkse, který tak vedoucí pozici přenechal Hänninenovi. Na druhé místo se posunul Nor Mikkelsen s Fiestou S2000 a šest vteřin za ním se k útoku chystal novými pneumatikami vyzbrojený Meeke. Tomu však tento víkend nebylo přáno a problémy s brzdami ho na následující zkoušce odsunuly zpět na čtvrté místo. Sedmý a osmý test potom po provizorní opravě absolvoval pouze s předními brzdami a po sobotě tak s téměř dvouminutovou ztrátou figuroval na čtvrtém místě. První tři příčky okupovali Hänninen, Mikkelsen (+ 11,1 s) a Neuville (+ 1:30,4 s). Posádky od pátého místa níže už ztrácely přes pět minut.

V nedělních čtyřech zkouškách už si Juho Hänninen svoji pozici před Mikkelsenem pohlídal a s téměř půlminutovým náskokem zvítězil. Na třetím místě nakonec skončil Kris Meeke, když Neuvilla nejdříve na deváté zkoušce postihl defekt a v poslední zatáčce desáté zkoušky se pak se svým Peugeotem „vykutálel“ na louku. V poslední erzetě ještě havaroval ze čtvrtého místa domácí Jonathan Greer a také Thomase Cave, díky čemuž se Proton opět nedočkal ani cílové rampy. Ve Skotsku letos bez debat platilo, že „kdo dojede, vyhraje“. Pro životní výsledek si tak dojela například i půvadbná reportérka turecké televize Burcu Cetinkaya s Peugeotem 207 S2000. Cílem projela na osmém místě, ač s hrozivou ztrátou sedmnácti minut a v závěsu za Civicem a Swiftem Estonců Siima Plangiho a Karla Kruudy.

Seriál IRC zakončí své putování první listopadový víkend na Kypru a svojí účastí ho ozdobí i Češi Roman Kresta, Jaromír Tarabus a Martin Prokop. Navíc startovní pole je avizováno o poznání kvalitnější, než jaké se sešlo ve Skotsku, takže Kyperská rally bude snad důstojným zakončením letošního ročníku Intercontinental Rally Challenge.

 

 

KONEČNÉ VÝSLEDKY IRC Rally of Scotland 2010

Pořadí

Posádka

Vůz

Čas

1.

Hänninen J. - Markkula M.

Škoda Fabia S2000

2:01:07,4

2.

Mikkelsen A. - Floene O.

Ford Fiesta S2000

    + 25,5

3.

Meeke K. - Nagle P.

Peugeot 207 S2000

 + 3:25,2

4.

Bogie D. - Rae K.

Mitsubishi Lancer EVO IX

+ 12:01,3

5.

Kruuda K. - Järveoja M.

Suzuki Swift S1600

+ 14:07,6

6.

Plangi S. - Sarapuu M.

Honda Civic Type-R

+ 14:39,0

7.

Boland E. - Morrissey M.

Mitsubishi Lancer EVO X

+ 16:38,8

8.

Cetinkaya B. - Güney C.

Peugeot 207 S2000

+ 16:56,1

9.

Hunt H. - Marshall S.

Ford Fiesta R2

+ 21:39,5

10.

Barry D. - Brady M.

Mitsubishi Lancer EVO IX

+ 23:46,6

 

 

PRŮBĚŽNÉ POŘADÍ IRC 2010

1.

Hänninen, Juho

Škoda Fabia S2000

   62

2.

Kopecký, Jan

Škoda Fabia S2000

   47

3.

Meeke, Kris

Peugeot 207 S2000

   39

4.

Loix, Freddy

Škoda Fabia S2000

   36

5.

Magalhães, Bruno

Peugeot 207 S2000

   30

6.

Wilks, Guy

Škoda Fabia S2000

   27

Galerie

Komentáře