Datum článku: 30.5.2016 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jaguar
Tradiční britská automobilka se vrhá do neprobádaného, ale hodně lukrativního území – je její první SUV trefou do černého, nebo urážkou historického odkazu značky?
Počasí v horách je nevyzpytatelné a mění se každou minutou. Ještě před chvílí bylo dole v údolí za Innsbruckem slunečno a teplo, ale po pár kilometrech stoupání na pas Gerlos se postupně zatáhlo, rozpršelo, velké kapky se po pár dalších desítkách nastoupaných metrů nadmořské výšky změnily na hutné sněhové vločky a u Krimmelských vodopádů se strhla vánice, jakou jsme v Čechách o letošní zimě snad ani nezažili. Na silnici se okamžitě vytvořila klouzavá vrstvička tajícího sněhu, která se níže mění na potoky vody. Ideální počasí na první seznámení s rychlým autem.
Ale zpoza volantu Jaguaru F-Pace to nijak dramaticky nevypadá. Vlastně jsem svůj řidičský styl musel přizpůsobit jen tak, že jsem si zapnul výhřev sedačky. F-Pace si sebejistě razí cestu nečasem, za burácení kompresorového šestiválce polyká rovinky, obratně se protahuje vlásenkami a na výjezdu z nich bez jediného bliknutí stabilizace využívá mocné trakce pohonu všech kol.
Především kvůli jeho chytré čtyřkolce jsme tady – i když nemá chytlavé marketingové jméno, jakými se chlubí konkurence, o to je chytřejší. Jeho základem je mezinápravová spojka, která dokáže k primárně poháněným zadním kolům připojit i přední a přenést na ně až polovinu točivého momentu za pouhých 165 milisekund. Navíc je schopný předvídat ztrátu trakce zadních kol a reagovat proaktivně, tedy s předstihem přenášet výkon mezi nápravami, než dojde k protočení kol.
Tohle všechno znamená, že se o trakci skutečně nemusíte bát za žádných podnebních podmínek vyjma potopy světa nebo alespoň metrových závějí. Aspoň to tak vypadá podle toho, jak okázale F-Pace ignoroval rozverně aprílové počasí předvádějící čtvero ročních období v rámci jediné hodiny. Trakci za mizerného počasí ale umí vykouzlit kdeco, já jsem spíš zvědavý, jak si bude čtyřkolka vést na suchém asfaltu. O kolik ze své přirozené zadokolkovosti Jaguar s pohonem všech kol přišel?
Při klesání ze sedla do údolí se počasí zase trochu uklidňuje, silnice rychle osychají a oblouky zatáček se rozšiřují, je čas to vyzkoušet. Do jedné táhlejší ho pověsím a plynem zkouším vyvážení – po povolení se jen nahrbí, při přidání se kola zakousnou do asfaltu a F-Pace vykrouží přesně takový oblouk, jaký jsem si zvolil volantem. Žádné přetáčivé drama ani nepříjemná nedotáčivost (na čemž má svůj podíl také vektorování točivého momentu přibrzďující vnitřní zadní kolo), jen perfektní vyvážení a bezpečná jistota.
Touhle neochvějnou neutralitou trochu zaostává za přizpůsobivostí xDrive i quattra (taky jim trvalo pár dekád, než se to naučili!), ale pojďme si na rovinu přiznat, že ani zadokolkové Jaguary nejsou žádné dobře utajené driftmašíny a chovají se v podstatě dost podobně, takže žádnou výraznější dynamickou újmu přechodem k pohonu všech kol neutrpěly. Naopak za cenu pouhého půl litru paliva získaly jistotu lepší trakce za nejistých podnebních podmínek. A čím víc výkonu si pod kapotu svého Jága (XE, XF, F-Pace i F-Type) objednáte, tím spíš byste měli položku AWD zaškrtnout – čtyřválce se bez ní v pohodě obejdou, ale šestiválcům (zvlášť těm benzinovým s kompresorem) sluší a pro osmiválec je to povinnost.
A F-Pace zase nejvíc sluší právě ten burácivý šestiválec – dokonale sedne k jeho sportovnímu image, jeho zvuk vám zpříjemní každou cestu s dětmi do školy nebo pro rohlíky. A hlavně si s ním užijete víc radostného řízení na každé zatáčkovité silnici. Konstruktéři se hodně snažili – rozložení hmotnosti 50:50 a dieta díky širokému využití hliníku (více než 75 % konstrukce) – takže se stačí naučit myslet na přirozenou setrvačnost hmoty (přeci jen pořád váží 1,8 tuny) a F-Pace se ochotně skládá do i těch nejutaženějších vinglů a ladně přenáší svá kila z levých zatáček do pravých a naopak.
I tohle krátké seznámení tedy jasně ukazuje, že F-Pace patří ke špičce SUV segmentu. Při přímém porovnání bychom možná zjistili, že si Macan vede o chloupek lépe, ale jeho těsná kabina a vyšroubovaná cenovka říkají, že je Jaguar celkově lepším autem – dostanete neméně příjemný interiér se spoustou nóbl výbavy (adaptivní tempomat, sledování jízdy v pruhu, poloautomatické parkování, infotainment s 10,2“ širokým displejem, aplikaci do telefonu, díky které můžete sledovat stav auta, anebo třeba Activity key, doplňkový klíč k autu v náramku na zápěstí, se kterým si můžete jít zaplavat) a kupou odkládacích přihrádek navíc, místo na zadních sedačkách neurazí ani dospělé a kufr má poctivých 650 litrů.
Jaguar F-Pace tedy není jen jednoúčelovým prémiovým přívěskem, ale skutečně praktické a každodenně použitelné auto, které navíc dokáže okouzlit přirozenou řidičskostí a hlavně strhujícím designem. Vůbec mě nepřekvapí, když si ho pořídíte jen kvůli jeho vzhledu (doporučuji modrý lak Caesium Blue, ve kterém nejlépe vyniknou jeho křivky, kombinovaný s černými koly, jen zkuste odolat vábení dvaadvacítek a zůstaňte u menších průměrů), ale nebudete si to nikdy vyčítat, protože v tom neodolatelném balení se skrývá po čertech dobré auto.
Foto: Jaguar
Motory | |
benzinové |
35t AWD – 3,0 V6 supercharged S AWD – 3,0 V6 supercharged |
naftové |
20d RWD man6 – 2,0 I4 turbo 20d RWD aut8 – 2,0 I4 turbo 20d AWD aut8 – 2,0 I4 turbo 30d AWD – 3,0 V6 bi-turbo |
Přední náprava | Dvojité lichoběžníky |
Zadní náprava | Integral link |
Délka / rozvor | 4 731 mm / 2 874 mm |
Objem kufru | 650 l |
Cena |
20d RWD man6 – již od 1 160 874 Kč Ceník Jaguaru F-Pace ZDE |