Datum článku: 6.5.2015 | Autor textu: Martin Jánský
„Pouze“ nadprůměrně dobrá třetí generace poněkud poškodila hvězdnou pověst Focusu, ale Ford se snaží zlepšit jeho renomé důkladným faceliftem. Vrací se tím upravený Focus na špičku svého segmentu?
Kdyby se mi někdy při rybaření podařilo z moře vylovit zlatého dědečka, který by mi za to, že ho pustím zpátky do vody, aby mohl vyrazit s mořskými pannami na pivo, byl ochotný splnit jedno přání (už ne tři – to víte, krize), chtěl bych, aby měla všechna obyčejná auta (i některá sportovní) tak skvělý podvozek, jako má Focus. Je vážně výjimečný a poznáte to hned na prvních metrech – já to pochopil při přejezdu rolety kousek od mého domu. Některá auta ji překodrcají, jiná rovnou celou přeskočí a ta nejhorší se rozklepou jako ratlík a nepřestávají se kymácet ani po pár kilometrech. A nový Focus… Ten se přes ni prostě nevzrušeně převalil jako vlna poddajné jistoty. Heuréka!
Kromě poklidného cestování bez bolestí zad a překousnutých jazyků to znamená, že vás to s Focusem bude bavit i na okresce. Ostré změny směrů, střídání povrchů, sklony a hrboly, cutované apexy – to všechno vymete jeho podvozek bez opovržlivého odfrknutí namáhaného tlumiče. Když už hodně tlačíte na pilu, dočkáte se samozřejmě bezpečné nedotáčivosti, ale většinu času projíždí Focus zatáčky neutrálně a při povolení plynu nechá rád sklouznout svou dlouhou záď. Po asfaltu se pohybuje jako ten nejlepší profesionální tanečník – přesně měří své kroky, ladně přenáší váhu, pevně kontroluje všechny své pohyby a pružně se vypořádává se všemi skoky a otočkami v rychlostech, kterých dosahují jen hot hatche. Jenže tohle není ostré ST, ale obyčejný dieselový rodinný kombík – o to víc šokuje jeho ukázkové vyvážení, lehkonohá obratnost a hravá jistota.
To je skvělá zpráva, protože trojkový Focus má co napravovat – po vynikající první a druhé generaci (TEST ZDE), které byly pravým řidičským autem v hávu běžného rodinného transportéru, spadla ta třetí do průměru (TEST ZDE). Ford se s průměrem naštěstí nespokojil a kritice se postavil čelem – vylepšenému podvozku sekunduje vylepšené řízení. Teď je citelně živější a lépe vyvážené, a i když máte v rukách pořád trochu zvláštně tvarovaný věnec volantu, budete s ním kroutit podstatně raději. Pravda, svou roli v tom sehrává i to, že jsme si za ty tři roky na řízení s elektrickým posilovačem už docela zvykli, ale nijak to nesnižuje fakt, že to v novém Focusu patří k těm nejlépe naladěným.
Upravený čumák taky vypadá podstatně zajímavěji a dospěleji (méně vyjevený, víc přísný, navíc kapota už nevypadá nedovřeně), stejného efektu dosáhli i návrháři interiéru, který byl prakticky kompletně překopaný. Mezi budíky najdete lepší displej palubního počítače s přehlednějším designem, volant má nový střed a dospělejší tlačítka a středová konzole se zbavila otřesného malého displeje i vodopádu tlačítek pod ním a nahradila ho dotykovým displejem. Systém Sync 3, který na něm běží, bohužel nepatří k těm úplně nejintuitivnějším, nejrychlejším a nejpěknějším, ale funguje dobře a na práci s ním si určitě brzy zvyknete (anebo to doladí budoucí updaty). Vylepšený byl i ovládací panel klimatizace spolu s tlačítky na středovém tunelu a k dispozici máte i USB konektor spolu s AUX vstupem pod loketní opěrkou.
Ani prostorově to není vůbec špatné – vpředu je místa dost, na zadních sedačkách o trochu méně (zvlášť místo pro kolena), ale vynahradí vám to 490litrový kufr (hatchback má jen 363 l). Jedinou ergonomickou nectnostní je řadička umístěná pro menší řidiče dost vzadu, což jde však snadno vyřešit objednáním dvouspojkové převodovky PowerShift (za příplatek 50 tisíc korun). Ta má šest stupňů a dokáže řadit hladce, chytře a efektivně, i když trpí mírnou prodlevou, když jí do toho sáhnete plastovými páčkami na volantu. To vás ale u rodinného hatchbacku vážně trápit nebude, protože asi jen málokdy budete cítit chuť nebo potřebu si řadit sami, což je pro automatickou převodovku skvělá vizitka.
A motoru si ani nevšimnete. Vážně, je tak kultivovaný a skvěle odhlučněný, že ho při normálním režimu jízdy sotva zaslechnete, a z nádrže usrkává skromných 5,5 litru na sto, takže vás skutečně nebude nijak obtěžovat. Přitom má spoustu síly, abyste mohli cestovat rychle a pohodlně a snadno předjížděli loudající se náklaďáky a pány klobouky. Není divu, že patří na vrchol motorové nabídky Focusu – pokud chcete ušetřit, nabízí se menší turbodiesel 1,6 TDCi (95 a 115 k) nebo nový 1,5 EcoBoost (150 a 180 k), ale bohatě si vystačíte i s vynikajícím litrovým tříválcem 1,0 EcoBoost, který možná žere o litr a půl víc než 2,0 TDCi, ale s cenou o významných 92 tisíc nižší si to může dovolit (nemluvě o výhodě o 144 kg lehčího čumáku, která jde podvozku jistě k duhu).
Faktem je, že ať sáhnete po kterékoliv verzi nového Fordu Focus, chybu neuděláte. Díky důkladným faceliftovým úpravám se z něj stalo auto, které zase patří k naprosté špičce segmentu. Důležitější ale je, že konečně znovu představuje záchranu všech nadšených řidičů, kteří museli z rodinných nebo pracovních důvodů přestoupit ze zábavné sportovní kategorie mezi nudnou spotřební veteš. Král je zpátky!
Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Ford Focus 2.0 TDCi kombi PowerShift:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 997 cm3 |
Výkon |
110 kW (150 koní) při 3 750 ot./min. |
Točivý moment |
370 Nm při 2 000 - 3 250 ot./min. |
Hmotnost |
1 471 kg |
Výkon/hmotnost |
101 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
8,9 s |
Max. rychlost |
208 km/h |
Převodovka |
dvouspojková, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
5,2 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,0 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
4,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
60 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové |
Rozměr pneumatik |
205/55 R16 |
Délka |
4 560 mm |
Šířka |
1 823 mm |
Výška |
1 492 mm |
Rozvor náprav |
2 648 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
490 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Vynikající podvozek | – Místa nemá na rozdávání |
+ Příjemně se řídí | |
+ Nenápadná dvouspojková převodovka | |
+ Komplexní vyspělost | |
+ Agresivní cenová politika | |
+ Už jsme zmiňovali vynikající podvozek...? |
Ford Focus kombi PowerShift 2,0 TDCi (150 koní) |
VW Golf Variant DSG 2,0TDI (150 koní) |
Peugeot 308 SW AUT 2,0 BlueHDi (150 koní) |
Škoda Octavia kombi DSG 2,0 TDI (150 koní) |
0-100 8,9 s 4,4 l/100km kufr: 490 l |
0-100 8,9 s 4,5 l/100km kufr: 605 l |
0-100 8,9 s 4,7 l/100km kufr: 610 l |
0-100 8,7 s 4,5 l/100km kufr: 610 l |
cena: 611 990 Kč | cena: 663 900 Kč |
cena: 595 000 Kč (Akční cena) |
cena: 656 900 Kč |