foto Driversweb.cz

Jaguar XF 2.0d R-Sport – downsizovaná šelma

Datum článku: 28.6.2016 | Autor textu: Matěj Slepička | Autor fotografií: Jiří Čermák

Přijíždí nová generace auta, které Jaguar postavilo na nohy. Bude znovu udávat komfortní i dynamický standard třídy? A nepokazí mu to celé čtyřválcový turbodiesel?

Jaguary byly vždycky něco víc. Jejich sošné tvary vždy vyzařovaly britskou ušlechtilost dokonce i v dobách, kdy za konkurencí kvalitativně dost zaostávaly. I tak měly kolem sebe silnou auru vznešenosti, které se strohá německá auta nemohla rovnat. Dnes je ale svět zase v pořádku a Jaguary patří ke špičce hodné širokého obdivu kolemjdoucí otáčejí hlavy, aby se pokochali jejich tvary, a pomalejší řidiči je z respektu k majestátu ochotně pouštějí. Často se setkáte i s tím, že jsou Jaguary vnímány jako auta na úrovni Bentley a Rolls Royce, a vy jste za něj přitom dali méně než za tuctové BMW. Na rozdíl od něj totiž místo arogance a agresivity vyzařují jen vyšší úroveň a bohorovný klid.

Je sice hezké, že byste si krásnou karoserii mohli dát do obýváku jako stylový bytový doplněk, ale ještě důležitější je, že eleganci, styl a luxus cítíte také v interiéru. Všechno začíná uvolněným posezem v pohodlném koženém křesle, pokračuje bezproblémovou ergonomií a prémiovou prostorností (vzadu je to skoro na natažené nohy a kufr má 540 litrů) a celé je to obaleno v měkoučké kůži s dekory ze skutečného dřeva a hliníku.

Uvolněný charakter Jaguar dostojí i podvozkem a přenese posádku plavně, a přitom sebejistě přes všechny nerovnosti. Nová, lehká hliníková konstrukce (šasi má jen 285 kg) navíc přispívá k omezení setrvačnosti pohupování na nerovnostech a taky k rychlým reakcím a mrštnosti při dynamickém tempu. Po přepnutí do sportovního režimu pak podvozek a řízení příjemně přituhnou, převodovka drží motor ve vyšších otáčkách a stabilizace vás pustí do lehkého a efektního sklouznutí zádě. Je příjemné, že tyhle velké sedany zvládají sportování ještě pořád se vší elegancí.

A abyste se panicky nebáli, že vás zadní pohon někde na kluzkém povrchu zesměšní, má XF systém pro rozjezdy za snížené adheze, který přibrzďováním kol vektoruje přenos točivého momentu rovnoměrně mezi obě kola. Díky tomu jsem s XF na mokré louce vycouval i místa, ve kterých jsem se bez zapnutí ASPC systému jen bezmocně klouzal.

S turbodieselovým šestiválcem 3.0d bych se dál rozplýval nad tím, jak překypuje výkonem a kultivovaností a skvěle ladí s charakterem cestování první třídou, jenže my tady máme motor 2.0d s výkonem 180 koní, a ten už si tolik chvály nezaslouží. Funkčně je všechno v pořádku, zátahu má tenhle moderní čtyřválcový turbodiesel z rodiny Ingenium dost na předjíždění i rychlé dálniční přelety. V menším XE i v RR Evoque dokáže být také skvěle tichý a kultivovaný, jenže v této aplikaci bohužel dost nepřeslechnutelně rachtá a je tak poměrně otravným společníkem, což ani přes veškerou snahu nedokáže zakrýt skvělý osmistupňový automat ZF.

Zklidnění přijde až při dalekých cestách ustáleným tempem, kdy otáčky motoru převodovka elegantně odřazuje klidně i k 1000 ot/min a tím samozřejmě sráží i hluk a spotřebu paliva. Motor v takhle nízkých otáčkách překvapivě nevzdoruje duněním ani vibracemi a dokonce otáčky nijak negativně neovlivňují jeho reakční dobu. K důstojnému zrychlení mu stačí obvykle chvilka k podřazení a měkký nástup turba auto bleskurychle a srdnatě rozhýbe. Na udávaných 4,3 litru se v kombinaci sice nedostanete, ale i průměrných 6 litrů, za které jsme jezdili my, je na takhle velkou limuzínu slušné číslo.

  

Přesto je asi jen o litr nižší než u plnotučného 3.0d, takže argument spotřeby si 2,0d moc neobhájí. Skutečně pádný důvod se skrývá v ceníku – čtyřválec je totiž o více než 400 000 Kč levnější, mezi nimi tedy zeje obrovská naftová díra. Pokud ale nemáte dost velký budget na šestiválcové rozhazování, zkuste ještě zvážit benzinový 2.0t s 240 koňmi. S menším XE tenhle motor obstojně cvičil a na rozdíl od 2.0d u něj ani nepoznáte, že je nastartovaný. Jen se připravte na to, že i tak připlatíte 100 000 Kč a budete jezdit za osm.

Nové XF je tedy skutečně povedené, komplexně propracované auto. Má v sobě ducha starého dobrého Jaguaru, který všichni tolik obdivují, ale spojuje ho s moderními technologiemi a přístupy, bez kterých bychom se dnes neobešli. Ve třídě pojízdných kanceláří představuje úžasné osvěžení i tím, že dokáže nejen komfortně plout po dálnici, ale i hbitě proklouznout točitou okreskou a roztáhnout vám koutky úst pěkně nahoru, protože se jednoduše moc příjemně řídí. Jen si dobře rozmyslete, s jakým motorem si ho pořídíte.

Foto: Jiří Čermák | Text: Matěj Slepička

 

Technické parametry vozidla Jaguar XF 20d R-Sport:

Základní cena vozu

1 359 919 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 999 cm3

Výkon

132 kW (180 koní) při 4 000 ot./min.

Točivý moment

430 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min.

Hmotnost

1 595 kg

Výkon/hmotnost

112 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

8,1 s

Max. rychlost  

229 km/h

Převodovka

automatická, 8 rychlostí  

Poháněná kola

zadní

Spotřeba ve městě

5,2 l/100 km

Spotřeba mimo město 

3,8 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

66 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

245/45 R18

Délka

4 954 mm

Šířka

1 987 mm

Výška

1 457 mm

Rozvor náprav

2 960 mm

Objem zavazadlového prostoru

540 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Všichni mají Jaguar rádi! – Hlučnost 2.0d v této aplikaci  
Vznešený charakter – Ovládání vyhřívání sedadel 
+ Schopný podvozek  
+ Špičkový interiér  
+ Systém omezení prokluzu kol    

 

Jaguar XF

20d (180 koní)

Audi A6

2,0 TDI (190 koní)

BMW 5

20d (184 koní) 

Mercedes E

220d (194 koní)

0-100 8,1 s

229 km/h

4,3 l/100km

0-100 7,9 s

233 km/h

4,2 l/100km

0-100 7,9 s

231 km/h

4,5 l/100km

0-100 7,3 s

240 km/h

3,9 l/100km

cena: 1 236 136 Kč cena: 1 196 900 Kč

cena: 1 244 386 Kč

cena: 1 270 500 Kč

Galerie

Komentáře