foto Driversweb.cz

Audi TT 2,0 TFSI quattro S tronic – na třetí pokus

Datum článku: 14.5.2015 | Autor textu: Martin Jánský

Zapomeňte na vtipy o kadeřnících a modelkách, Audi TT se pochlapilo i přiostřilo a stalo se autem pro skutečné řidiče! Nevěříte? No, my zprvu taky nemohli uvěřit…

Za volant nasedám volným pádem dolů do anatomicky objímající sedačky. Zabouchnu dveře a obklopí mě příjemně intimní kabina. Nohy mám skoro natažené a perfektně tvarovaný volant se skvělou perforovanou kůží si přitáhnu k hrudníku, jak se sluší a patří. Mačkám startovací tlačítko, motor naskakuje a kabinu naplní hutné brumlání. Hm, začíná to zajímavě…

Ale popravdě od nového Audi TT nečekám žádné zázraky. Předchozí dvě generace fungovaly lépe jako frajeřinky ke kavárně než jako řidičské nástroje plné radosti – ta první přeci jezdila na podvozku notoricky nudného čtyřkového Golfu a druhá nebyla ničím víc než pětkovým GTI s trochou pozlátka za vyšroubovanou cenu. Jenže pozor, tahle třetí generace má být mnohem lepší a opravdu řidičská! Jasně, jenže totéž říkali už o té minulé… ale co, za zkoušku nic nedám.

Dynamický mód mám zapnutý, přesunu páku dvouspojkového S tronicu do manuálního módu a zatažením za pravé pádlo řadím jedničku, zadupnu plyn, motor zaburácí a… dostanu pořádnou herdu do zad – to jak se všechna čtyři kola zakousnou do asfaltu a auto vystřelí vpřed. Otáčky letí k červenému poli, cvaknutí pádlem s prásknutím do výfuku, dvojka, plnej a rázem je tam stovka. Konečně si vzpomenu, abych se zase nadechl. A zavřel pusu. Ok, oficiálnímu údaji 5,3 sekundy už fakt věřím!

Na foukaný dvoulitr je to hodně solidní výkon – EA211 má v téhle instalaci 230 koní a synergicky ho doplňují bleskurychle řadící dvouspojková převodovka a pohon všech kol s novým proaktivně reagujícím Haldexem. Když pro zařazení správné rychlosti stačí jediné kliknutí, budete si řazení užívat mnohem častěji a budete ždímat motor, co to dá. S pomocí čtyřkolky se ve šlapání do plynu se skutečně nemusíte omezovat, protože elektronický mozek ovládající mezinápravovou spojku vás podpoří i uprostřed zatáčky, kdy bez čekání na prokluz předních kol přenese výkon na zadní kola pro maximalizaci trakce. Jenže právě v zatáčkách se to u TT vždycky tak nějak zvrtlo.

  

Vrhám se do první, ale zjevně přehnaně opatrně, protože jí projíždím hluboko pod hranicí přilnavosti. Do další to tedy pošlu odvážněji, cítím přesuny váhy a přenos výkonu na zadní kola na výjezdu, ale pořád taky fůru přilnavosti a stability. Mrška má limity dál, než jsem čekal, je čas na radikální řešení – do té příští už přiletím na brzdách mírně rozhozený, strhnu čumák k apexu a hned to ostře přišlápnu… a rázem musím vytasit mírné kontra, když zadek začne mírně klouzat bokem. No ne, tak ona s tebou bude vážně legrace!

Samozřejmě si TT nejvíc libuje v efektivních rychlých průjezdech s plynem naladěnou neutralitou, kdy ohromuje skvělým gripem, nekonečnou trakcí a neprůstřelnou sebejistotou, ale když máte náladu na trochu divočiny s povlávajícím zadkem, dovolí vám si hrát. Hlavně zapomeňte na tupou nedotáčivost, protože tu v repertoáru prostě nemá (tedy pokud máte vy mozek v hlavě). Je obratné a živé, v každé situaci perfektně ovladatelné a přesně vás informuje, co se děje a proč. Vymetat s ním okresky v bojovém módu je prostě radost!

Vážně jsem to řekl – radost. Samozřejmě pořád ne taková jako s Caymanem – na to chybí intenzivnější prožitek z vazby člověk–stroj, i když se TT snaží aktivně komunikovat a projevovat charakter, jak může. Ale to vůbec nevadí, protože ne všichni chtějí ostrou okreskovou pilu, která z vás vyždímá všechny řidičské schopnosti nejen při ostré jízdě, ale třeba i na navlhlém sjezdu z dálnice. S TT se dá pohodlně žít denně a cestovat napříč republikou, pobaví se s ním i méně talentovaný nadšenec, který nebude muset mít stažené půlky, když na čelní sklo dopadnou první kapky deště.

Už to není jen napomádovaný Golf GTI (redakční TEST ZDE), přestože má podobné výkonové parametry – kde totiž GTI končí, tam TT teprve začíná. I když využívá stejné komponenty, všechny jsou naladěny ostřeji a výsledkem je koncentrovanější auto přinášející emotivnější zážitek. Svou roli v tom sehrává pochopitelně i design připomínající zmenšenou R8 a útulná dvoumístná kabina orientovaná na řidiče a plná moderních technických hraček (displej sdružující palubní přístroje s infotainmentem, ovládání klimatizace v jejích výdechách plus LED matrix světla zabraňující oslňování protijedoucích aut a chodců).

Upřímně, sami jsme překvapení z toho, jak moc dobré nové Audi TT je. Ponechalo si klasické atributy (nepřehlédnutelný design, hodnotný interiér, statut image makera) a řidičsky se posunulo o ligu výš. TT vás teď konečně plně zapojí do hry a pobaví natolik, že si oblíbený kus silnice dáte s chutí ještě jednou. A to je víc, než dokázal nabídnout kterýkoliv z jeho předchůdců. Sakra, teď jsme ale extrémně zvědaví, jaké bude 310koňové TTS…

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Audi TT 2.0 TFSI quattro S tronic:

Základní cena vozu

1 129 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 984 cm3

Výkon

169 kW (230 koní) při 4 500 - 6 200 ot./min.

Točivý moment

370 Nm při 1 600 - 4 300 ot./min.

Hmotnost

1 410 kg

Výkon/hmotnost

163 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

5,3 s

Max. rychlost  

250 km/h

Převodovka

dvouspojková, 6 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři s mezinápravovou spojkou Haldex  

Spotřeba ve městě

8,3 l/100 km

Spotřeba mimo město 

5,5 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

55 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové

Rozměr pneumatik

245/40 R18

Délka

4 177 mm

Šířka

1 966 mm

Výška

1 353 mm

Rozvor náprav

2 505 mm

Objem zavazadlového prostoru

305 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Skutečný řidičský nástroj – Pořád vás budou mít za kadeřníka   
+ Rychlost, trakce, agilita    
+ Ostřejší ladění  
+ Vypadá jako miniR8  
+ Intimní futuristický interiér     
+ Perfektní pro balení modelek     

 

Audi TT quattro

2,0 TFSI (230 koní)

Peugeot RCZ R

1,6 THP (270 koní)

Porsche Cayman

3,4 H6 (275 koní) 

Alfa Romeo 4C

1750 TBi (240 koní)

0-100 5,3 s

250 km/h

6,4 l/100km

0-100 5,9 s

250 km/h

6,3 l/100km

0-100 5,7 s

266 km/h

8,4 l/100km

0-100 4,5 s

258 km/h

6,8 l/100km

cena: 1 129 900 Kč cena: 1 040 000 Kč

cena: 1 475 000 Kč

cena: 1 299 000 Kč

 

Galerie

Komentáře