Datum článku: 25.1.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Martin Jánský
Největší SUV od Renaultu přijíždí s kufrem plným hodně pádných prodejních argumentů. Propadnete mu?
Nejsem žádný gurmán, takže mě míchání světových kuchyní moc neláká – jen si představte takové hlemýždí suši nebo kohouta na víně s rýžovými nudlemi. Fuj! Ale pokud jde o auta, rád takový mix ochutnám. Nakonec spojení tradičního francouzského šarmu s prověřenou japonskou technikou dává perfektní smysl. Nebo ne?
Abyste rozuměli, stejně jako v případě Kadjaru (redakční TEST ZDE) postaveného na základech Qashqaie (redakční TEST ZDE), postavil Renault druhou generaci modelu Koleos (o první se pro dobro Renaultu nebudeme taktně vůbec zmiňovat) na povedeném X-Trailu od Nissanu (redakční TEST ZDE), novodobého odborníka na SUV. Na první pohled byste to ale určitě netipli. Koleos má výraznou příď a záď odpovídající aktuálnímu stylu Renaultu, X-Trail připomíná jen hromotluckou postavou správného velkého rodinného SUV.
Stejně tak kdybyste chtěli v interiéru hledat památky po japonském původu tohohle Francouze, moc byste jich nenašli: tlačítka ovládání zrcátek a oken nebo vyhřívání volantu… a víc už skoro nic. Naopak si hned všimnete typicky renaultí digitální palubky, 8,7palcového displeje infotainmentu umístěného na výšku, elegantních ovládacích prvků klimatizace a volantu s ovládáním rádia nenápadně schovaným pod ním, to vše zalité ambientním osvětlením s měnitelnou barvou. Tohle je vážně moc povedená adaptace.
Koleos taky o chlup příjemněji jezdí. X-Trail je podivně kolíbavý, takže za volantem nenajdete tu správnou jistotu, Koleos oproti tomu působí v zatáčkách citelně vyrovnaněji a stabilněji. Bohužel za to platíte ztrátou kousku poddajnosti, což se naštěstí projevuje jen na opravdu mizerném asfaltu nebo na příčných zlomech především akusticky (rázy) – o své pohodlí nikdy nepřijdete.
Koleos si můžete pochopitelně pořídit ve čtyřkolce se 175koňovým dvoulitrovým dieselem (v manuálu nebo s CVT s virtuálními sedmi rychlostmi, které dokáže zkrátit čas na stovku o sekundu, takže asi bude fungovat slušně), ale ani základní předokolková verze s naftovou 130koňovou šestnáctistovkou nepůsobí jako nedochůdče. Motor je tichý a kultivovaný a nad 1500 otáčkami táhne jako lokomotiva – však má taky velmi solidních 320 Nm. A přitom zvládne jezdit kolem šesti litrů.
Pochopitelně je s ohledem na požadavky dnešního rozmazleného zákazníka taky našlapaný moderní výbavou – můžete si objednat třeba LED světla s automatickými dálkami, automatického parkovacího asistenta, ambientní osvětlení, velký dotykový infotainment, surround audio od Bose s 12 reproduktory, čalounění kůží Nappa a další laskominy.
Ale přeci jen je tu pár drobností, které by vám v Koleosu mohly chybět – tempomat nemá adaptivní funkci, sledování jízdy v pruhu vás jen upozorní, místo aby vám sáhlo do řízení, a na rozdíl od X-Trailu nemůže mít Koleos sedm sedaček, ale jen pět. Asi politika.
To jsou však jen maličkosti, které ho sice mohou v boji s největšími a nejmodernějšími konkurenty (Kodiaq, 5008) trochu handicapovat, ale jinak je po všech stránkách vyzbrojen až po zuby velmi pádnými argumenty. Vůbec neuděláte chybu, když ho půjdete do showroomu ochutnat. Je to vážně delikatesa.
Foto: autor
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Důstojný design | – Proč mu chybí třetí řada sedadel? |
+ Odlišnost od výchozího X-Trailu | – Pár drobností vám v něm může chybět |
+ Rozsáhlá výbava | |
+ I s nejslabším motorem jezdí skvěle |
Technické parametry vozidla Renault Koleos dCi 130 4x2:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 598 cm3 |
Výkon |
96 kW (130 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment |
320 Nm při 2 000 ot./min. |
Hmotnost |
1 674 kg |
Výkon/hmotnost |
77 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
11,4 s |
Max. rychlost |
185 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
4,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
60 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové |
Rozměr pneumatik |
225/60 R18 |
Délka |
4 673 mm |
Šířka |
1 843 mm |
Výška |
1 678 mm |
Rozvor náprav |
2 705 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
498 l |