Datum článku: 20.2.2013 | Autor textu: Matěj Slepička
Ano, rozumíte tomu správně, tenhle test si zaslouží začít napřed dveřmi, když jde u B-Maxu o tak unikátní bezsloupkové řešení.
Postavit marketingovou kampaň na tom, že Fordí mikro MPV nemá B sloupek, působí podobně neuváženě, jako vybírání domácích elektrospotřebičů podle barvy. Ovšem jen do té doby, dokud nezkusíte na zadní sedadla poprvé připoutat děti.
Máte děti? Pokud ano, jásejte! Protože už nikdy nebudete muset zažít tu nepříjemnou rozcvičku, kdy své dítě či ještě mimčo v autosedačce nejprve zdvihnete, pak jej otočíte zády, uděláte pohyb před sebe, do strany a dozadu, abyste jej usadili na zadní sedadla pokaždé, když někam jedete. A pokud parkujete vedle stojícího auta, už to celé nebudete muset zvládnout otvorem, který má leckdy jen 25 cm.
A pokud ve svém autě nemáte ani zadní dveře, pak už se nikdy nebudete muset plazit na zadní sedadla s před sebe strkajícím dítětem a nohami trčícími ven z auta. Mimochodem stejně složité úkoly kdysi plnili ti nejodvážnější soutěžící pořadu Pevnost Boyard.
Když už máte dítě usazené v B-Maxu v autosedačce, přichází třešnička na závěr. Až jej budete chtít připoutat, můžete si stoupnout na místo B sloupku, abyste měli ideální přístup. Ti zručnější pak poutání dětí zvládnou klidně jednou rukou, stejně jako rozepnutí partnerčiny podprsenky.
Nemáte děti? Ani pravidelně nic nepoutáte na zadní sedadla? Aj-ja-jaja-jaj, pak byste se měli jakémukoliv MPV vyhnout a B-Maxu obzvlášť, protože se pro vás jeho výhody mohou otočit v nevýhody. Nejvíce vám může vadit to, že to auto ve skutečnosti B sloupek má a poměrně masivní. Jak přední, tak zadní dveře jsou kvůli němu nezvykle těžké a manipulace s nimi tak chce trochu humpoláckého přístupu. Takže vy, co děti nemáte a neplánujete, skočte raději do mrštnější a hezčí Fiesty.
V redakci máme pro Fiestu tak trochu slabost. Je to podle starého dobrého receptu ten správně mechanicky nadšený Ford, jen s moderními technologiemi a systémy. A to je dobře i pro B-Max, protože na základu Fiesty je tohle mikro MPV postavené. Při jízdě trochu sourozeneckých genů skutečně objevíte, jen je u B-Maxu k vidění podobný kontrast jako mezi Focusem a C-Maxem nebo mezi Mondeem a S-Maxem.
Ten rozdíl je daný tím, že oproti svým placatějším sourozencům mají MPV vždy trochu vyšší stavbu, takže se více naklánějí a jsou laděné více do pohodovějšího ježdění, což znamená, že mají i laxnější přístup na povel k utažení stopy zadní nápravou, ať už při nouzové situaci anebo při snaze o trochu zábavy za volantem. Velkou část poklidné atmosféry má u testovaného B-Maxu na svědomí i motor 1,6 TDCi tím, jak pohodové tempo motoru stačí k běžné jízdě.
Stejně jako všechny nafty i tahle by na cestách nejraději jezdila jen na poslední dvě rychlosti, protože pokud někde zpomalíte pod 60 km/h, už obtížně hledáte rychlostní stupeň, který by byl autu příjemný. Musíte si zpravidla vybrat mezi tím, kdy auto rušivě rachtá na nižší rychlost nebo kdy na doporučenou vyšší rychlost rozduní interiér. Pokud se v takových situacích rozhodnete interiér občas rozdunět, dosáhnete na dálkové cestě i příjemné spotřeby 4,5 l/100 km, a nasbíráte tak všechny kytičky do Ford EcoMódu, který, po nutné chvilce k rozkoukání, najdete v menu sdruženého palubního systému.
Chvilku na zorientování to opravdu chce, protože selský rozum na použití palubního systému, který má zhruba polovinu tlačítek zbytečných, opravdu nestačí. Když na displeji svítí menu mezi čtyřmi nápisy, napadají mě minimálně tři možnosti, jak se na něj tlačítky dostat, ovšem jen jedna z možností je správná.
V menší míře tento trend vládne i na jinak designově povedených palubních přístrojích. Například otáčkoměr v okolí jednoho tisíce otáček často samovolně stáhne ručičku rovnou k volnoběhu, a pokud se rozsvítí kontrolka otevřených dveří, neukáže, o které dveře se jedná. Zrovna to je u B-Maxu poměrně častý problém. A pokud jste na některé dveře málo humpoláčtí, tak to pouhým okem neodhalíte.
Z B-Maxu jsme díky řešení prostorného a přístupného interiéru nadšeni a výhody plynoucí především z převážení dětí na zadních sedadlech nesmaže pár ergonomických nedostatků. Aktuálně na trhu nenajdete stejně dostupné auto, se kterým by bylo poutání dětí na zadní sedadla jednodušší.
K charakteru auta, který těží z agility malého rozvoru, dospělého a přitom dynamického podvozku, se nám více hodí moderní benzinový 1,0 EcoBoost. A tak zvažte dobře, jestli ušetřené náklady u TDCi, vzniklé cca o 1 l/100 km nižší spotřebou paliva oceníte více než kultivovanější a zároveň nadšený projev EcoBoostu.
text: Matěj Slepička, foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Ford B-Max 1,6 TDCi :
Stav vozu/rok výroby |
nový/2012 |
Cena testovaného vozu |
|
Hmotnost |
1 310 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
nafta |
Objem |
1 560 |
Výkon |
70 kW (95 koní) při 3 800 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
81 koní/t |
Točivý moment |
215 Nm při 1 750 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
13,9 s |
Max. rychlost |
173 km/h |
Počet rychlostí |
5 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
4,0 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
4,7 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
3,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
47 l |
Zavěšení přední nápravy |
Vzpěry MacPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
Vlečená ramena s torzní příčkou |
Rozměr pneumatik |
195/55 R16 |
Délka |
4 077 mm |
Šířka |
1 751 mm |
Výška |
1 586 mm |
Rozvor náprav |
2 489 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
304 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Přístup na zadní sedadla | – Hlučný a drsný projev naftového motoru k jinak svěžímu autu nejde |
+ Prostorný interiér | – Drobné chyby v ergonomii |
+ Dospšlý podvozek | – Masivní dveře potřebují k práci s nimi humpolácký přístup |
+ Mrštnost Fiesty |
1,6 TDCi (95 koní) |
Škoda Roomster 1,6 TDI (105 koní) |
Opel Meriva 1,3 CDTI (95 koní) |
Citroën C3 Picasso 1,6 HDi (115 koní) |
173 km/h 4,0 l/100km kufr: 304 l |
181 km/h 4,7 l/100km kufr: 477 l |
168 km/h 4,5 l/100km kufr: 400 l |
184 km/h 4,8 l/100km kufr: 385 l |
|
|
|
|
cena: 401 150 Kč (Akční cena) |
cena: 434 900 Kč |
cena: 393 900 Kč (Akční cena) |
cena: 369 900 Kč (Akční cena) |