foto Driversweb.cz

Nissan X-Trail 1,6 dCi 4x4 – po změně identity

Datum článku: 15.1.2015 | Autor textu: Matěj Slepička

X-Trail prošel změnou identity z terénního zaměření na silniční. Co to pro něj znamená?

Na X-Trailu je krásně vidět, kam a jak se mění vnímání a touha trhu po SUVčkách. První generace X-Trailu dostala zaměření spíše na terén než na silnici, i vzhledově působila víc neotesaně a čistě funkčně. Druhou generaci X-Trailu od té první rozeznáte, jen pokud se podíváte opravdu detailně. Nissan tehdy přispěchal se sdělením, že nejde o lenost designérů, ale o požadavky jejich zákazníků. Upřednostňovali outdoorovější zaměření a s tím i hrubý design. 

Za posledních 8 let od uvedení druhé generace se ale požadavky trhu hodně změnily. Hlad po SUVčkách stále roste a ikony, ke kterým se v tomhle segmentu vzhlíží, už nejsou prémiové off-roady, ale prémiová SUVčka.  Nissan nechce vyrábět auto pro nějakou okrajovou část trhu, a tak se tomuhle trendu musel s novým X-Trailem přizpůsobit a kompletně mu změnit identitu.

Dalo by se říci, že X-Trail vlastně vyměkl. Už není do terénu, semlela ho moderní doba. On ale právě touhle změnou daleko více získal, než ztratil. Navíc zase o tolik schopností v terénu ve skutečnosti  nepřišel. Když se mi při focení podařilo propadnout předními koly mezi kameny, stále stačilo zapnout pohon všech čtyř kol do automatického režimu a vyjel jsem ven. Haldex spojka v tu chvíli automaticky přiřadí zadní kola pro rozjezd a do zatáček. A tam, kde to stačit nebude, můžete ještě do 50 km/h zablokovat rozdělení točivého momentu 50:50 mezi nápravy.

Tím, že je nový X-Trail zaměřený na silnice, získal mnohem větší spektrum schopností. Podvozek umí plavně plout přes nerovnosti, a přitom je v zatáčce dostatečně tuhý. Dokonce jde z volantu i cítit, co dělají přední kola, a zadní náprava reaguje ochotně na pokyn k utažení stopy. Celé to působí, jako by člověk řídil o třídu menší auto, pořád ale s nádechem bezpečnosti větších aut.

Bezpečnost je věc na kterou Nissan hodně sází. Proto jde připlatit za systém hlídající vybočení z jízdního pruhu, který se hodí spíše na dálnici při dlouhé jízdě rovně. Zajímavou novinkou je automatické nouzové brzdění, které by mohlo ušetřit nárazníky od kolizí. Zajímavě zní aktivní podvozek, který umí přibrzďovat kola pro zlepšení jízdních vlastností anebo systém hlídání slepého úhlu zrcátek. Líbil se nám i systém parkovacích kamer kolem auta, díky kterým jde vidět celé parkování shora jako u prémiových SUV.

  

I spotřeba paliva je jako vystřižená z menšího auta. Dá jezdit i  pod 6 l/100 km, což je dané hlavně malým motorem 1,6 dCi. Jeho 130 koní a 320Nm nejsou nijak velkorysá čísla pro 1,6 tuny těžké auto (mezigeneračně -100kg), ale s příjemně kratšími převody vám nikdy nebude X-Trail připadat líný. Snad jen v nizoučkých otáčkách pod 1 500 ot/min se turbo citelně dlouho sbírá. Když si počkáte, příval výkonu je příjemný, až je skoro škoda ho při doporučených dvou tisících řazením přerušovat.

Silničnější zaměření konečně znamená i to, že už se design interiéru nemusí schovávat za slovo „funkční“, ale jde konečně říct „moderní“. Lesklé dekory působí příjemně svěže, ovládání je intuitivní, pozice za volantem příjemná. Dokonce jde ojediněle pro tuto třídu připlatit 30 000 Kč za třetí řadu sedadel. Tento testovací kus má namísto ní dvojité dno kufru, ale další řada sedadel není vůbec k zahození. Samozřejmě to nejsou tak pohodlná sedadla jako posuvná a sklopná prostřední řada, ale stále se na nich dá kratší vzdálenost v pohodě zvládnout. Daní za vyklopená sedadla je pak kufr zmenšený z původních 550 l jen na 135 l.

Za základní X-Trail 4x2 tedy s předním pohonem dáte 599 900 Kč. Aktuálně v akci dostanete pohon všech kol a zimní pneu v hodnotě 90 000 Kč zdarma, což je lákavá nabídka, zvlášť když čtyřkolka zhoršuje spotřebu jen o 0,3 l/100km a přidává další schopnosti v terénu.

X-Trailu mezigenerační změna identity prospěla snad po všech stránkách, konečně vypadá moderně a vedle konkurence dává konečně velký smysl. Ze svých terénních schopností ztratil minimum, ale stal se všestrannějším autem, které je teď na špičce třídy hlavně ve spotřebě paliva, jízdních vlastnostech na silnici a ve využití vnitřního prostoru. Už teď jsem zvědav, jak se trh s SUVčky za příštích 10 let změní. Bude příští X-Trail zase o tolik jiný?

Text: Matěj Slepička Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Nissan X-Trail 1,6 dCi:

Stav vozu/rok výroby

nový/2014

Základní cena vozu

599 900 Kč

Hmotnost

1 500 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 598 cm3

Výkon

96 kW (130 koní) při 4 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

86 koní/t

Točivý moment

320 Nm při 1 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

10,5 s

Max. rychlost  

188 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

5,7 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,5 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvková náprava

Rozměr pneumatik

225/40 R18

Délka

4 640 mm

Šířka

1 820 mm

Výška

1 710 mm

Rozvor náprav

2 705 mm

Objem zavazadlového prostoru

550 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Jízdní vlasntosti – Pouze jeden motor v nabídce
+ Prostorný interier – Prodleva turba v nízkých otáčkách
+ Úsporný motor  
+ Bezpečnostní prvky  

 

Nissan X-Trail

1,6 dCiI (130 koní)  

Ford Kuga

2,0 TDCi (150 koní)

Honda CR-V

1,6 i-DTEC (120 koní)

Fiat Freemont

2,0 MultiJet (140 koní)  

0-100 10,5 s

4,9 l/100km

kufr: 550 l

0-100 10,1 s

4,7 l/100km

kufr: 456 l

0-100 11,2 s

4,5 l/100km

kufr: 589 l

0-100 12,3 s

6,4 l/100km

kufr: 540 l

cena: 599 900 Kč

cena: 609 990 Kč

(Akční cena)

cena:  619 900 Kč

cena:  601 400 Kč

(Akční cena)

Galerie

Komentáře