foto Driversweb.cz

Suzuki Swift 1,0 BoosterJet SHVS – dokonalá evoluce

Datum článku: 4.12.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Martin Jánský

Nový Swift je menší a lehčí, prostornější, vybavenější, chytřejší a úspornější. A hlavně je ho pořád radost řídit. Bude se vám líbit!

Vypnutí funkce Stop/Start je jedna z prvních věcí, kterou v autě dělám. Neustálé chcípání a naskakování motoru mě ruší a musím se víc soustředit, aby mě tahle funkce někde nenachytala nepřipraveného. A to ticho na červenou u křižovatky je sice fajn, ale jen do chvíle, než šlápnete na spojku a motor se znovu nerozvrčí. Prostě otrava. Nakonec všichni moc dobře víme, že je tu jen proto, aby automobilky ušetřily v laboratorních testech spotřeby pár gramů CO2, o skutečné úspoře paliva se nedá hovořit. Nebo přeci jen…?

Nový Swift totiž přijíždí se sofistikovanějším mild-hybridním ústrojím, které slibuje skutečné snížení spotřeby, tak mu zkusím dát šanci. Říkají mu SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) a jde v podstatě o posílený startér spojený s generátorem (ISG) – kromě funkce Stop/Start dokáže také rekuperovat energii při zpomalování a pomáhat s ní motoru při zrychlování.

Funguje to jednoduše – stačí před křižovatkou vyřadit. Ještě v jízdě (při zpomalení pod 10 km/h) se motor vypne, opětovné naskočení je bleskové a hladké. Systém navíc za jízdy při každém povolení plynu (tedy při brzdění motorem) rekuperuje energii naprázdno točícího motoru a kdykoliv jí nasbírá dost, pošle ji na pomoc motoru při zrychlování.

Nemluvíme tu o znatelném navýšení výkonu, tohle není žádný KERS Formule 1, ale jen o občasné drobné výpomoci třeba při vyhlazování turbolagu nebo náročnější jízdě do kopce. Výsledná úspora je maximálně pár deci na sto kilometrů (papírové údaje hovoří o kombinovaných 0,3 litru, ve městě funguje systém samozřejmě nejlépe), ale i ta trocha pomáhá Swiftu pohybovat se kolem parádních 5 litrů.

Faktem však je, že droboučký a lehoučký Swift by byl úsporný i bez chytrého mild hybridu. Čtvrtá generace je totiž o chlup menší (byť se vnitřní prostor díky delšímu rozvoru zvětšil) a citelně lehčí (až o 120 kg) než předchůdce, takže s ním nové efektivní motory nemají žádnou velkou práci. Na výběr máte z atmosférické 90koňové dvanáctistovky a 111koňového foukaného litrového tříválce – oba motory mohou a nemusí mít SHVS, oba jdou kombinovat s variátorem CVT a čtyřválcová 1,2 je navíc v nabídce i s pohonem všech kol (!).

Díky nové platformě dokáže Swift využívat moderní technologie – adaptivní tempomat, nouzové brzdění, automatická dálková světla a sledování jízdy v pruhu, které ulehčují už tak nenáročnou jízdu. Swift má uživatelsky přátelské ovládání a podvozek naladěný na příjemné houpavé pohodlí. Kvůli tomu a dlouhým kvaltům v sobě nemá moc závodnického nadšení. Verze Sport to snad napraví…

Po uživatelské stránce je také naprosto v pořádku. V menší karoserii je stejně prostorný interiér s perfektní ergonomií, širokou výbavou i s novým infotainmentem se 7“ dotykovým displejem a smartphone konektivitou – ten dostanete už ve střední výbavě (v nejvyšší i s navigací), LEDky v předních světlech bohužel zase až v té nejvyšší, který obsahuje i SHVS.

Tenhle mild hybridní systém od Suzuki se vážně osvědčil a bylo to poprvé, co mi chcípání&startování dávalo smysl – dokáže toho totiž víc a vážně uspoří nějakou deci. Ani bez něj vás ale Swift na nákladech nesežere a s jakoukoliv motorizací bude moc příjemným každodenním společníkem, se kterým se navíc nebudete nikdy nudit.

Jaký je rozdíl mezi mikro hybridem, mild hybridem a full hybridem?

Mikro hybrid je vlastně tak trochu lež, protože elektřina se nijak nezapojuje do pohonu kol. Jde jen o kombinace start/stop funkce s možností rekuperace brzdné energie (pouze při brzdění motorem) pro nabití standardní baterie.

Mild hybrid je o krok dál, protože má větší bateriový balík nabíjený rekuperací (brzdění motorem) – uložená elektřina pak pohání startér-generátor pomáhající motoru v těžkých chvilkách.

Plný hybrid už umí pohánět kola jen elektřinou a rekuperuje elektromorem při brzdění.

Foto: autor

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Menší zvenku, větší uvnitř – Lepší verze nevyjdou lacino
+ Lehčí, chytřejší – Swift Sport bude řidičsky uspokojivější   
+ Řidičsky přátelské, moc příjemně jezdí     
+ Jednoduše sofistikovaný pohon  

Technické parametry vozidla Suzuki Swift 1,0 BoosterJet SHVS:

Základní cena vozu

392 900 Kč

Swift 1,2 již od 259 900 Kč

Motor

řadový tříválec

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

998 cm3

Výkon

82 kW (111 koní) při 5 500 ot./min.  

Točivý moment

170 Nm při 2 000 - 3 500 ot./min.

Hmotnost

950 kg

Výkon/hmotnost

116 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

10,6 s

Max. rychlost  

195 km/h

Převodovka

manuální, 5 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

37 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

torzní

Rozměr pneumatik

185/55 R16

Délka

3 840 mm

Šířka

1 735 mm

Výška

1 480 mm

Rozvor náprav

2 450 mm

Objem zavazadlového prostoru 

265 l

Galerie

Komentáře