foto Driversweb.cz

Toyota Land Cruiser 6x6 – pan nezastavitelný

Datum článku: 7.11.2016 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Jako správný terénní blázen nemá o kolečko víc, ale hned o dvě. V tomto případě je to však ku prospěchu věci, protože díky nim udělá z jakkoliv náročného terénu fašírku. Tohle auto prostě nic nezastaví!

Nikdy jsem neřídil tank, ale řekl bych, že takhle nějak to chutná. Držím nohu na plynu, všude létá bahno, protáčející se kola trhají zem na kusy a čumák polyká podmáčené strmé stoupání i s jeho hlubokými vyjetými kolejemi, velkými hrboly a balvany. Řeku přebrodí, les pokácí a dům zboří, překoná cokoliv, i kdyby se pod tím měl prohrabat. Připadám si v něm absolutně nedotknutelný, opájím se bohorovným pocitem totální dominance nad veškerým pozemským světem. Tohle auto s překážkami nebojuje, ono je prostě rozcupuje, rozdupe, zmasakruje.

Bahno, bahno, kopec, bahno, stromy, srnka, bahno, bahno – LC 6x6 sežvejká všechno

A přesně to je ten důvod, proč původně australská firma NSV vylepšila tenhle pracovní Land Cruiser řady 70 o další nápravu. Trakce totiž není v náročných podmínkách jízdy v terénu nikdy dost, a čím víc kol, tím víc jí máte k dispozici. Přidaná náprava má vlastní kardan a celé zadní zavěšení má speciální kolébkovou konstrukci, která tlačí kola k povrchu, takže jich je pro drásání povrchu vždycky dost. Samozřejmě tu jako u správného hardcore offroadu najdete taky dostatek uzamykatelných diferenciálů (pro každou nápravu jeden) a manuální převodovku s redukcí. Cokoliv lepšího už by muselo mít pásy.

Na téhle vlně by si některé "offroady" vylámaly nápravy

Svůj podíl na nezastavitelnosti speciálního Land Cruiseru má i turbodieselový 4,2 V6 (krátké modely jsou atmosférické benziny a nafty, takže v rámci řady je to hi-tech), který burácí jako motor z náklaďáku a podobně i táhne. Papírově má na dnešní poměry relativně skromných 200 koní a 320 Nm, ale za volantem vám přijde, že byste klidně roztočili zeměkouli opačným směrem, kdybyste to trochu přehnali s plynem.

Rejd je v pohodě, jen si musíte dát pozor na větší délku

Masivní krouťák se bude hodit, až budete chtít rozhýbat naložené auto. Samo o sobě totiž váží skoro 2,5 tuny, na korbu mu naložíte dalších 3,3 tuny a ještě můžete připřáhnout vlek s hmotností až 3,5 tuny – perfektní parametry pro práci na stavbách, v dolech nebo lesích. Nosnost je ostatně dalším důvodem, proč má tenhle Land Cruiser o jednu nápravu a 85 centimetrů délky navíc. Také to znamená, že budete potřebovat řidičák skupiny C, abyste s ním mohli legálně na silnici.

Jak ušetřit za myčku? Stačí projet řekou...

Tam vás překvapí snad nejvíc – i když totiž vypadá jako neohrabaný mastodont, za volantem působí docela hbitě a obratně. Nedělá mu problémy brouzdat po úzkých okreskách, proplétat se městem a kroužit na kruhákách. Rejd je naprosto v pohodě, kvůli délce si akorát musíte zatáčky trochu nadjet. Nenaložený se navíc pohybuje pěkně svižně a ani přes drsný offroadový podvozek nepůsobí nepohodlně.

Na silnici je překvapivě hbitý a obratný, a přitom si na vás žádná X6 netroufne.

No, přeci jen to však není auto, které byste si pořídili na každodenní dojíždění do práce. Arogantní řidiče mamutích X6 sice můžete začít na oplátku šikanovat z pozice většího a silnějšího a všude, kam přijedete, naděláte větší poprask než s Aventadorem, ale na rozdíl od něj hůř zaparkujete. A to je ve srovnání s placatým, širokým a křehkým supersportem, ze kterého je notoricky špatně vidět, co říct. Land Cruiser 6x6 má totiž přes 2 metry na výšku a 6 metrů na délku, takže musíte zapomenout na parkovací domy a na parkoviště u obchoďáků se vejdete jen někde v rohu daleko od všech ostatních.

Při přípravě tohoto článku nebylo ublíženo žádnému kusu nábytku

Taky kabina je poněkud spartánská, před rozmazlováním posádky komfortními prvky dává přednost praktičnosti a užitné hodnotě – odolné materiály a kvalitní smontování, pevná madla, tlačítka, která nahmátnete poslepu, a ovladače, kterými otočíte i v rukavicích. Přesto tu najdete třeba klimatizaci, okna v elektrice, přídavný displej s telemetrií (kompas, sklonoměr atd.), a dokonce i parkovací kameru ve zpětném zrcátku. Připlatit si můžete za navigaci, naviják nebo pancéřování, úchyty pro zavěšení pod vrtulník máte již v ceně.

Masáž lávovými kameny ve výbavě není. Leda byste se snažili vyjet na aktivní sopku a měli otevřené okýnko.

Teď už to asi chápete – tohle není extravagantní rarita šitá na míru znuděným miliardářům jako G63 AMG 6x6 nebo Defender 6x6 od Kahna, tohle je skutečný pracant, neúnavný a svalnatý dříč, který odveze cokoliv a kamkoliv. To však nemění nic na tom, že vás stejně jako jeho luxusnější bráchové dokáže opravdu dostat svou drsnou chlapáckostí, ryzí mechaničností a naprostou nezastavitelností, a přiměje uvažovat o koupi pro občasné terénění, šokování lidí ve městech a příjemné masírování vlastního ega.

"Ano, miláčku, ten lom NUTNĚ POTŘEBUJU... a k němu mi prý přidají tohle auto..."

V tom případě zvedněte telefon a zavolejte k Dajbychovi, kde momentálně připravují náročný proces homologace Land Cruiseru 6x6 pro český trh. I když je pořád nejlevnější ze všech 6x6 speciálů, rozhodně nevyjde lacino – stát by měl kolem 2,4 milionu plus daň (pro srovnání AMG 6x6 stojí cca 10 mega a Kahn 6x6 kolem 5 mega), navíc si k němu budete muset koupit ještě vlastní lom, abyste kamarádům na otázku „proč sis to proboha koupil?“ mohli odpovědět něco lepšího než „jen tak ze srandy“. Ale té si s ním užijete vážně spoustu. Skoro jako s tankem.

Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Dajbych.

Foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Toyota Land Cruiser 79 6x6:

Základní cena vozu

cca 2,4 mil. Kč + daň

Motor

4,2 V6, turbodiesel

Výkon

200 koní, 320 Nm

Hmotnost

2 420 kg

Celková hmotnost

5 750 kg

Zrychlení 0−100 km/h

asi to časem dá

Max. rychlost  

o tom to není

Převodovka

manuální, 5 rychlostí + redukce  

Poháněná kola

6x6

Kombinovaná spotřeba

žádná sláva

Objem palivové nádrže

90 l

Délka

6 080 mm

Šířka

1 770 mm

Výška

2 025 mm

Nájezdový úhel vpředu/vzadu, brodivost  

40° / 35°, 750 mm

Galerie

Komentáře