foto Driversweb.cz

IAA Frankfurt očima Driverswebu – č. VI, závodní auta

Datum článku: 20.9.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Řada automobilek přivezla na své expozice i závodní auta. Když už se dřete a krvácíte na závodních tratích, proč se tím nepochlubit? K vidění byla WRCčka, okruhové speciály, LeMans placka, pokořitel Pikes Peak a dokonce i monopost F1. A naše srdce se tetelila blahem!

Nenechali jste si ujít předchozí díly (první - Anglie, druhý - Itálie, třetí - Asie, čtvrtý - Evropa a pátý - Německo) našeho seriálu s novinkami z Frankfurtu?

 

Mazda MX-5 GT

Mazda ukázala celou kolekci pestrobarevných okruhových MX-5.

Škoda, že se k nim nedalo dostat blíž.

 

Volkswagen Polo R WRC

Polo WRC vypadá hotově, tak na co potřebují další rok, než se v sezoně 2013 vrhnou naplno na závodní tratě? Auto vypadá parádně, nemohu se dočkat, až ho uvidím na stagi.

Zadní křídlo potažené hadí kůží. Nebo je to jiný materiál?

 

Citroën DS3 WRC

Francouzi přivezli speciál Seba mladšího. Naživo také nádherné a dramatické auto. Nová kompaktnější WRC jsou vůbec krásná.

Zadní křídla WRC speciálů jsou prostě k sežrání!

 

Ford Fiesta WRC

Ostrá Fiesta vypadá snad ještě lépe, než předchozí Focus WRC. Teď by to chtělo hodně rychlo dostat do prodeje seriovou Fiestu ST a připravit i RS. Zasloužili bychom si ji!

Jezdec je lapen v pavoučí síti ocelových vzpěr. Loëb má výhodu, že je gymnasta, nastupování a vystupování musí připomínat vyprošťování ježka z klece.

Koupili byste si Fiestu RS s takovýmhle interiérem? Stál bych v té řadě čekatelů úplně vepředu!

 

Ford Focus

Společně s ostrým ST představil Ford i okruhovou variantu. Nevypadá zle. Vpředu má poutko na pověšení do skříně. Praktické.

Nechtěli by s tím začít jezdit WTCC? Další značka by se v seriálu hodila. Ale hlavně ne s dieselem.

 

Peugeot RCZ HDi N24

Jednou z letošních závodních aktivit Peugeotu bylo i vypuštění dvou dieselových RCZka do nejnáročnějšího vytrvalostního závodu na světě, Nürburgring 24.

Peugeot tak slavil 200 leté výročí existence značky, jež letos slaví. Výsledkem bylo 50. místo celkově ze 197 startujících, druhý kousek skončil o šest kol později jako 82.

Zadní difuzor působil, že skutečně není pro okrasu. Fantazie.

 

Peugeot 908 HDi Le Mans

Slavnější vytrvalostní závod je ale beze sporu 24 hodin Le Mans, kam by Peugeot příští rok rád poslal tuhle HYbrid4 verzi svého dieselového závoďáku.

I přes kontroverzi Peugeotu na letošním Le Mans musím uznat, že auto vypadá parádně a majestátně.

Malá aerodynamická křidýlka mohou být v téhle třídě jedině z karbonu. Stejně jako všechno ostatní...

Kabina je tak akorát velká, aby objala pilotovu helmu a chránila mu ramena. Nic pro klaustrofobiky.

 

Průduch mezi špicí a předními koly působí rafinovaně, na druhou stranu zahnutý úchyt zadního spoileru působí přímo banálně.

 

Mercedes-Benz C Coupé AMG DTM

Ještě o něco aerodynamicky promyšleněji působil nový speciál Mercedesu pro příští sezonu DTM. A když byl koncept BMW M3 DTM v matné černé, stříbrný šíp musí být opravdu, ale opravdu lesklý!

Na Hankooky bych si ho ale určitě nepostavil...

Nová DTMka přivezlo i Audi (nějak jsem ho v Audi Worldu nenašel, patrně dobře schované nebo ještě neodhalené) i BMW (jak jsem již psal nebylo místo na kartě a už ani čas). Příští sezona bude konečně zase opravdu zajímavá!

 

Porsche 911 GT3 RSR N24

Tak tenhle kousek vyhrál letos celkově Nürburgring 24 a Porsche ho přivezlo bez jakýchkoliv změn, oprav, čištění. Málem jsem si z něj sedl na zadek, jak úchvatně vypadalo.

Cítíte to kouzlo? Já na něj zíral v němém úžasu. Opravdový hrdina na kolech.

 

Dacia Duster Pikes Peak

Konečně jsem si mohl prohlédnout sériový Duster a tak tragikomickou chvíli jsem v autě už dlouho nezažil. Chuť jsem si vylepšil na neuvěřitelném Pikes Peak speciálu.

Dacia na Pikes Peak? Jak se tohle mohlo přihodit?! Mám pocit, že někdo si chtěl ten závod opravdu dát, tak namluvil marketérům, jak chytrý reklamní tah by to byl, vyrobit extrémní a jistě hodně drahý speciál, dát do něj poladěný motor z GT-R a vyjet s ním na horu, ležící ve státě, kde se Dacia neprodává a nikdo ji tam nezná, v závodě, o kterém mnoho lidí ani neví. Ale dokázali to a doškrabali se nahoru, a za to mají můj respekt.

A to hovadské křídlo na zadku, to je tak primitivní a zároveň promyšlené, až to člověka okouzlí.

O zadním difuzoru ani nemluvě.

Největší a nejpříjemnější překvapení autosalonu.

 

Red Bull Renault F1

Největší šok mi způsobil monopost Formule 1, který stál na stánku Renaultu docela skryt za všemi těmi novými Twingy a Twizzy.

Fotky nedokážou vyjádřit tu promyšlenost aerodynamických křivek, ploch a plošek. Tohle neuvidíte v televizi a na fotkách to na vás skutečně nezapůsobí ani z půlky tak, jako na živo.

Celé hodiny bych u toho auta vydržel sedět a pořád objevoval nové a nové detaily hodné zkoumání. Naprostý skvost.

Až při setkání naživo skutečně oceníte výjimečnost monopostů F1. Komplikovanost, promyšlenost, sofistikovanost, pokročilé technologie.

Tohle vám přenosy v televizi nikdy nepřiblíží. Proto diváci ohrnují nos a piloti k ní i přesto vzhlížejí. Oni ví víc.

Je strhující, i když jen stojí. Jaký musí být jízdní zážitek, když letíte šílenými rychlostmi, snažíte se vydržet tvrdá přetížení, váž zadek jede prakticky po asfaltu a auto si nechá v zatáčkách líbit vyšší rychlost, než váš mozek je schopen zvládnout. To musí být naprosto návykové.

Není divu, že se Schumi vrátil. Jak Formuli 1 jednou ochutnáte, už bez ní nemůžete žít.

Galerie

Komentáře