foto Driversweb.cz

IAA Frankfurt očima Driverswebu – část IV, Evropa

Datum článku: 16.9.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Zástupců z Evropy bylo samozřejmě nejvíc a novinek přivezli všichni spoustu, takže si je dáme na etapy, nejprve neněmecké značky.

Neminuli jste první (Anglie), druhý (Itálie) ani třetí (Asie) díl?

 

Ford

A začneme otázkou nejpalčivější – je nový Focus ST pěkné auto?

Zdá se, že ano! Je to pokračování delfínovitosti faceliftované druhé generace, ale ve varaintě ST s bodykitem dostane spousta tvarů větší smysl. Třeba právě ta velká čelní maska, jež vypadá na běžné jednašestce podivně, na ostrém autě působí přirozeně.

Dobře vypadá i přední spoiler, nástavce prahů, zadní nárazník s centrálním výfukem v duchu "Lamborghini" i skvěle zapadající zadní křídlo prodlužující střechu.

Skoro to vypadá, že designéři Fordu nejdřív nakreslili STčko a postupně odmazávali a zjemňovali, aby se dostali na sériovku. Mimochodem, třídveřový Focus stále nikde?!

Seděl jsem i v interiéru (ale byla v něm moc tma na focení), sedačky s vynikajícím bočním vedením jsou příjemně měkké, sedíte v nich docela nízko v autě, takže sportovní pocit nebude problém. Díky nízkému posazu ale vůbec nevidíte svažující se příď, takže parkování bude spíš na cit než na oko. Stejně jako v minulém ST je na vrcholu středové konzole kaplička s ukazateli teploty a tlaku oleje a tlaku turba.

Ford hodně překvapil a představil ST i ve variantě kombi, což může být dokonalý tah, proto rychlých kombíků je jako šafránu, obzvláště v téhle velikosti. Nicméně to zavdává příležitost k pochybám, jestli nové ST nebude "jen" rychlé, místo sportovní a hravé... Uvidíme po prvním svezení.

Z marketingových důvodů (pěkně stupidních!) se neméně očekávaná Fiesta ST ukázala jen jako koncept se zatmaveným a nepřístupným interiérem. Stejně jako Focus ST vypadá perfektně, jak doplňuje základní tvary sériovky. Foukaný čtyřválec 1,6 Ecoboost bude mít 180 koní. Sakra, chci ještě ostřejší RS verzi odvozenou od WRC!

Největším lákadlem na stánek Fordu byl odvážný koncept Evos, jenž rozvíjí současný kinetický designový jazyk. Odmyslete si ale racčí dveře a máte tu upravené Mondeo útočící na teritorium Passatu CC.Červenou barvou odlišená sedačka řidiče má signalizovat zaměření na řidičské potěšení, tak snad bude s Evosem více zábavy, než emocionálně mrtvým Passatem.

Velká dvoudveřová kupé už dnes moc netáhnou a Ford nechtěl opakovat průšvih jménem Cougar, takže se místo toho připojil k vlně čtyřdveřových kupé se svým hodně dobře vypadajícím Evosem.

Čím větší auto, tím menší přední světla a maska. Ale pokud budou takhle vypadat nové Fordy, jsem pro!

 

Škoda

Další s napětím očekávanou novinkou byl koncept z Mladé Boleslavi, Škoda MissionL.

Tedy, Škoda tomu říká koncept, ale odmyslete si Astonovské kliky a máte hotové auto, které ještě letos zamíří do produkce.

Osobně na mě působila Lauretta, jak se dost možná bude nová Škodovka jmenovat, stejně přelomově, jako příchod první Octavie. Úplně nový designový jazyk, úplně nový model, kvalitativně působí o třídu výš.

První Octavii připomíná i useknutá, liftbacková záď s velkými světly. Lauretta padne mezi Fabii a Octavii, která tedy patrně povyroste, aby se vyrovnala průměru střední třídy, kam by měla patřit.

I interiér už vypadá naprosto produkčně a vlastně docela přitažlivě.

Otázkou je, co se stane, až bude standardně tmavý a plný koncernových plastů. Na zadních sedačkách je docela dost místa, ale nijak nevybočuje z průměru třídy. Celkově ale Lauretta vypadá velmi slibně.

 

Renault

Divize Renaultsport doručila svůj rekordní Mégane Trophy, jenž je ukázkou neschopnosti marketingu Renaultu. Proč právě tohle auto nemá barvy a znaky Gordini? Omezená série, víc koní, jiná kola, designové prvky a rekord na závodní trati v kapse. Co víc už mohou chtít pro propagaci nové značky?!

Na autě samozřejmě nechyběla grafika oslavující skvělý úspěch nového Méganu RS Trophy na Nordschleife.

Ukázalo se i faceliftované Twingo, rovnou i v úpravě RS. Nová příď vypadá poněkud divoce. A ne v tom dobrém slova smyslu.

Twingo RS se ukázalo i ve válečných barvách Gordini. Nic proti designérům Renaultu, ale příď nebyla ta část Twinga, která potřebovala designově upravit...

Renault přivezl také starší koncepty, jako třeba nádherný Captur, francouzský soupeř pro Nissan Juke.

Juke nemá šanci, protože Captur není "divný", nýbrž "krásný", jako celek i jednotlivými detaily. Kola jsou úžasná, stejně jako design zadního okna a světel.

Měli by sériovou verzi dotáhnout na trh co nejdříve, protože tohle auto může na Renault strhnout opravdu velkou pozornost. Jen aby ho moc neořezali, až ho budou připravovat do výroby. O geniální "provazové" sedačky bezpochyby přijdeme, což je zrovna velká škoda.

Znovu se ukázal i R-Space, který je zřejmě jediným opravdu dobře vypadajícím MPV.

Renaulte, dostaň tahle auta do produkce co nejdříve!!!

Ale sezení vzadu na kostkách v sériovce raději vynech...

Renault ale teď tlačí hlavně elektromobily, takže právě ty zabraly největší část expozice značky. Proto se i vize nového Clia ukázala ve variantě na elektřinu.

A pokud mohu soudit, nové Clio vypadá hodně přitažlivě a hodně dospěle.

Vzhledem k tomu, že nemá žádné bizarní dveře otevírané nahoru, protisměrné nebo zajíždějící do podlahy, bude nejspíš sériové hodně blízké. Všimněte si stejného designu kol jako u Capturu a R-Space. Nebudu se zlobit, když se také dostanou do produkce, vypadají zajímavě. Ani interiér nepůsobí příliš futuristicky, najde ale Renault dost odvahy ho už moc neměnit? Bylo by to ve třídě malých aut velké osvěžení.

A mimochodem, Zoe připomíná zepředu výrazem světel a prolisem se znakem na kapotě sovu. Velmi chytrou a soustředěnou sovu. Jen ten "úsměv" se k ní moc nehodí.

Velmi... nevšedně... působí Twizy, které se oproti všem očekáváním probojovalo do produkce. Je tohle budoucnost městské individuální mobility?

 

Má Lambo dveře, takže musí být cool. A dokáže i pobavit, a to podle prvních ohlasů i při jízdě, a ne jen při snaze zamáčknout spolujezdce sedadlem řidiče.

Úzkých a malých elektromobilů se v poslední době vyrojila celá řada, jsem zvědavý, jaký je čeká osud. Zda to budou pionýři nového směru nebo jen drahé hračky pro extravagantní lidi.

 

Citroën

Nejdůležitější novinkou u Citroënu byla sériová podobě DS5, která se prakticky neliší od konceptu představeného v Číně.

DS5 je patřičně široké a honosné, aby mohlo působit jako vlajková loď značky. Nechybí ani odpovídající porce chromu, ačkoliv lišta od předního světla k A-sloupku působí na fotkách podivně, v reálu docela funguje.

Frankfurt je totiž obrovské výstaviště, a tak po rozhlehlé ploše mězi pavilony pendlovaly "press busy", tedy hybridní DS5 (a také Opely Ampera) rozvážející uběhané novináře mezi halami, takže jsem si mohl DS5 prolédnout i mimo prostředí reflektorů a koberců. Vypadá opravdu dobře a luxusně.

Pro Citroën to byla zároveň příležitost představit svou variantu pohonu Hybrid4 vyvinutou ve spolupráci s Peugeotem. Jediný problém je, že elektromotory u zadní nápravy vytvářejí v kufru nepříjemný hrb.

I interiér působil exkluzivně, zejména díky všudypřítomné kůži a sedačkám s motivem pásku od hodinek. Krásné byly nové přepínače na středové konzole, nehezký byl ale plast kolem obrazovky navigace, pocházející ze současné C5. Na DS5 se tu v redakci už hodně těšíme!

Posledním kouzlem Citroënu byla levitující C5.

Ten matný lak už je ale poněkud ofsajd.

 

Pokračovat ve zkoumání novinek z Frankfurtu můžete zde v dalším díle.

Galerie

Komentáře