foto Driversweb.cz

Mazda CX-3 2,0 SKY-G AWD – radost ze života

Datum článku: 10.1.2016 | Autor textu: Martin Jánský

Malá stylová Mazda se vás pokusí okouzlit svým krásným vzhledem, zaujmout rozsáhlou výbavou a konejšit pohodlím. A přitom vám trochu probere peněženku. Necháte se svést?

Vůbec se nemusíte stydět, pokud si CX-3 koupíte jen proto, jak vypadá. Jemná elegance designového jazyka Kodo dospěla do dokonalosti, díky menším rozměrům malého crossoveru je koncentrovanější a působí tak intenzivně a roztomile, ženám poslouží jako reprezentativní módní doplněk a okouzlí i mnohé muže. Jak říkám, nemusíte se stydět, tahle holka to v sobě prostě má. Na rozdíl od mnoha jiných módních doplňků to ale naštěstí to není všechno, co může nabídnout…

Už na první pohled odhalíte, že stylový interiér zcela kopíruje ten z Mazdy 2. To ale vůbec není špatně, protože má přehlednou architekturu, skvělou ergonomii a vkusné detaily, například kruhové výdechy klimatizace spojené lištou vedoucí napříč palubkou. Jenže stejně jako u dvojky hodně záleží na tom, kolik do auta vrazíte peněž – v nižší výbavě totiž může působit dost stroze, v těch vyšších s velkým displejem infotainmentu, barevnými doplňky nebo koženým čalouněním připomíná něco, co vyjelo ze zakázkového módního salónu.

A skutečně je za co utrácet, seznam položek výbavy obsahuje takové laskominy, jako 7palcový barevný displej infotainmentu Connect, head-up displej, audio BOSE, LED světla (svítí skutečně perfektně!), parkovací kamera, bezklíčový vstup a startování, hlídání jízdy v pruhu a mrtvých úhlů, adaptivní přední světla s automatickými dálkami nebo radarový tempomat (stejné položky můžete mít i ve dvojce). Interiér a exteriér si pak ještě můžete vyšperkovat drobnými designovými detaily z široké nabídky příslušenství. Dobrá zpráva však je, že když se chcete držet při zdi, vystačíte si pohodlně s druhou úrovní Challenge, která má vše podstatné, zbylé tři jsou jen o tom, jak moc sebe nebo svou drahou polovičku chcete rozmazlovat.

  

Rozmazlováni každopádně budete za volantem, protože CX-3 jezdí spolehlivě nejlépe z celé třídy kompaktních crossoverů. Kvalitně tlumí, moc se nenaklání a v zatáčkách nabízí spoustu jistoty. Vlastně by vám to mohlo přijít úplně normální, ale jen do chvíle, kdy vyzkoušíte uskákanou nebo kymácivou konkurenci. Řízení působí přirozeně, brzdy nejsou přeposilované, všechno je tu prostě tak nějak správně.

Jen je škoda, že jsem nemohl vyzkoušet verzi s manuálem, protože s ním by určitě byla radost řadit, ale šestistupňový měničový automat funguje prostě bezproblémově, řadí chytře a hladce a skvěle si rozumí s motorem. Pravda, atmosférický dvoulitr může působit v dnešní downsizované době v takhle malém autě poněkud archaicky, ale rozhodně to není žádný dinosaurus – je sametově jemný a z jeho chodu přímo cítíte zvýšenou efektivitu SkyActiv technologií. Má dost síly dole i uprostřed na běžné brouzdání, při kterém se snadno vejdete do sedmi litrů, a celá jízda působí naprosto pohodově. Akorát nesmíte zmáčknout tlačítko Sport.

Vlastně jsem to udělal jen z povinnosti, protože mě myšlenky na sportování s touhle malou Mazdou ani ve snu nenapadly. Ale dobře, že jsem to udělal, protože pak se začaly dít divy. Automat totiž okamžitě s říznými meziplyny podřadil o dva kvalty a držel motor v pásmu mezi čtyřmi a šesti tisíci, kde se najednou radostně rozezpíval. A to pro mě bylo, jako když bodnete koně ostruhami. Hned jsem začal pořádně šlapat na plyn a hnal nebohou Mazdu po okresce tempem, které by sedělo spíš hot hatchi. Přesto ho i tenhle malý crossover zvládl naprosto perfektně, polykal všechny nerovnosti a v zatáčkách se držel silnice jako přisátý. I když jsem to absolutně nečekal, byla to vážně radost CX-3 pořádně prohnat. Ale pozor, je to vysoce nakažlivé. Po přepnutí zpátky do normálního režimu najednou působí auto poněkud líně a utahaně, takže skutečně hrozí, že pak už nebudete chtít jezdit jinak.

Jenže všechno není tak skvělé, jak to zatím zní. Ze samotné podstaty kompaktních crossoverů je CX-3 docela malé auto – vlastně dvojka na chůdách. Místa je vpředu tak akorát, vzadu je to spíš pro děti a dospělák tam přežije jen kratší trasy. Aspoň že kufr má solidních 350 litrů rozdělených falešnou podlahou na dvě části. Kvůli krátkému rozvoru budete nesnášet městské retardéry, na kterých skáče jako neposedná koza. A dost možná vám bude chybět digitální klimatizace (haló, Mazdo, už máme 21. století!). Ale největší problém je cena.

Ta v případě naší vrcholné verze činila (sedíte?) 611 tisíc. Vážně. Automobilky berou trendy crossovery jako způsob, jak ze zákazníků vytáhnout víc peněz, a CX-3 to umí díky módnímu ladění skutečně moc dobře. Ale naštěstí to má řešení – buďte chytří s výběrem motorů a výbavy a můžete výrazně ušetřit. Já bych se třeba spokojil se 120koňovou verzí dvoulitru (diesel je určitě taky dobrý, ale pokud nenajezdíte ročně desítky tisíc kilometrů, nestojí za připlácení) bez automatu (manuál bude určitě fajn) a čtyřkolky (pokud nežijete na horách, ani nebudete vědět, že ji máte) a raději investoval do prostřední výbavy Attraction, která má vše, co člověk potřebuje, a ještě pár milých radostí k tomu…

Najednou je z toho snesitelných 480 tisíc a to už stojí za zvážení, protože CX-3 si tu částku dokáže obhájit. Jezdí skvěle a příjemně se řídí, je úsporná a pohodová, dobře navržená a postavená, a hlavně vypadá prostě báječně. Budete se na ni chodit dívat z okna, budete v ní rádi viděni a s chutí se za ní ohlédnete, až od ní po jízdě budete odcházet. I takhle jde definovat auto pro radost. A radost je v životě to nejdůležitější.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Mazda CX-3 2,0 SKY-G AWD A/T:

Základní cena vozu

610 900 Kč

Motor

čtyřválec, atmosféra

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 998 cm3

Výkon

110 kW (150 koní) při 6 000 ot./min.

Točivý moment

204 Nm při 2 800 ot./min.

Hmotnost

1 265 kg

Výkon/hmotnost

118 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,6 s

Max. rychlost  

195 km/h

Převodovka

automatická, 6 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba ve městě

7,8 l/100 km

Spotřeba mimo město 

5,5 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

44 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena

Rozměr pneumatik

215/50 R18

Délka

4 275 mm

Šířka

1 765 mm

Výška

1 535 mm

Rozvor náprav

2 570 mm

Objem zavazadlového prostoru

350 l

 

  

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Vypadá stylově – Docela leze do peněz   
+ Výborně jezdí a příjemně se řídí     
Sametový motor a hladká převodovka     
+ Kvalitně postavená  
+ Široká nabídka technologií  

 

Mazda CX-3

2,0 SKY-G (120 koní)

Nissan Juke

1,2 DIG-T (115 koní)

Opel Mokka

1,6i (115 koní)

Peugeot 2008

1,2 PureTech (110 koní) 

0-100 9,0 s

5,9 l/100km

kufr: 350 l

0-100 10,8 s

5,7 l/100km

kufr: 354 l

0-100 10,9 s

6,6 l/100km

kufr: 356 l

0-100 9,9 s

4,7 l/100km

kufr: 360 l

cena: 434 900 Kč

cena: 369 900 Kč

(akční cena)

cena: 420 900 Kč

(akční cena)

cena: 365 500 Kč

(akční cena)

Galerie

Komentáře