Datum článku: 9.8.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Jsou si podobní jako vejce vejci: výkon 270 koní, stovka za šest sekund a maximálka 250 km/h, přitom s oběma můžete vozit děti do školy a manželku po nákupech. Hlavně je ale spojuje touha po krvi – oba chtějí zmasakrovat Golf GTI!
Stejně jako Porsche 911 mezi sportovními auty nebo S-Klasse mezi limuzínami, tak je i Golf GTI skutečnou instancí mezi rychlými hatchbacky. Uznávaný všeuměl bez skuliny v brnění, čtyřkolový diamant, jehož talent brousili vývojáři po celé generace, nekorunovaný král všech hot hatchů. Každý nováček se s ním poměřuje, každý mu jde po krku. Teď si na něj brousí zuby Hyundai.
Matěj: A Hyundai vývoj svého prvního pokusu o hot hatch rozhodně nepodcenil – má dvoulitr s výkonem 275 koní, mezi předními koly poctivý samosvor a v kufru výztuhu, aby se do zatáček dokázal pořádně zakousnout. Pro GTI je to důstojný protivník, takže jsme se rozhodli postavit je proti sobě. To bychom ale museli přivézt to správné GTI – že jo, Martine?
Martin: A já bych právě řekl, že to správné máme – 308 GTi má podobný výkon (po úpravách kvůli Euro 6d klesl výkon z 270 na 263 koní), mechanický diferák a pověst nenápadného zabijáka. Už jsem s ním jezdil (redakční TEST ZDE), takže moc dobře vím, jak dokáže být hodně rychlý a jaká kouzla umí jeho famózně naladěný podvozek. Nemůžu se dočkat, jak i30 N na okresce rozcupuje. Tak co, Matěji, jedeme?
Matěj: Ještě počkej, i3O N je totiž po nastartování krotké jako beránek, abyste mohli před tchýní a šéfem zatajit jeho sportovní náturu. To pravé peklo rozpoutá až tlačítko „N“ na volantu, kterým z nudných nastavení Eco/Normal/Sport přeskočíte rovnou k nekompromisnímu režimu „N“ – ten zatne podvozek, našponuje motor a diferenciál, povolí otěže stabilizace, zapne automatické meziplyny a hlavně otevře klapku ve výfuku (vše si můžete individuálně nakonfigurovat v režimu Custom), který pak řev motoru a syčení turba přikoření dobře načasovaným práskáním při přeřazeních a kanonádou při povolení plynu. Je to tak návykové, že tuhle funkci nebudete nikdy vypínat.
Martin: To Peugeot po zapnutí režimu Sport podsvítí budíky červeně a do repráků pustí divný umělý zvuk motoru, který je spíš otravný než vzrušující (přitom zvenku zní pod plynem jako stíhačka trhající vzduch na kusy). Jenže taky přibrousí už tak dost ostrou odezvu na plyn a 308 GTi tak jede jako píchlá svině. Přestože má oproti i30 N o čtyři deci menší motor, daleko ochotněji se nadechuje už ve středních otáčkách a v těch vysokých vyloženě peláší, sotva zvládám pevně držet volant.
Matěj: Přiznám se, že mě fakt překvapuje, jak velký problém mám s tím, abych se udržel zadku 308 GTi při zrychlení i na výjezdech ze zatáček. Je cítit, že i30 má na jedničku a dvojku omezený krouťák, jenže i na trojku se GTi vzdaluje.
Martin: To je ten zakázkový motor z RCZ R (redakční TEST ZDE)! Zdatně mu sekunduje podvozek, který drží GTi zakousnuté do asfaltu za všech podmínek, skvěle kombinuje poddajnost se stabilitou a zlepšuje se s rostoucí rychlostí. Předek má spoustu gripu a lehký zadek se ochotně stáčí do zatáčky, malý volant podporuje vysokou obratnost. A pak tu jsou brzdy, díky kterým flekuje na pětníku. Neujíždím i30 N o parník, ale Matěj se musí hodně snažit, aby mi stačil.
Matěj: A je fakt radost držet i30 N pod krkem! Vývoj auta řídil Albert Biermann, veterán sportovní divize BMW M, a auto ladili na Ringu, ale ne kvůli rekordním časům – cílem byla zábava. Tohle auto odstavuje záď v nájezdu do zatáčky stejně ovladatelně a ochotně, jako ty nejlepší hot hatche z devadesátek. V nájezdu do zatáčky stačí povolit plyn, ozve se zapráskání do výfuku, zadek eNka se sklouzne k apexu, na výjezdu pak mocně foukne turbo, samosvor se zakousne, řízení v rukou zavzdoruje a pěkně zatahá za volant. To auto má hodně návykový charakter!
Martin: To s Peugeotem se místo propojení spíš peru. Mechanicky je naprosto špičkový, ale řidičská část pokulhává – divná řidičská pozice, příliš malý volant, zakrytý výhled na budíky, přeposilované brzdy a i jinak docela povedené řazení musí mít aspoň nešikovnou hlavici. I když se Peugeot Sport fakt snažil, základ 308 to kazí.
Matěj: To i30 N má naopak spoustu detailů, které ukazují, jak si na něm dali záležet. Třeba rozpěra v kufru pro lepší pevnost, tu většína konkurentů postrádá. Nebo otáčkoměr natočený červeným polem přímo do zorného pole řidiče (jako to měly staré Formule) a kolem něj diody pohasínající s ohřívajícím se motorem (odkaz BMW M). Tady opravdu někdo přemýšlel.
Martin: Po prohození aut musím jen uznale pokývat hlavou, i30 N působí možná o chlup méně naléhavé, ale je o to více propracované, sladěné a komplexní. A hlavně je to prostě zábavnější auto. Snáz se s ním jede pila, je taky příjemnější na běžné použití. Se zapnutým výfukem pak dokáže pobavit i při obyčejném parkování v podzemních garážích.
Matěj: Přesednutí do GTi je jako přechod na jiný operační systém. Pořád sedím v hot hatchi, ale všechno tady působí odlišně – ergonomie mi není přizpůsobivá, naopak já se musím přizpůsobovat jí. Když se s ním ale po několika kilometrech sžiju, je rychlost a jistota GTi dech beroucí! Měl jsi pravdu, Martine, krotký a civilizovaný Golf GTI (readkční TEST ZDE) by v téhle společnosti neměl šanci.
Martin: Toho by si fakt šel koupit akorát člověk bez fantazie, i30 N i 308 GTi jsou podstatně rychlejší, charismatičtější a zábavnější. Jenže i přes jejich papírovou podobnost vyzněl vzájemný rozstřel nepříjemně jednoznačně – po cestě zpátky se o klíčky k Peugeotu nikdo moc nehlásil. Přitom jeho rychlost a koncentrovanost nás fakt bavila…
Matěj: Ještě teď se mi ježí chlupy z toho, jak spořádal Křivoklátské silničky! Jenže celé to pokazila ergonomie ovládání, která úspěšně hatí veškeré snahy o důvěrné propojení člověka a stroje.
Matěj: To s i30 N se propojíte hned na prvních metrech a s tím, jak ho poznáváte hlouběji, se vám rozšiřuje úsměv na tváři. Je to prostě zatraceně dobrý a zábavný auto. Hyundai? Kdo by to byl řekl…
text: Martin Jánský a Matěj Slepička | foto: Jiří Čermák
i30 N | 308 GTi |
+ Skutečně zábavný | + Ukrutně rychlý |
+ Přizpůsobitelný | + Fantastický podvozek |
+ Snadno se s ním žije | + Skvěle brzdí |
+ Zvukové drama | + Nenápadný zabiják |
+ Plná výbava | + Plná výbava |
Technické parametry:
Hyundai i30 N Performance | Peugeot 308 GTi | |
Základní cena vozu |
825 000 Kč | |
Motor |
I4, turbo |
I4, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
vpředu napříč |
Objem |
1 998 cm3 |
1 598 cm3 |
Výkon |
275 koní @ 6 000 rpm |
263 koní @ 6 000 rpm |
Točivý moment |
378 Nm @ 1 750-4 200 rpm |
340 Nm @ 2 100 rpm |
Hmotnost |
1 504 kg |
1 390 kg |
Výkon/hmotnost |
182 koní/t |
189 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
6,1 s |
6,0 s |
Max. rychlost |
250 km/h |
250 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
7,1 l/100 km |
6,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
53 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
235/35 R19 |
235/35 R19 |
Délka |
4 335 mm |
4 253 mm |
Šířka |
1 795 mm |
1 804 mm |
Výška |
1 447 mm |
1 447 mm |
Rozvor náprav |
2 650 mm |
2 620 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
381 l |
420 l |