foto Driversweb.cz

Volkswagen Golf GTI Performance – Všeuměl, až to bolí.

Datum článku: 6.2.2014 | Autor textu: Matěj Slepička

Z testu Golfu GTD víme, že mu do dokonalosti všestranného sportovního auta chybí živý projev motoru a hravější nastavení podvozku. Je už benzinové GTI se samosvorem přesně tam, kde byste ho chtěli mít? A proč je s převodovkou DSG jen lepší?

Motor 2,0 TSI je spojený s Golfem GTI už od páté generace. Tehdy Golfa dost zastínil šťavnatý projev pětiválce a talentovaný podvozek Fordu Focus ST. Golfu bezbylo nic jiného, než jen tak přihlížet a marně okukovat oranžové teritorium. Trvalo to sice dvě generace, ale Golf je poučený zpět. Se samosvorným diferenciálem mezi předními koly a s dospěle znějícím zvukem.

Samosvor zábavnou hru Golfu posouvá výrazně dál, příjemně hravý podvozek má teď konečně dost přilnavosti na to, abyste už nemuseli bezmocně koukat na blikající kontrolky protiprokluzu se stabilizací při každém doteku plynu v zatáčce. Na rozdíl od GTD a od rychlých Octavií už zábavná stránka GTI Performance nenarazí na nedostatek přilnavosti.

Dif funguje skvěle, horší je to s tím syntetickým vylepšovačem zvuku. Golfu GTD to hrubé hučení sice slušelo víc než typické naftové rachtání, ale v GTI stejný zvuk přehlušuje sametový benzinový šepot. A štve mě už jen pomyšlení na fakt, že z 2,0 TSI přeci musí jít vyždímat i daleko jadrnější, hlubší a vzteklejší zvuk přirozenější cestou, než vibrujícím interiérem a reproduktorem. Dobrá zpráva je, že i v GTI jde tohle falešné pozlátko vypnout.

 

Co na to „oranžáda“? Teď musí marně přihlížet zase ona, ve své poslední generaci už nemá ten dramaticky znějící pětiválec, doba se výrazně změnila a málokdo z cílových zákazníků by dnes chtěl živit jeho nadprůměrnou spotřebu paliva. Nemá už ani ten hravý podvozek s naspeedovanou zadní nápravou. A zatímco Golfu GTI mezigenerační proměny prospěly tak, že každou jeho část o kousek vylepšují, tak ve Focusu ST je tomu přesně naopak a teď mu nezbývá nic jiného než nervózně přešlapovat.

S tímhle GTIčkem řídím Golf VII už počtvrté a znovu mě dokázalo překvapit, jak moc samozřejmě tohle auto zapadne do mé představy o každodenním cestování. Ve verzi GTI Performance pak posouvá typickou Golfí všestrannost i do teritoria nadšených řidičů.

Dokud se neděje nic dramatického, tak poklidně a plynule polyká kilometry se spotřebou pod sedm litrů na 100 km, a když je potřeba, bleskurychle se probere, motor zatáhne, převodovka podřadí a s mocným zátahem mizím v oblaku. Dokonce ani nemám pocit, že by Golf měkl s roztoucím tlakem na pilu, působí hodně konzistentně v jakémkoliv tempu. Podvozek neodskakuje, přirozeně utahuje stopu, díky samosvoru můžu bezohledně poslat všech 230 koní a 350 Nm na přední kola klidně už v půlce dvojkové zatáčky a užívat si efektivních výjezdů bez zbytečných prokluzů kol. 

Těch 350 Nm krouťáku přichází hned od 1 500 ot/min, což dělá GTI rychlým v jakýchkoliv otáčkách. Napříč otáčkoměrem působí motor trochu ploše, chybí mu samozřejmě jiskra ve vysokých otáčkác, ale když nic jiného, alespoň v poslední třetině výkon nijak nevadne. Ten projev neurazí, ale je tady ještě prostor co dotahovat v dalších generacích.

Převodovka DSG příjemně uvolňuje pocit z řízení a je super, že za to nevyžaduje žádnou daň. V klidném tempu se pohybuje v tom nejnižším možném pásmu otáček, po uvolnění plynu vyřazuje, aby auto dojelo setrvačností co nejdále a s ťuknutím na brzdu hned zařadí a brzdí motorem. Kickdown zvládá bez jakékoliv prodlevy, reakce na zatáhnutí za pádlo je okamžitá a s každým odřazením vyloudí dramatické odkašlání z výfuku. Hezky GTI doplňuje o další dávku všestrannosti.

 

Líbí se mi, jak GTI mezigeneračně dospělo. Zřidičtělo, zkomfortnělo a zkvalitnilo, Performance paket i DSG jeho schopnosti jen rozšiřují. Jen dvě věci jsou na něm špatně - syntetický zvuk a 19" kola. Určitě je moudré nechat GTI na 18“ kolech, protože na příplatkových 19“ přijde o značnou dávku sofistikovanosti a namísto ní přinese nově tupé rány od nerovností. A tyhle věci celou tu promyšlenost auta zbytečně vystavují troše povrchního vnímání.

text: Matěj Slepička foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Volkswagen Golf GTI 2,0 TSI Performance DSG:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Základní cena vozu

731 900 Kč

Hmotnost

1 402 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 968 cm3

Výkon

169 kW (230 koní) při 4 700 - 6 200 ot./min.

Výkon/hmotnost

133 koní/t

Točivý moment

350 Nm při 1 500 - 4 600 ot./min.

Zrychlení 0−100 

6,4 s

Max. rychlost  

248 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

dvouspojková

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

6,4 l/100 km

Spotřeba ve městě

8,1 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

vzpěry MacPherson

Zavěšení zadní nápravy

nezávislé zavěšení

Rozměr pneumatik

225/45 R17

Délka

4 268 mm

Šířka

1 799 mm

Výška

1 442 mm

Rozvor náprav

2 637 mm

Objem zavazadlového prostoru

380 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Přilnavost se samosvorným difem – Prkennost podvozku na 19" kolech   
+ Každodenní použitelnost – Falešný zvuk
+ Intuitivita a rychlost převodovky DSG     
+ Spotřeba paliva  

 

Volkswagen Golf GTI 

Performance

2,0 TSI (230 koní)  

Škoda Octavia RS

 

2,0 TSI (220 koní)

Ford Focus ST

 

2,0 EcoBoost (250 koní)

Opel Astra OPC

 

2,0 TDI (140 koní)  

0-100 6,4 s

248 km/h

6,4 l/100km

0-100 6,8 s

248 km/h

6,2 l/100km

0-100 6,5 s

248 km/h

7,2 l/100km

0-100 6,0 s

250 km/h

8,1 l/100km

cena: 671 900 Kč

cena: 629 900 Kč

cena: 669 900 Kč

cena: 633 900 Kč

(akční cena)

Galerie

Komentáře