foto Driversweb.cz

Peugeot RCZ R – proklatě ostrá pila

Datum článku: 17.9.2014 | Autor textu: Martin Jánský

270 koní a samosvor, nový podvozek a závodní brzdy – RCZ si vzalo do parády oddělení Peugeot Sport. A to prostě nemohlo skončit jinak než úspěchem. Jenže až takhle zatraceně skvělé jsme to vážně nečekali!

Otevřu dveře s bezrámovými skly a vklouznu do těsné, ale pohodlné anatomické sedačky potažené Alcantarou. Nastartování doprovodí odplivnutí do dvou macatých koncovek výfuku a kabinu hned naplní hutné bručení. Už při rozjezdu je cítit těžší řízení, tužší spojka a mechaničtější zkrácené řazení, postupně začnu objevovat pevnější podvozek. A pak jednou nechám cvičně zatáhnout naplno turbo a mám co dělat, abych se udržel volantu. A sakra!

Hned od prvních chvil cítíte, jak je RCZ R výjimečné. Hodně se nám líbila už 208 GTi (redakční test ZDE), ale aby se naplno ukázala, museli jste jet naprostou palici – až v tu chvíli jste mohli obdivovat, jak daleko jste ji mohli zatlačit a ona se nevzdala – protože jinak se tvářila jen jako trochu rychlejší hatch. RCZ R vás nenechá na pochybách, působí našponovaně hned od začátku. Od běžného RCZ se na první pohled možná liší jen jinými koly, pevným zadním křídlem a dvěma macatými koncovkami výfuků, ale pod karoserií proběhly značné a velmi zásadní úpravy. Tohle speciální RCZ totiž vytvořil přímo závodní tým, který má na kontě třeba vavříny ověnčený WRC program, LMP1 placku, která na Le Mans dávala zabrat Audi, rekordní speciál Pikes Peak a nově i dakarskou buginu. Tihle hoši zjevně vědí, co dělají, ať už se vrhnou na cokoliv. Není divu, že při vývoji silničního auta místo ověšení lacinými tretkami šli přímo k podstatě.

Kolikrát jsme to jen slyšeli: přifouknout pár koní navíc, tužší podvozek, tučnější cenovka a nazdar, auto je hotové. Jenže tady inženýři zašli daleko dál a využili své cenné závodní zkušenosti. Už při představení na sebe erko strhlo pozornost hlavně tím, že má pod kapotou foukanou šestnáctistovku s výkonem neuvěřitelných 270 koní. Na svědomí to má nejen nové twin-srcoll turbo, ale i nová hlava motoru, zesílený blok, kované písty a pevnější ojnice, vymyšlené a vyrobené ve spolupráci s Mahle Motorsport, motorářskými odborníky na cokoliv od Formule 1 po závodní čluny, a ručně sestavené v garáži Peugeot Sport. Tohle jsou závodní technologie upravené pro každodenní používání.

Aby těch 270 koní šlo přenést na přední kola, putoval mezi ně mechanický samosvor Torsen. A pochopitelně se upravovalo také to, co vás zrychlí nejvíc. Podvozek má jiné tlumiče s tužšími pružinami a kompletně přepracovanou geometrií, přední brzdy mají 380milimetrové kotouče od Alconu se čtyřpístkovými třmeny AP Racing. Základní RCZ nejezdilo vůbec špatně, ale R je prostě v úplně jiné lize.

  

Není tedy divu, že RCZ R působí trochu jako závodnička – naprosto koncentrovaně jako atlet před výkonem, napnuté svaly a mysl vnímající jediný cíl: být nejrychlejší. Na těch 270 koní si kvůli turbolagu chvilku počkáte (zdaleka ne tak dlouho, jak se asi obáváte – tohle vážně není masivně přefouknutý motor), ale když ve třech tisících otáčkách začne celý ohňostroj, budete se muset pevně držet, aby vás to neodfouklo. Když máte turbo roztočené, chová se motor dost lineárně a letí s plechovým rykem k červenému poli za hranicí šesti tisíc, jen aby o kousek dál drnkl o omezovač a připomněl vám přeřadit. Turbo si pak jen lehce odfoukne a zase začne dopovat do válců litry vzduchu a žene auto hrozivým tempem vpřed.

Hodně aut dnes dokáže šokovat svou rychlostí, ale RCZ R má v zásobě daleko víc talentu. Po rovince, kterou jen prosviští, přijde čas na ostré, perfektně dávkovatelné brzdy (které jsou tak výkonné, že musíte trochu korigovat odlehčenou záď) a na až překvapivě přesná podřazení s dokonalými meziplyny – takhle to od Peugeotu moc neznáme. Pak přijde zatáčka, do které se RCZ vrhne bez náznaku náklonu nebo vyměknutí. Ať už to tam pošlete v jakkoliv bláznivé rychlosti, které tak snadno dosáhnete, auto se jen pevně zaklesne do tlumičů a neutrálně vykrouží zvolený oblouk. Nezná tupou nedotáčivost ani zákeřnou přetáčivost, je naprosto neutrální a přátelské, dodá vám spoustu sebejistoty tím, jak neochvějně stabilní je.

Přitom však není ani trochu nudně necitlivé – ve volantu i pod zadkem přesně cítíte drobné pohyby podvozku, jak se pere s povrchem a působícími silami, snadno můžete jemně ladit volantem a plynem stopu, předek i zadek poslušně reagují na všechny podněty. Na výjezdu to můžete buď naplno osolit a rukama krotit svíjející se volant, nebo zvolit citlivější přístup a užít si neméně rychlý, ale daleko hladší odpal na další rovinku.

Pořád čekáte, kdy přijde ten háček, že? Jenže on nepřichází. RCZ R jezdí skutečně skvěle, je vzrušujícím způsobem rychlé, vtáhne vás do děje a odměňuje za veškeré řidičské úsilí, které skutečně budete muset předvést – tohle auto chce aktivně řídit a je to skutečná radost. Když ale nemáte náladu na rychlost, zvládne i pohodlné cestování uvolněným tempem s rozumnou spotřebou (není problém jezdit za 6,5, kdo tohle má?) a nadělá přitom spoustu parády. Sportovními úpravami nepřišlo RCZ vůbec o nic, naopak toho hodně získalo. Pravda, přeci jen je tu jedna taková věc…

Cena. Všechny tyhle polozávodní úpravy rozhodně nebyly laciné, takže si za RCZ R u Peugeotu řeknou o milion a čtyřicet tisíc navíc. To může vypadat jako pořádná pálka, když za podobné peníze můžete mít třeba Nissan 370Z, BMW M235i nebo Subaru WRX STi, jenže stejné peníze si Ford ještě nedávno účtoval za velmi podobně jezdící Focus RS Mk. II a nikdo nic nenamítal, naopak se skvěle prodával! A oproti němu je kupé RCZ R přeci jen exkluzivnější zboží. Pravým konkurentem je pro RCZ hlavně Audi TT – za milion dostanete základní holé auto jen o trochu lepší než Golf GTI, takže RCZ R najednou vypadá jako hodně výhodná koupě.

Ale já pro vás mám ještě jednoho zajímavého rivala: zkuste o RCZ R uvažovat jako o levnější (o 400 tisíc!) alternativě ke Caymanovi, kterého svým pečlivým sladěním, ostrým naladěním a čistou řidičskostí nejvíc připomíná a kterému by mimochodem na okresce okamžitě frnklo. Ano, vážně jsem si dovolil Peugeot srovnávat s Porsche. Nebojte, nezbláznil jsem se, to jen RCZ R je skutečně naprosto famózní!

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Peugeot RCZ R 1,6 THP 16V 270k MAN6:

Základní cena vozu

1 040 000 Kč

Hmotnost

1 355 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 598 cm3

Výkon

199 kW (270 koní) při 6 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

199 koní/t

Točivý moment

330 Nm při 1 900 ot./min.

Zrychlení 0−100 

5,9 s

Max. rychlost  

250 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

8,4 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,1 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

55 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

torzní ramena

Rozměr pneumatik

235/40 R19

Délka

4 294 mm

Šířka

1 845 mm

Výška

1 352 mm

Rozvor náprav

2 596 mm

Objem zavazadlového prostoru

384 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Komplexně upravený a vyvážený celek   – ...s vysokou základní cenovkou  
+ Polozávodní nátura – Stárnoucí interiér
+ Ďábelsky rychlé a efektivní  
+ Brzdy k neutahání  
+ Politika plné výbavy...  

 

Peugeot RCZ R

1,6 THP (270 koní)  

Audi TT

2,0 TFSI (230 koní)  

Porsche Cayman

2,7 i boxer (275 koní)

BMW M235i

3,0 turbo (326 koní)  

0-100 5,9 s

250 km/h

1355 kg

0-100 6,0 s

 250 km/h

1305 kg

0-100 5,7 s

 266 km/h

1310 kg

0-100 4,8 s

 250 km/h

1547 kg

cena: 1 040 000 Kč

cena: 999 900 Kč

cena: 1 474 000 kč

cena: 1 167 400 Kč 

Galerie

Komentáře