foto Driversweb.cz

Definitivní konec Pontiacu

Datum článku: 4.11.2010 | Autor textu: Martin Jánský

Posledním dnem měsíce října definitivně ukončila svou obchodní činnost tradiční severoamerická značka Pontiac, která si zasloužila místo na slunci vlastně pouze jediným modelem. Pojďme si krátce zavzpomínat...

Pontiac patřil k nejstarším americkým automobilovým výrobcům, jeho minulost lze vystopovat až do roku 1899, pod křídly GM a vlastním jménem Pontiac fungoval až od roku 1926. V rámci portfolia značek koncernu GM se Pontiac postupně vyprofiloval jako sportovnější odnož, alespoň v rámci amerických možností. Největších prodejních úspěchů dosahoval na přelomu šedesátých a sedmdesátých let, v posledních dvou dekádách však šlo už většinou o koncernové modely (už tak dost nepřesvědčivé) odlišené pouze jiným logem výrobce a jinou maskou chladiče, a příšernosti typu Aztek, což místo oživení prodeje Pontiacu naopak fakticky zabilo.

Pontiac se nakonec stal obětí dopadu ekonomické krize na koncern GM a jeho následné restrukturalizace, která si vyžádala finanční injekce od americké vlády, zrušení 47 000 pracovních míst, prodej Saabu a Hummeru a zánik značek Saturn a Pontiac. Záměr GM byl oznámen na začátku roku 2009, následně uzavřena výroba a minulý měsíc, s datem vypršení smluv s dealery, ukončeny poslední obchodní aktivity.

A co nám přineslo 84 let výroby Pontiaců? Prakticky největší přínos pro automobilovou historii bylo vytvoření modelu GTO. John DeLorean (ano, ten DeLorean!) vzal v roce 1964 velký osmiválec, vrazil ho (v duchu tradic nejspíš zatloukl velkým kladivem) do modelu Tempest a legenda byla na světě. Nového trendu se brzy chytili i další, a tak se počet zástupců třídy pravověrných amerických muscle cars, velkých kupé se silnými osmiválci a mizerným podvozkem utěšeně rozrůstal – Mustang, Camaro, Charger, Challenger, Chevelle, Torino a mnoho dalších. A tak si americká mládež mohla užívat svobody a projevovat vzdor všem konvencím – závody na semaforech či smýkáním zadních kol zatáčkami a vykreslováním kruhů černými šmouhami spálených gum.

Pontiac ale nezvládl svou ideu tak dobře prodat, jako to dokázal Chevrolet nebo Ford, a tak GTO postupně zmizelo z trhu a na jeho úspěch se už nikdy nepodařilo navázat. Možná si ale vzpomenete na modely jako Fiero, Firebird a převtělení Trans-Amu do K.I.T.T.a. Jedním z posledních zoufalých pokusů o oživení značky byl vedle sedanu G6 a lákavě vypadajícího kabrioletu/kupé Solstice i obnovení označení GTO, které dostal poupravený australský Holden Monaro. To už však byla opravdu jen smrtelná křeč. Po pravdě nebýt odkazu GTO, ani bychom se tímto článkem neobtěžovali.

Galerie

Komentáře