foto Driversweb.cz

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech – nejsme přeci ovce

Datum článku: 17.5.2016 | Autor textu: Matěj Slepička

Působí jako nadčasový koncept, ale Citroen to myslí vážně. Jednoduchost, netradiční řešení a efektivita Cactusu zaslouží uznání. Tak kdo máte odvahu na auto, které boří nastavená pravidla?

Lidé se chtějí odlišovat. Podle poslední módy chtějí být muži zarostlí plnovousem jako hajní. Chtějí kombinovat barvy oblečení, které se k sobě nehodí, a prezentovat se intelektuálně s evidentním bojkotem jakéhokoliv systému. „Nejsme přeci ovce, že jo.“

Ženám plnovous nenaroste, takže sní o bojkotování systému třeba punkovými botami a tričkem s retro obrázkem navozujícím pohodu 60. let někde na pláži při zapadajícím slunci. Hlavně se odlišit od davu.

A děti? Těm se konečně plní dětské sny o tom, jak se vykašlou na režim a s montessori výchovou si budou moci dělat, cokoliv je napadne.

Všichni se chtějí odlišovat, jít proti proudu, ale při výběru auta se jen málokdo opravdu odváže a většina těchhle cool hipsterů a punkerek sklouzne k tuctovému autu na denní jezdění. Pokud ovšem nemají rovnou jen skládací kolo.

Pro vás, dámy a pánové, postavil Citroën Cactuse. Stylový crossover, který vznikl na naprosto čistém papíře, bez svazování pravidly výroby všech těch tuctových aut. Je to auto, kterému nebude vadit nějaký ten obrubník nebo odřený roh karoserie, protože všechny ty šrámy a promáčkliny velkoměsta pohltí plastové bumpery. Vše je podřízené nápaditosti, jednoduchosti a efektivitě.

S novým konceptem klesla váha blízko hranici jedné tuny a díky tomu bylo možné všechny benzinové motory ořezat rovnou jen na tříválce. My tady máme ten nejsilnější s objemem 1,2 l,  turbem, výkonem 110 koní a točivým momentem 205 Nm. Nijak dramaticky znějící parametry ale bleskurychle oživí nízká váha. Při zrychlení se pak Cactus udrží i dvojnásobně výkonných aut. Tříválec má navíc obrovský rozsah otáček a na čtyřku umí zrychlovat z 30 km/h stejně jako z dálničních rychlostí. Navíc při troše snahy jezdí i pod 5 l/100km.

Podvozek sedí k charakteru auta dokonale, ladění tuhosti kombinuje primární zaměření na komfort s důstojnou jistotu v zatáčkách. Cactus je navíc dost přizvednutý na městské parkování přes obrubníky nebo na rychlé přejezdy retardérů.

Jednoduchost koncepce navazuje i v interiéru, namísto madla dveří je tady jen kožené poutko a budíky nahrazuje displej za volantem, který nemá ani svou typickou kapličku v půlkruhovém tvaru volantu. Na všechno si velmi rychle zvyknete a působí to skutečně neotřele a nápaditě. Škoda jen, že displeji chybí pár dalších pixelů pro zobrazení otáček a nahrazují ho jen nepříliš pohotové šipky doporučující přeřazení.

Vyhazování zbytečností pokračuje i na zadních sedadlech. Prostoru je tady zhruba stejně jako v Citroënu C4, jen okna přišla o funkci stahování a jsou jen manuální výklopná. Kdokoliv má ale na autě všechna okna elektrická, tak ví, že za jízdy bez oken v autě vzniká už od malých rychlostí takový vír, takže tuhle funkci stejně nejde použít. V praxi vám tedy stahování oken vzadu rozhodně chybět nebude. Co vám může chybět, jsou dělená zadní sedadla, Citroën však slibuje, že se v nejbližší době objeví v příplatkové výbavě.

  

Citroën má náš respekt za svůj experiment pro hipstery a punkerky. Cactus je prostě cool po technické i extravagantní stránce a my mu fandíme. A vy se při výběru auta konečně odvažte a pojďte proti proudu. Na trhu je přeci tolik možností, každé auto je postavené s důrazem na něco jiného, něco, co může právě vám vyhovovat. 

Foto: Jan Svoboda | Text: Matěj Slepička

 

Technické parametry vozidla Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech:

Základní cena vozu

362 900 Kč

Motor

řadový tříválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 199 cm3

Výkon

81 kW (110 koní) při 5 500 ot./min.

Točivý moment

205 Nm při 1 500 ot./min.

Hmotnost

1 115 kg

Výkon/hmotnost

98 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,3 s

Max. rychlost  

192 km/h

Převodovka

manuální, 5 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

5,4 l/100 km

Spotřeba mimo město 

3,7 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena s torzní příčkou

Rozměr pneumatik

205/50 R17

Délka

4 157 mm

Šířka

1 729 mm

Výška

1 480 mm

Rozvor náprav

2 595 mm

Objem zavazadlového prostoru 

348 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Nápaditost – Místy působí jednoduchost až přehnaně
+ Jednoduchost  
+ Efektivita  
+ Jízdní dynamika

 

Citroën C4 Cactus

1,2 PureTech (110 koní)

Nissan Juke

1,2 DIG-T (115 koní)

Peugeot 2008

1,2 PureTech (110 koní) 

Renault Captur

1,2 TCe EDC (120 koní) 

0-100 9,3 s

4,3 l/100km

kufr: 348 l

0-100 10,8 s

5,6 l/100km

kufr: 354 l

0-100 10,3 s

4,8 l/100km

kufr: 360 l

0-100 10,6 s

5,5 l/100km

kufr: 377 l

cena: 362 900 Kč

cena: 369 900 Kč

cena: 355 000 Kč

cena: 394 900 Kč

Galerie

Komentáře