foto Driversweb.cz

Škoda Octavia RS 2,0 TSI – horké zboží

Datum článku: 14.1.2014 | Autor textu: Martin Jánský

220 koní, stovka za 6,8 sekundy a 248 km/h – co kromě čísel ještě umí „nejrychlejší Octavia všech dob“? Zvládne něco víc než svižné stěhování národů? Dokáže zaujmout pravé řidiče?

„Ty jo, kolik to má koní a jak rychle to jede?“ Otáčející se hlavy, zírající oči, ukazující prsty a spousta dotěrných otázek všude, kde zastavím. Připadám si, jako bych seděl v exotice za několik milionů a přitom tu mám jen Škodu Octavii. Jenže je to RS a vzhledem k oblíbenosti škodovek v Čechách má vrcholný model o pozornost postaráno. No, asi to ještě není na parkování u červeného koberce u vašeho oblíbeného klubu, ale na ulicích, v práci a na benzince se kolem vás budou rojit fanoušci značky jako vosy kolem zmrzlinového stánku. I s lidovou rychlovkou tak získáte alespoň přibližný dojem, jaký je to pocit vlastnit italskou pětisetkoňovou střelu: Chvíli to lichotí, ale pak to začne být otrava (zvlášť když na ereso jen těžko lapnete nějaké kočky).

Naštěstí tomu můžete rychle ujet – i když Octavia RS není přímo supersonická střela, motor z Golfu GTI s 220 koňmi a 350 Nm jí dodává dost příjemnou a nenucenou každodenní dynamiku. Při klidné jízdě po okreskách se motor nudí, v dálničním tempu jen blaženě vrčí, připojování do rychlých pruhů a předjíždění se obejde i bez podřazování a vytáčení k červenému poli, díky turbozátahu působí silně, a přesto se u toho ani nezadýchá. Což perfektně podporuje cestovní charakter Octavie jako takové – příjemný posez, slušná ergonomie, přijatelná kvalita, přebytek prostoru ve všech směrech, gigantický kufr a hlavně pohodlí a kultivovanost, kterou silnější motor posouvá ještě o kousek dál. Jenže to nám, automobilovým sportovcům, nestačí. Je čas na to pořádně šlápnout!

Bohužel se ten uspokojivý obrázek s přechodem od svižného tempa k opravdu rychlému kalupu rychle rozpadne – přeposilované brzdy z vás udělají panikáře, necitlivé řízení vás odtrhává od děje, vláčný podvozek nedokáže udržet přenosy hmoty dokonale pod kontrolou a bezmocné protáčení vnitřního předního kola za apexem nedělá dobrou vizitku elektronickému diferenciálu XDS. Ne, rychlost jí vážně nechybí, ale hravost a interakce ano. Pořád je však Octavia RS Mk. III citelně lepší než její předchůdkyně: je lehčí, obratnější, koncentrovanější a lépe se v ní sedí, takže se i lépe řídí. I tak je však tenhle sportovní obrázek podle škodováckého mustru na míle vzdálený tomu, co by si nadšený řidič opravdu přál.

 

Zkuste se nad to zklamání ale povznést, protože je to jen logické tržní cílení. Značka RS prostě slouží škodovce k něčemu jinému než k produkci divokých monster – její praktičtí a ekonomicky uvažující zákazníci by si takové auto nekoupili, protože by ho ani nepochopili. Škoda prostě není BMW a Octavia RS proto nemůže být podobná M3, takže zapomeňte na karbonovou střechu, okruhový podvozek a oslňující čas na Nürburgringu. Místo toho je tu optický paket s falešnými nádechy v předním nárazníku a falešnými koncovkami výfuků v tom zadním a drobným křídlem bez skutečné funkce, uvnitř sedačky, které lépe vypadají, než drží tělo, pár blýskavých cetek navíc, jež ale nevyvolávají pocit, že sedíte ve vrcholné sportovní verzi, a falešný syntetický zvuk místo pravého ržání koní pod kapotou, jež byste z těch civilizovaných motorů svázaných emisními normami a hlukovými limity stejně nedostali. RS je pro škodovku spíše imagová záležitost, a když se vykašlete na skutečný silniční sport a budete ji brát jako zajímavější a vymazlenější nadstavbu běžných sériovek, začne dávat smysl. Ale dokážete si ji ve finále obhájit?

Ve skutečném světě totiž RS není dramaticky rychlejší a ani nemá o tolik lepší jízdní vlastnosti než 1,8 TSI (respektive 2,0 TDI), abyste ho vysloveně museli mít, jenže pokud jdete po autě s dobrou výbavou, je příplatek 50 až 60 tisíc oproti slabšímu motoru a výbavě Elegance snadno ospravedlnitelný – bi-xenonová světla stojí polovinu té částky a koně navíc a optický paket vydají za víc než ten zbytek. Když se nad tím zamyslíte, Octavia RS je vážně docela lákavý balík a do značné míry exkluzivní, takhle rychlou prostornost za podobné peníze jednoduše nenajdete. Pokud ale nepotřebujete tolik místa v kufru nebo na zadních sedačkách, je v nabídce celá řada lákavých variant – Golf GTI (hodnotnější než RS), Focus ST (dynamičtější), Cee'd GT (levnější), Astra OPC (drsnější) a časem dorazí i 308 GTI a Leon Cupra. Jaké jsou vaše priority?

I přes to, že ryzím sportovním talentem příliš nevyniká, je Škoda Octavia RS povedené auto. Spíš schopnější cesťák než okreskový brus, proto ji můžete mít i v TDI (ano, bude žrát o litr méně, ale stojí vám to za to?) verzi, v kombíku (vřele doporučujeme všem raketovým stěhovákům) a dvouspojkový automat DSG se přímo nabízí, pokud jezdíte často po městě nebo dlouhé štreky. Odlišný design a lepší pocit z nenuceného zátahu motorů dovedou posunout potěšení z vlastnictví auta dál od běžné Octavie, ale ne o tolik směrem k řidičské zábavě. Snadno si dovedu představit, že by tužší podvozek a samosvor nebo rovnou čtyřkolka posunuli kvality Octavie RS (mohla by se jmenovat třeba RS-R) citelně dál a pak už by mohla zajímat i opravdu nadšené řidiče. Nicméně pokud budete respektovat její smysl a nebudete po ní chtít víc, než má umět, představuje ereso skutečně zajímavou nabídku – prostorné, komfortní, dobře vybavené a svižné auto za rozumný peníz. A tak to mají zjevně zákazníci Škody rádi…

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Škoda Octavia 2,0 TSI RS:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Cena testovaného vozu

629 900 Kč

Hmotnost

1 425 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 984

Výkon

162 kW (220 koní) při 4 500 - 6 200 ot./min.

Výkon/hmotnost

135 koní/t

Točivý moment

350 Nm při 1 500 - 4 400 ot./min.

Zrychlení 0−100 

6,8 s

Max. rychlost  

248 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

6,2 l/100 km

Spotřeba ve městě

7,7 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson, příčný zkrutný stabilizátor

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení, příčný zkrutný stabilizátor

Rozměr pneumatik

225/45 R17

Délka

4 685 mm

Šířka

1 814 mm

Výška

1 449 mm

Rozvor náprav

2 680 mm

Objem zavazadlového prostoru

590 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Jedinečná kombinace rychlosti a prostoru   – ... plný falešných prvků  
+ Výhodná nabídka – Není zábavná
+ Prohlubuje pocit z vlastnictví  
+ Možnost výběru (Combi, TDI, DSG)    
+ Odlišný design...  

 

Škoda Octavia RS

2,0 TSI (220 koní)

VW Golf GTI

2,0 TSI (220 koní)

Ford Focus ST

2,0 EcoBoost (250 koní)

Kia Cee'd GT

1,6 Turbo (204 koní)

0-100 6,8 s

248 km/h

6,2 l/100km

0-100 6,5 s

246 Km/h

6,0 l/100km

0-100 6,5 s

248 km/h 

7,2 l/100km

0-100 7,7 s

230 km/h  

7,4 l/100km

cena: 629 900 Kč

cena: 645 900

cena: 669 990 Kč

cena: 579 980 

Galerie

Komentáře