foto Driversweb.cz

Nissan Silvia S15 – zakázaná rozkoš

Datum článku: 5.3.2015 | Autor textu: Martin Jánský

Vždycky jsme po ní tajně toužili, ale měli jsme ji striktně zakázanou. Prostě se nám neměla dostat do rukou. Ale my si k ní přesto našli cestičku a užili si s ní rychlé, zábavné a naprosto exkluzivní svezení. A teď ji chceme ještě víc!

„Tamhle je!“ povyskočil jsem na sedadle. Štíhlá, sněhobílá silueta s nepřehlédnutelným křídlem na zadku se mihla na sjezdu z dálnice, proklouzla kruhovým objezdem pár aut přede mnou a hned zmizela za zatáčkou. Bylo to jen pár chvil, kdy jsem ji měl na dohled, ale hned se mi postavily chlupy na předloktích a mírně vyschlo v krku. Kdyby kolem projela 458 Italia nebo Aventador, nebyl bych víc vzrušený – znak velmi pokročilého a zcela beznadějného stadia petrolheadství. Pokud máte italské supersporty za modly exkluzivity, je čas to přehodnotit. Silvie S15 jsou v republice totiž jenom a pouze 2. Slovy DVĚ!

A za všechno můžou ti sobečtí Japonci, kteří si nechávají ty nejlepší věci jenom pro sebe (případně pro americké balíky): Trueno, Supra nebo Skyline, různé Spec, RA nebo Type-R verze a mnohé další automobilové laskominy nikdy nedostaly oficiální povolení vycestovat z japonských ostrovů. Což bohužel znamená, že se pro jejich získání obvykle musíte po hlavě vrhnout do velkého dobrodružství, které může skončit pláčem a černou dírou v rozpočtu. Většinou dopředu zaplatíte statisíce na účet úplně neznámého člověka, týdny se klepete, co k vám ze zámoří v kontejneru nakonec dorazí a jestli se vám to podaří legálně dostat na značky… a pořád vlastně ani nevíte, jak to jezdí, jak se to řídí a jestli vás to bude bavit. Není to ukázkový příklad automobilového bláznovství?

Můžu vás uklidnit aspoň v tom ohledu, že Silvie vás rozhodně bavit bude. Už od prvního usednutí za volant je tu všechno správně – sedačka na zemi, široký rozhled, dobře rozmístěné pedály a řadička s ručkou na dosah pravé ruky. Nápadně to tu připomíná ergonomicky perfektní Hondy. Vlastně až na posez – japonští inženýři totiž navrhovali řidičskou pozici bez ohledu na evropské dlouhány, takže sedíte na krátké ruce a dlouhé nohy s volantem v klíně. Ale není to tak hrozné, aby to komplikovalo řízení. A navíc se to dá snadno vyřešit instalací skořepiny a náby k volantu…

Garantuji vám, že až si Silvii pořídíte, určitě ji dříve nebo později začnete upravovat. „Tuning“ je v určitých kruzích tak trochu sprosté slovo, ale pokud víte, co děláte, můžete z kusu průhledného kamene vybrousit ryzí briliant. A o tom prostě japonská auta jsou – vynikající polotovary, které laděním dovedete k dokonalosti odpovídající vašim přesným představám. Chcete rychlý a nenápadný daily drive? Frajerskou libovku na srazy? Říznou okreskovou pilu? Driftovací speciál? Z S15 postavíte cokoli.

Nebo můžete mít od každého trochu, jako v případě tohohle kousku. Designově je to čistá Spec-R, všechny ty libové nárazníky, prahy i to zadní křídlo patří do jejího standardního aero paketu, jediným vylepšením jsou osmnáctipalcová kola Work Emotion místo standardních šestnáctek. Samosvor byl taky už v základu, takže se jen zpevnil a přiostřil podvozek a trochu se sáhlo i na motor. Dvoulitrový čtyřválec s turbem (SR20DET) jde snadno přifouknout z původních 250 koní na nějakých 350‒400 koní, ale tenhle má naprosto dostačující tři sta. Nedostatkem zátahu fakt netrpí.

  

A jak je ukecanej! Pořád někde něco hučí (sání), syčí (turbo) nebo prská (výfuk), a když neječí motor pod plynem, tak odfrkává blow-off ventil. Nemůžu si pomoci a musím se přihlouple hihňat pokaždé, když se zpod kapoty po povolení plynu ozve „pššš“ vzduchu unikajícího z přepouštěcího ventilu. Turbo má docela solidní prodlevu, ale o to víc zatáhne, když se nad třemi tisíci pořádně roztočí a žene auto vpřed – to se pak musíte pevně držet volantu a vydržet s přeřazením až k sedmi, kdy to zase udělá „pššš“ a celý ten kolotoč začne nanovo. Tenhle motor má dost energie a charakteru, aby vás přiměl vyždímat z podvozku maximum.

Což je rozhodně příjemná kratochvíle, protože Silvie si hraje moc ráda. Ochotně se vrhá tam, kam jí citlivým řízením ukážete, změny směru zvládá s lehkostí a jistotou a přitom vás neustále skrz sedačku zásobuje informacemi o přenosech hmoty a hranici přilnavosti zadních kol, na které můžete s klidem neutrálně balancovat. Nedotáčivosti se dočkáte jen vlastní nešikovností a přetáčivost vás nijak nevyděsí – díky ideálnímu poměru rozvoru a rozchodu přichází smyk pozvolna a snadno se krotí, zvlášť když se volant přirozeně stáčí do kontra a všechny ovládací prvky mají tak živou odezvu. Není divu, že profi drifteři Silvii doslova zbožňují.

A vy ji budete zbožňovat taky, protože je i naživo přesně tak krásná, hravá a zábavná, jak jste si ji vysnili – a co vám bude eventuálně chybět, to si můžete sami dotunit. Akorát to bude něco stát. Pořizovací ceny jsou docela snesitelné (od nějakých 250 tisíc) a spousta věcí je společná s S14 (třeba řízení, díky kterému ho můžete překopat na levostranné), ale dostupnost dílů v Evropě není nijak zázračná (všechno budete kupovat ze zahraničí) a díly karoserie stojí majlant. A pak jsou tu samozřejmě všechny ty nervy při shánění auta, čekání na kontejner, přihlašování do provozu a překopávání původních úprav, protože originální S15 dnes najdete asi jen v muzeu.

Všechno tohle si můžete ušetřit, pokud sáhnete po prověřeném trojkovém BMW E36 – to nejezdí o mnoho hůř, navíc je podstatně dostupnější, levnější a má šestiválec. Ale… jasně, vždycky je tu nějaké zákeřné „ale“. A tohle „ale“ na vás křičí, že Silvia S15 je prostě jen jedna a žádné obyčejné báwo ji nedokáže nahradit. Což je velmi bolestná a naprosto neoddiskutovatelná pravda. Jen se na ni podívejte, jak je v té sněhové bílé nádherná a neodolatelná.

Musíte ji mít? Výborně, tak jste správný automobilový dobrodruh, fajnšmekr a ryzí petrolhead. Takže už víte, co teď musíte udělat: skočte na eBay, vyberte si inzerát a pošlete peníze. Modlete se. Čekejte na kontejner. Modlete se. Buďte neodbytní na úřadech a v mezičase se modlete. Je to bláznivé, ale stojí to za to. Nejen kvůli tomu úžasnému autu, ale hlavně kvůli samotnému naplňování vlastních snů (čím bláznivějších, tím lépe), to je totiž pravým smyslem života.

Děkujeme Honzovi za jeho ochotu a obětavost, díky níž vznikl tento článek.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Nissan Silvia S15:

V produkci 1999 - 2002

Cena dnes

od cca 250 tisíc Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 998 cm3

Výkon

184 kW (250 koní) při 6 400 ot./min.

Točivý moment

274 Nm při 4 800 ot./min.

Hmotnost

1 240 kg

Výkon/hmotnost

201 koní/t

Zrychlení 0−100 

5,5 s

Max. rychlost  

244 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí

Poháněná kola

zadní

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

Multi-link

Rozměr pneumatik

205/55 R16

Délka

4 445 mm

Šířka

1 695 mm

Výška

1 285 mm

Rozvor náprav

2 525 mm

Galerie

Komentáře