Datum článku: 4.11.2014 | Autor textu: Martin Jánský
Davy oblíbený francouzský hatch přichází s moderním downsizovaným motorem, který vám chce vymluvit koupi dieselu. Poslechněte si ho, má dobré argumenty!
Hned od svého představení se nový Peugeot 308 těší velmi nadšenému přijetí. Titul Evropské auto roku a spousty pochvalných recenzí, ale hlavně desetitisíce došlých závazných objednávek. Takhle vysoká poptávka byla překvapením i pro samotný Peugeot, který musel narychlo posilovat výrobu a nabírat nové pracovní síly (což je pro automobilku, která musela nedávno zavřít celou továrnu, velmi příjemným znamením). I nám se až na výhrady k mírnému nedotažení líbil a s úsporným a přitom výkonným dieselem 1,6 HDi 115k jsme si ho užili (redakční TEST zde). Jenže za moderní diesely se dost drsně připlácí, tak co kdybychom vám poradili, jak uspořit 25 tisíc korun?
Odpověď na tuhle otázku zní 1,2 PureTech, což je oturbená verze benzinové tříválcové dvanáctistovky. I z tak skromného objemu dává solidních 130 koní, ale důležitějších je těch 230 Nm od dieselových 1750 otáček (v nabídce je ještě levnější slabší verze se 110 koni a 205 Nm). 1,6 HDi má sice ve stejných otáčkách o 40 Nm víc, ale ani s benzinem vám zátah odspodu chybět nebude, navíc máte šanci ho vytočit a sáhnout si po vyšším výkonu podávaném na stříbrném podnosu (skoro)šestiválcového rachotu. Tenhle motor má rozhodně charakter.
Snadno ho také předčí nižší spotřebou, a to až o litr – 1,2 PureTech umí jezdit za 5,5 l/100 km a při troše snahy i méně, 1,6 THP 125 (o 11 tisíc levnější, ale o 5 koní a 30 Nm slabší) je o zhruba o litr horší. Jasně, 1,6 HDi je se svými 4,5 litry na sto trumfne oba (navíc u 1,2 PureTech je spotřeba citlivější na styl jízdy a zatížení), ale když si to hodíte na papír, musíte ujet minimálně 70 000 kilometrů, aby se vám náklady vrátily. Tříválcový turbobenzin má navíc výhodu vynikající kultivovanosti – na volnoběh ho skoro neslyšíte, a když ho při vytočení zaslechnete, potěší vás to. Jakkoliv je 1,6 HDi jemný, tohle vážně neumí.
Malý objem, tříválec, vysoký výkon vyhnaný single-scroll turbem (pro zajímavost fučí 2,4 baru při 240 000 ot./min.)… takže logicky čekáte masivní turbolag v řádu kalendářních dnů. Ale překvapivě jeho reakce na plyn nejsou vůbec špatné! Nejspíš je to dáno jeho přirozenou tříválcovou točivostí, ale motor má zjevnou chuť jít za plynem už od nízkých otáček, takže působí dost živě a nevyvolává záchvaty zoufalství při čekání „kdy to teda sakra konečně přijde“. Rozhodně působí ochotněji a silněji než atmosférická 1,6 120, kterou přímo nahrazuje. Ani v dálničních rychlostech neobtěžuje hlukem (točí někde kolem 3 000 otáček) a je schopný snadno nabrat větší rychlost pro předjíždění. Vlastně se zdá, že mu dálnice svou jízdou ustálenou rychlostí a tedy nižším zatížením vyhovují nejvíc. Kdo tedy ještě potřebuje diesel?
Dálnice vlastně vyhovují celé 308 – konejšivý podvozek, pohodlné sedačky a uvolněná atmosféra světlého (a ještě víc prosvětleného panoramatickým střešním oknem) interiéru pomáhají polykat kilometry po stovkách. A když z dálnice sjedete, nabídne 308 dost obratnosti a přilnavosti, aby vás nezaskočila ani úzká a točitá okreska. Ano, pořád nejsme úplně spokojení s naladěním zadní nápravy ‒ nemá tendenci školit, jen nepůsobí tak jistě, abyste se radostně vrhli do svižného dobrodružství – ale běžní řidiči si toho nejspíš ani nevšimnou.
Určitě si ale všimnou toho, jak skvěle Peugeot 308 vypadá, jak širokou má nabídku výbavy a jak příznivé jsou její ceny. Stačí mrknout do ceníku Golfu a uvidíte, že se slabším 1,4 TSI ho pořídíte o 20 tisíc dráž, a to jsme ještě nezačali zkoumat seznam a ceny příplatků. Peugeot zkrátka pořád umí udělat nabídku, kterou je těžké odmítnout. A s motorem 1,2 PureTech, díky kterému se vyhnete ubíjející turbodieselové šedi, aniž byste museli obětovat úspornost, je teď ještě zajímavější.
Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Peugeot 308 1,2 PureTech 130k:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2014 |
Základní cena vozu |
|
Hmotnost |
1 370 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
3 |
Počet ventilů |
12 |
Palivo |
benzin |
Objem |
1 199 cm3 |
Výkon |
96 kW (130 koní) při 5 500 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
94 koní/t |
Točivý moment |
230 Nm při 1 750 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
9,6 s |
Max. rychlost |
201 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
6,0 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,1 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
4,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
53 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
Zkrutná příčka |
Rozměr pneumatik |
225/45 R17 |
Délka |
4 253 mm |
Šířka |
1 804 mm |
Výška |
1 472 mm |
Rozvor náprav |
2 620 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
420 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Nejlepší motor v nabídce | – Řidičsky nijak zajímavý |
+ Příjemný cestovatel | – Nedotaženost |
+ Skvělý design | |
+ Spousta technických hraček | |
+ Vynikající LED světla |
1,2 PureTech (130 koní) |
VW Golf 1,4 TSI (122 koní) |
Nissan Pulsar 1,2 DIG-T (115 koní) |
Ford Focus 1,0 EcoBoost (125 koní) |
0-100 9,6 s 201 km/h 4,8 l/100km |
0-100 9,3 s 203 km/h 5,2 l/100km |
0-100 10,7 s 190 km/h 5,0 l/100km |
0-100 11,0 s 193 km/h 4,7 l/100km |
|
|
|
|
cena: 426 500 Kč (Akční cena) |
cena: 446 900 Kč |
cena: 385 000 kč |
cena: 371 990 Kč |