foto Driversweb.cz

Peugeot 308 1,6 HDi – s kohoutem do klubu

Datum článku: 20.3.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Peugeot vnáší do světa obyčejných spotřebních aut hodnou dávku vkusu, stylu a elegance. Převálcuje tím své nejsilnější soupeře na nejnáročnějším bitevním poli?

Sexy. Tohle heslo bylo nejspíš napsáno velkými písmeny na tabuli vývojového týmu jako hlavní zadání při navrhování nového Peugeotu 308. A už na první pohled musíte sami vidět, že uspěli – vytvořili po všech stránkách přitažlivý produkt, který dokáže zaujmout. Tenhle přístup byl patrný už na módním RCZ, pokračoval u malé 208 připomínající pojízdný šperk a graduje právě ve větší 308. Jestli chcete vystoupit z davu a mít prémiově vypadající auto za cenu běžné konfekce, jste na správné adrese.

Sexy design exteriéru – dospělý i energický, reprezentativní i elegantní – je přitom jen začátek celého vzrušujícího dobrodružství. Lidé na ulici se budou otáčet a večer, když zaparkujete na ulici pod lampou, se nejspíš s chutí otočíte i vy. Vážně mu to sekne, ale jeho krása není pouze povrchní.

Hodně sexy je totiž i uvnitř, v interiéru, který je příjemně minimalistický a mixuje kvalitní materiály, moderní hračky a originální prvky. Sexy je ambientní podsvětlení, sexy je obrovské panoramatické okno a sexy jsou i budíky s protisměrným otáčkoměrem (stejně nesmyslné jako v Astonu, ale tady je aspoň čitelný, takže vám nebude vadit). Samozřejmě nesmí chybět sexy moderní hračky, jako třeba dotykové prostředí infotainmentu, 30GB integrovaný HDD, parkovací asistent nebo radarový tempomat, ale pro samý styl se nezapomnělo ani na základní praktičnost – kufr má solidní objem 420 litrů (o 40 víc než Golf).

Dost přitažlivá je také široká nabídka motorů – tedy asi jen kromě tříválce 1,2 VTi s 82 koňmi, který se dost nadře i s 208 a k takhle dospělému autu se moc nehodí (v nabídce je i 130koňová verze s turbem a to by mohlo být mnohem lepší). My jsme měli 1,6 HDi se 115 koni, která má dost síly, abyste si nikdy nepřipadali nudně pomalí, je dost kultivovaná a dokáže jezdit bez větší snahy za směšných 4,5 litru (na dálnici za pět), takže na jednu nádrž snadno natočíte kolem 1100 km. Vážně skvělý motor.

Vydatně ho podporuje také asi nejlepší Stop&Start systém, který je na trhu k dispozici. Zhasíná motor už za jízdy do rychlosti 25 km/h, a přitom nechá běžet všechny posilovače, klimatizaci i rádio, a zpátky nahodí motor rychleji, než vaše podrážka stihne vyšlápnout spojku. Funguje to tak snadno a přirozeně, že rychle začnete u řízení víc přemýšlet a využívat nové možnosti – například z jedné naší 40minutové jízdy Prahou byl motor vypnutý celých 6 minut. I když nejste největší fanoušci Greenpeace, tohle vás určitě neurazí.

K pohodovému stylu 308 se hodí i komfortně naladěný podvozek, jenž posádku příjemně konejší pohupováním. V zatáčkách působí díky malému volantu a rychlému řízení agilně, motor má navíc vždy dost turbo zátahu, který si vždy můžete přivolat přesnou převodovkou. Nejlépe se v něm však budete cítit při klidném plutí, kdy si nejlépe vychutnáte pohodu v krásné kabině, úspornost motoru a třeba i relaxační masírování sedaček. Správný francouzský styl.

Zatím to vypadá vážně skvěle, jenže jak se začnete nořit hloub do studnice talentu 308 a poznávat jeho pravý charakter, začnete objevovat trhliny. Začneme interiérem – prostor pro pasažéry vzadu je hlavně v oblasti nohou docela stísněný a řidičská pozice je stejně jako v 208 kompromisní: na rozdíl od ní máte ve větší 308 víc místa pro nohy, postavou menší řidiči si však znovu musí vybrat, jestli chtějí mít volant v klíně nebo vidět i spodní část budíků.

Podobně nepřesvědčivá je v praxi také výbava. Ano, 9,7palcová dotyková obrazovka infotainmentu je fajn, ale pochopit vnitřní logiku menu a zvyknout si na ni chvíli trvá. Na druhou stranu stojí v kombinaci s navigací a JukeBoxem, harddiskem pro ukládání hudby (10 GB z celkové 30gigové kapacity), pouhých 10 000 korun.

Za podobně lákavých 12 000 korun je v nabídce aktivní tempomat v balíku se sledováním vzdálenosti auta před vámi a upozorněním na riziko srážky. Jenže místo přidání komfortu dálkových jízd spíš obtěžuje – nemůžete nastavit vzdálenost od auta před vámi (defaultní bezpečné, ale dlouhé 2 sekundy) a elektronika místo plynulé jízdy za jiným autem pořád cukavě přidává a ubírá plyn (buď tak, nebo před námi jezdili samí šílenci). Systém taky není propojený s brzdami, což potěší zvláště ve chvílích, kdy se v klesání plížíte pod hladinou rychlostních radarů nebo to před vás na dálnici někdo ostře pošle, a tempomat se místo pomoci jednoduše vypne.

Pak je tu necitlivé řízení, kousavé brzdy a v nízkých otáčkách dunící motor (přitom v jiných instalacích umí být hladký a tichý). A konečně podvozek, který funguje bezchybně jen na kvalitním asfaltu. Jak dojde na hrboly a výmoly, ztrácí zadní náprava jistotu a velmi ochotně zaplave nebo odskočí. Po zkušenostech se skvělými podvozky v RCZ nebo 208 GTi je tohle nedotažené nastavení přeci jen zklamáním.

A upřímně, takhle na nás působí celý Peugeot 308. Nadchne vzhledem, naláká výbavou, zaujme nabídkou motorů a přiměje jásat nad cenovou a výbavovou politikou… a pak zklame nedotaženými detaily. Takový potenciál! Ano, pořád je o světelné roky dál než odcházející verze 308 – tahle nová má kromě výše jmenovaných věcí hlavně francouzský šarm a příjemně uvolňující charakter – ale s ohledem na to, jak se u Peugeotu ženou za cílem v podobě francouzského Golfu, stále tomu něco chybí: konzistence. I tak představuje nová 308 hodně sexy nabídku. Nepřekvapí nás, když neodoláte.

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Peugeot 308 1,6 HDi:

Stav vozu/rok výroby

nový/2014

Základní cena vozu

392 000 Kč

Hmotnost

1 340 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 560 cm3

Výkon

68 kW (92 koní) při 4 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

68 koní/t

Točivý moment

230 Nm při 1 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

11,3 s

Max. rychlost  

178 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

3,8 l/100 km

Spotřeba ve městě

4,5 l/100 km

Spotřeba mimo město

3,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

53 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

Zkrutná příčka

Rozměr pneumatik

225/45 R17

Délka

4 253 mm

Šířka

1 804 mm

Výška

1 472 mm

Rozvor náprav

2 620 mm

Objem zavazadlového prostoru

420 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Stylový design – Řidičská pozice 
+ Pohledný interiér   – Nedotažený podvozek   
+ Široká nabídka výbavy     
+ Skvělá spotřeba  

 

Peugeot 308

1,6 HDi (92 koní) 

VW Golf

1,6 TDI (90 koní) 

Citroën C4

1,6 HDi (90 koní)

Hyundai i30

1,4 CRDi (90 koní)

0-100 11,3 s

178 km/h

3,8 l/100km

0-100 11,9 s

183 km/h

3,8 l/100km

0-100 12,0 s

174 km/h

4,7 l/100km

0-100 13,5 s

170 km/h

5,3 l/100km

cena: 392 000 Kč

(Akční cena)

cena: 409 900 Kč

cena:  375 900 kč

(Akční cena)

cena: 385 990 Kč 

 

Galerie

Komentáře