foto Driversweb.cz

Ze života automobilového pisálka – tisková konference

Datum článku: 28.1.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Určitě jste si říkali, jaké to je být automobilový novinář. Každý týden nové auto, jeho drcení vždy až na limit, drifty a smažící se pneumatiky a nakonec kritika ostrá jako skalpel? Necháme vás nahlédnout pod pokličku.

Nejen testováním aut a psaním článků živ je motoristický novinář. Občas ho někdo donutí, aby se pustil volantu, opustil svou vyhřátou sedačku a vrhl se do víru společnosti. Přesně to mi provedl šéfredaktor, když mě vyhnal na tiskovou konferenci. Ford si ve středu 26. 1. 2011 sezval novinářskou obec, aby veřejně oslavil svůj triumf jakožto nejlepšího dovozce aut do ČR v roce 2010, kterou navíc obhájil již potřetí v řadě, a představil své plány pro rok 2011. U toho Driversweb pochopitelně nemohl chybět.

 

Celá sláva se odehrála ve Francouzské restauraci Obecního domu. Začátek je naplánovaný na šest večer, zodpovědně dorážím v předstihu. Chyba. Sál se plní velmi pozvolna, akce začíná se zpožděním. První sklenka sektu, první delikátní jednohubky. Žádná známá tvář na společenské tlachání, alespoň mám čas obdivovat okouzlující prostředí secesního interiéru původem z roku 1912. Vitráže, propracovaný dřevěný nábytek, obložení a ty skvostné lustry! Fantazie v duchu Art Nouveau, srdce obdivovatele krásy jen plesá. Všude samá kravata a noblesní obsluha. Zavání to snobárnou. Začínám litovat, že jsem neoprášil oblek a zvolil spíše ležérní styl. Naštěstí nejsem jediný.

 

Prezentace pomalu startuje. Ještě prolétávám prodejní statistiky roku 2010, které jsem si (také velmi zodpovědně) připravil. Fusion a Fiesta nahoře, jasně (pochopitelně hned za Fabií). Mondeo za Superbem a Passatem. Dvanáct prodaných Fordů Ka za celý rok oproti 397 Fiatům 500? Ford je už počtvrté za sebou jednička mezi dovozci. U věčně druhého VW asi pořádně skřípou zuby. Přeřadí i na pětku? Ford se na oko prsí – „Jasná páka!“ Budoucí úspěch ale leží především na bedrech nového Focusu. Očekávání jsou vysoká, důvěra v produkt také, pro jistou nervozitu se však prostor najde jako u každého nového modelu. Jak asi zákazníci přijmou jeho design a dospělejší charakter? Naplní potenciál jako fleetový vůz? Porazí v prodejích konečně Golf? Ne, o konkurenci ani slovo. Prezentace jsou stručné a skromné, žádné mocné bití se v prsa a plácání se po ramenou, které jsem tak trochu čekal. Ford vlastně působí i na trhu docela nenápadně a ne příliš progresivně. Žádné prázdné výkřiky do světa a marketingová masáž. Do řady segmentů přichází sice se zpožděním (Focus kabrio, C-Max, Kuga), ale promyšleně a poměrně úspěšně (až na Focus kabrio). Zákazníkům se možná právě tohle líbí, proto má prakticky každé desáté auto registrované v ČR modrý ovál na masce. Hodně tomu pomáhá i pracant Transit, který stabilně dominuje trhu lehkých užitkových aut již od vstupu Fordu na trhu v roce 1991. Takže na zdraví a další úspěchy (druhá sklenka sektu).

 

Čas na otázky a já si připadám, jako bych byl zpátky ve škole. Rozpačité ticho, vyhýbavé pohledy. Vnímáte Ford Ka jako obchodní průšvih a promarněnou příležitost? Skousnou zákazníci odklon nového Focusu od zábavy za volantem? Zvládnete zachytit nástup stylových, prémiových aut? Dočkáme se Mondea ST? A kdy bude Fiesta ST? Je na trhu prostor pro opravdu ostrou Fiestu RS? Bude třídveřový Focus podobný kupé? A co opravdu sportovní model, nástupce Capri nebo Pumy? Kdepak, své otázky polykám, protože by mě ze sálu vynesli v zubech. Udržuji nízký profil, je zbytečné jim kazit slávu. Prezentace ukončuje Martin Prokop, nadějný český soutěžák, který nedávno přeskočil z juniorského Citroënu C2 do Fiesty. Mluví z patra, mluví s úsměvem, mluví s pokorou i optimismem. Minulá sezona mu prý nevyšla. Chápu, být AŽ třetí musí být pro závodníka potupa. S novou Fiestou se postupně sžíval, tým ji pečlivě ladil a letos bude zase útočit na mety nejvyšší. Držíme palce. WRC? V Čechách pro soukromníka nejsou podmínky. Rozumím, chybí peníze, chybí silný partner. Žádná zmínka o driftování s nákupními vozíky mezi regály obchodů. Škoda.

 

Pauza, čas na další tlachání mezi rautovými stoly, pisálci potřebují naplnit svá vydriftovaná bříška. První sklenka skvělého červeného vína. Překvapením na konec – a věru příjemným, jak ostýchavě naznačovala pozvánka – je vystoupení skupiny Jasná páka (budiž odkazem na marketingový jásot). Undergroundový rock hřmící secesním interiérem ale nepůsobí dekadentním dojmem, právě naopak. Nekonvenční hudba prolomila poslední bariéry společenských oficialit a nálada v sále se ještě více uvolnila (druhá sklenka vynikajícího červeného). Frontman a zpěvák skupiny, svérázný chlapík se lví hřívou šedých, krepatých vlasů, vyráží co chvíli vstříc stále trochu ohromenému publiku a svíjivými pohyby svého tanečního performance dotváří surrealističnost celého zážitku. Všichni poslouchají, popíjejí (třetí sklenka opravdu velmi lahodného červeného), baví se. Znalejší i zpívají. Dostane se i na skladbu vyznamenanou tím nejvyšším možným oceněním – oficiálním zákazem KSČ. „Potkal jsem ji na Žofíně, celá v černým nesla se jak páv. Záda bílý vod zdi měla, u šatny mě chytla za rukáv.“ Velké finále obstará skladba s poetickým názvem „Pal vocuď, hajzle“, což mi naznačuje, že je čas vyklidit prostor.

 

Automobilový byznys je tvrdý a nekompromisní, kdo nemá ostré lokty, je brzy zašlapán do země. Vedení českého Fordu se ale i přes ten tlak nebere tak vážně. Skromnost, upřímnost, pracovitost, realistické cíle bez nepatřičných ambicí, lidský přístup a prostor pro humor, to do jisté míry definuje i vozy Ford jako takové. A právě proto je pro zákazníky snadnější se s nimi ztotožnit a na trhu si je najít. Díky, Forde, za pozvání a hodně štěstí v roce 2011. Soupeři ti boj o pátý titul v řadě určitě neulehčí.

Galerie

Komentáře