Datum článku: 22.10.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Technické údaje sofistikovaného městského hybridu slibují kombinovanou spotřebu 3,3 litru. Jak blízko se k ní ale v reálném světě dokážeme dostat?
Benzinový Yaris (redakční TEST ZDE) s reálnou průměrnou spotřebou 5,5 litrů byste asi sotva označili za rozežraný, přesto ho vyloženě asketický Yaris hybrid staví do světla, ve kterém připomíná nenasytného otesánka. Papírově totiž slibuje kombinovanou spotřebu 3,3 litru!
Za to vděčí sofistikovanému pohonu, který kombinuje 74koňovou benzinovou patnáctistovku (paradoxně jde o jiný motor, než má běžný benzin) s 61koňovým elektromotorem. Společně pohánějí přes CVT převodovku přední kola a vzájemně se chytře doplňují – to však znamená, že celkový výkon není součet těch dvou hodnot, ale jen jeho část, konkrétně 100 koní (benzinová 1,5 má 111 k).
To je však pořád víc než dost na malé lehké auto, které navíc s efektivní podporou elektřiny dokáže být opravdu hbité – zvlášť ve městě, kde nejvíc využijete rekuperace pohybové energie elektřiny. Právě díky tomu by měl Yaris Hybrid umět jezdit v průměru o 1,7 litru úsporněji než benzin, byť je o metrák těžší.
Abyste se na ni ale dostali, chce to přizpůsobit styl jízdy – být co nejplynulejší, jemní na plynu a citliví na brzdách, víc předvídat a přemýšlet. Elektřina nemá moc síly, takže o to víc záleží na tom, jak ji dokážete využít – a v reálu zjistíte, že chvil, kdy se na ni plížíte nebo splýváte, není vůbec málo! Každé pomalé postrkování a každé nenáročné plachtění dokáže elektřina pokrýt a i při obyčejném nudném postávání je efektivnější než klasický stop/start.
Výsledné číslo hodně závisí na trase a dopravě – v zacpaném městě a při líném plutí po okreskách dokáže být hybrid hodně úsporný, kopce a dálnice zvládá hůř. Většinou ale na displeji palubního počítače vidíte průměrné hodnoty začínající (nadechněte se) čtyřkou, (polkněte) trojkou a (sedíte?) někdy dokonce i dvojkou! Ve finále jsme se po několika stovkách kilometrů v různých podmínkách dostali na skvělých 3,5 litru, tedy o dva litry méně než u benzinového Yarisu. Takže to zjevně funguje!
Jestli si ale hybridního Yarise budete pořizovat proto, abyste ušetřili, tak se znovu zamyslete. Hybrid totiž stojí o 80 tisíc víc než benzinová 1,5 (pokud vám tedy dealer neudělá nějakou pěknou cenu), a i když má v základu automatickou převodovku (která jinak stojí 30 tisíc) a pár drobností navíc (třeba automatickou klimatizaci nebo bezklíčové startování), celkový rozdíl vám to ani s úsporou paliva (s malým autem asi nenajezdíte desítky tisíc kilometrů ročně) hned tak nevrátí.
Na druhou stranu to však nemusí být zcela zbytečná investice. A tím nemyslím zelenější svědomí z menší uhlíkové stopy, ale spíš zajímavější jízdní zážitek a řidičskou výzvu – je vážně radost učit se využívat elektřinu na maximum. Takže i když si neudržujete excelovou tabulku spotřeby s každým tankováním, ježdění v Yarisu Hybrid by vás mohlo bavit!
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Šikovné malé auto | – ...ale je třeba přizpůsobit řidičský styl |
+ Promyšlená ergonomie a dostatek prostoru | – Vysoký příplatek za hybrid |
+ Hybrid je tichý a automat má v základu | |
+ Skutečně nízká reálná spotřeba... |
Technické parametry vozidla Toyota Yaris 1,5 VVT-i Hybrid:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec 1,5 l + elektromotor |
Výkon |
benzin 74 koní + elektromotor 61 koní celkový výkon soustavy 100 k |
Hmotnost |
1 180 kg |
Výkon/hmotnost |
84 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
11,8 s |
Max. rychlost |
165 km/h |
Převodovka |
plynule proměnný převod |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
3,3 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
36 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
195/50 R16 |
Délka |
3 945 mm |
Šířka |
1 695 mm |
Výška |
1 510 mm |
Rozvor náprav |
2 510 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
286 l |