foto Driversweb.cz

Toyota Yaris 1,5 VVT-iE – zrozen do města

Datum článku: 28.8.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Nový Yaris je vlastně jen nenápadným oprášením starého Yarisu. Ale vůbec to nevadí, když je tak zatraceně dobrý v tom, co dělá.

Život ve městě není pro každého. Spousta hluku, samý shon, davy lidí a proudy aut, hradby betonových monster cloní slunce a přírodu tu uvidíte maximálně na reklamním billboardu. Jsou ale tací, kterým tohle prostředí vyhovuje. A někteří extrémní jedinci si v něm přímo libují – třeba Toyota Yaris.

Díky malým rozměrům (délka pod čtyři metry) se všude vejdete, díky bohatému prosklení všude dobře vidíte, díky skvěle naladěnému podvozku se nemusíte děsit každého výmolu nebo kanálu a díky perfektnímu naladění a rozmístění ovládacích prvků máte vše dokonale pod kontrolou – stačí pár chvil na to, abyste se skamarádili, a už nebojácně kličkujete zahuštěným městským provozem.

Městsky naladěný je i motor – atmosférická čtyřválcová patnáctistovka. Toyota s ní jde tak trochu proti proudu, protože oproti předchozímu motoru stejné koncepce s objemem 1,33 l jí neubyl válec ani nepřibylo turbo, místo downsizingu dokonce ještě zvětšila objem! To přineslo nárůst 12 koní a hlavně 11 Nm, které sice papírově vrcholí až v 4 400 otáčkách (o 400 výš než u třináctistovky), ale křivka má mnohem lepší nástup odspodu (kde pracuje s vyšší kompresí v Atkinsonově cyklu).

Výsledkem je, že motor nemusíte vůbec trápit v otáčkách. Díky tomu silnému spodku to ve městě stačí šmrdlat kolem dvou tisíc a budete dostatečně svižní. To samozřejmě znamená časté řazení – naštěstí máte po ruce tu nejpřesnější řadičku široko daleko, která by se neztratila ani v hot hatchi. Popohánět Yarise je vážně radost. Pak mrknete na ukazatel spotřeby a budete ještě veselejší – i při běžném tempu se na něm ukazují hodnoty začínající čtyřkou (ve městě!).

Yaris se ale neztratí, ani když vyjedete za hranice aglomerace. Okresky zvládá v pohodě, dálnici díky šesti rychlostem převodovky taky, za všech okolností je dobře řiditelný a sebejistý, pohodlný a tichoučký. A stále úsporný, není problém jezdit v průměru pod šest litrů (čím víc dálnic, tím blíž k té šestce budete).

Jen se připravte na to, že z něj moc zábavy nevykřešete. Podvozek má spoustu gripu a je naladěný na stabilitu (vzadu je klasická torzní náprava, ale sveřepě se drží stopy) a motor naladěný na spodek a střed se logicky nahoře trochu trápí, takže Yarise nikdy nedostanete do správného varu, aby vás strhl.

Ale ve skutečnosti to vůbec nevadí, zvlášť když je Yaris tak uživatelsky povedený. Má dostatek prostoru vpředu, vzadu (dospělý nemá problém) i v kufru (286 litrů), slušnou řidičskou pozici a bezproblémovou ergonomii, logické ovládání a přehledný infotainment se 7" dotykovou obrazovkou. Zní to jako samozřejmost, ale věřte mi, že není. Yarise si navíc můžete vybavit moderními bezpečnostními (nouzové brzdění, sledování jízdy v pruhu) a komfortními (automatická dálková světla) asistenty.

  

Akorát na designu a materiálech v interiéru si uvědomíte, že současný nový Yaris je ve skutečnosti druhý facelift třetí generace z roku 2011. Trochu hezčí design (nový čumák s povedenějšími LED, hezčí zadní lampy a stále s možností dvoubarevného lakování), nový motor a pár hraček navíc. A to je vše. Zákazníkům ale v Yarisu nic nechybí a zájem o něj neopadá, tak proč opravovat něco, co není rozbité? Navíc ho díky tomu seženete za atraktivní peníze, s čímž mají japonské značky zatížené dovozním clem a očividnou neschopností navrhovat svá auta lacině obvykle největší problém.

Yaris tak potvrzuje svou pověst malého městského auta, nenáročného, spolehlivého, úsporného a uživatelsky přátelské – jeho charakter, který se v průběhu uplynulých 18 let a tří generací jen brousí k dokonalosti, je nyní tak pevný, že by mohl být klidně vytesán do kamene. Není moc aut, které by tohle o sobě mohlo říct. 

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Skvělé naladění pro město    – Nepatří k nejmodernějším   
+ Dokonalá funkčnost – Horší poloměr otáčení
+ Prostornost a praktičnost  
+ Atraktivní ceny  

Technické parametry vozidla Toyota Yaris 1,5 VVT-iE:

Základní cena vozu

306 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 496 cm3

Výkon

82 kW (111 koní) při 6 000 ot./min.  

Točivý moment

136 Nm při 4 400 ot./min.

Hmotnost

1 100 kg

Výkon/hmotnost

100 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

11,0 s

Max. rychlost

175 km/h

Převodovka

manuální, 5 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

5,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

42 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena

Rozměr pneumatik

225/55 R18

Délka

3 945 mm

Šířka

1 695 mm

Výška

1 510 mm

Rozvor náprav

2 510 mm

Objem zavazadlového prostoru 

286 l

Galerie

Komentáře