Datum článku: 31.7.2013 | Autor textu: Martin Jánský
Pro všechny odpůrce SUV, kterým však obyčejné kombi nevoní, tu máme záchranu – jedno velmi příjemné cestovní auto, které si bere to nejlepší z obou světů.
Byl to rok 1995, kdy byl sveden jeden z nejdůležitějších soubojů o tvář moderního automobilismu. Na tyhle dva duelanty však encyklopedie nejspíš trestuhodně zapomenou: Subaru Outback vs. Toyota RAV4, zvýšené kombi proti domestikovanému offroadu (aka SUV). Asi není potřeba říkat, kdo to tenkrát vyhrál – stačí se podívat na ulici, kde se to hemží samými nesmyslně přerostlými obludami s terénními touhami, které se nikdy nenaplní. A i když konstruktéři z celého světa využili všechen svůj talent a um, aby naučili původem offroadová auta jezdit slušně po silnici, stejně nezabránili tomu, že i tak působí naprosto zbytečně. Musí být tak velká a těžká? Musí tolik žrát? Mohla by jezdit lépe? A mohla by se uspokojivěji řídit?
Zvýšená kombi odpovídají jasné „ANO“ na všechny tyhle otázky. Jezdí naprosto stejně normálně jako běžná kombi, oproti nim však nabízejí pohon všech kol a pár centimetrů světlé výšky navíc, aby snadněji zvládla polňačku nebo mokrou louku. Víc nakonec majitelé nechtějí ani od svých SUV. Zkrátka citlivě vylepšený kompaktní celek místo jednoho velkého kompromisu, který vlastně nedělá ani jednu věc dobře. Těžko pochopit, proč se neprosadila na úkor SUV...
To však neznamená, že by tenhle druh zcela vyhynul. Outback je i po osmnácti letech pořád s námi už ve své čtvrté generaci a v nejlepší formě. Stále zůstává věrný svému těžkoprůmyslovému původu a zakládá si na robustní konstrukci a ryzí mechaničnosti. Jeho hlavními zbraněmi jsou stále symetrický pohon všech kol a motor boxer, ale vše naprosto odpovídá požadavkům moderní doby. S každou novou generací se vyvíjela nejen lepší technika, Outback se také víc přizpůsoboval požadavkům trhu a posouval se od jednoduchého pracanta směrem k luxusnímu autu dost reprezentativnímu na to, aby stálo na ředitelském parkovacím místě.
Panu řediteli i všem ostatním se určitě bude líbit i za volantem. Kabina je sice krapet pozadu za moderními trendy interiérového designu, ale vyniká přehledností, dobrým smontováním a skvělou ergonomií. Příjemná řidičská pozice „dlouhé nohy, krátké ruce“, ovládací prvky snadno na dosah a perfektní výhled všemi směry jsou pro řidiče přeci jen důležitější věci než rozlišení displeje nebo oblá tlačítka místo hranatých. Výbava Outbacku je vyčerpávající (dokonce navigace už umí česky), jen by vám možná mohly chybět všelijaké moderní elektronické asistenty, jimiž jsou německá auta přímo přecpaná. V Subaru však s řízením nebudete potřebovat od nikoho pomoct. Řídit Outback je totiž radost.
No, zase nečekejte takovou extatickou pecku, jakou je vymetání pavučin v apexech zapadlých okresek za volantem WRX STi. Jízda s Outbackem je spíš o uspokojení, které přináší prosté točení volantem a šlapání na pedály. To auto jednoduše funguje a vyžaduje impulzy od řidiče. Můžete s ním jet rychle, zvládá to daleko lépe než kterékoliv SUV (které nemá na zadku logo ///M nebo AMG), ale nedává to smysl – ovládá se precizně a jede stabilně, jenže řízení je bez citu, manuální řazení zpomalené a točení motoru nepřináší ty správné euforické pocity. Zkrátka žádná sportovní legrace. To však vůbec nevadí, protože daleko lépe funguje v pohodovém cestovním stylu, pro který byl Outback stvořen.
Auto pluje krajinou a dvouapůllitrový boxer si jen tak bublá někde kolem dvou tisíc, kde ho bezstupňová převodovka udržuje, ať jedete prakticky jakkoliv rychle. Víc motor vytočí pouze při tvrdé akceleraci, ale vždy jen na chvíli nezbytně nutnou, pak zase nechá otáčky spadnout. Pádly pod volantem můžete volit ze šesti přednastavených stupňů, nicméně nejspíš nikdy nebudete mít potřebu do toho převodovce kecat. Podvozku je v zásadě jedno, jestli je pod koly hladká dálnice, rozbitá okreska nebo zorané pole, pořád drží posádku v pohodlné zóně houpavé plavnosti, kterou podporuje nekonečný zátah motoru bez cukání při řazení. Pokud nechápete, proč se vymýšlejí automaty s kvadrilionem rychlostí, je to právě proto, aby se aspoň trochu přiblížily té efektivitě a hebkosti, kterou přináší dobře naladěný variátor. S ním pak i 173koňový atmosférický motor v 1,6tunovém autě s permanentním pohonem všech kol a automatem zvládne jezdit za snesitelných devět litrů v průměru. Pokud chcete jezdit ještě o 1,5 litru úsporněji, pořiďte si dvoulitrový diesel, který nově můžete mít také s Lineartronicem.
Subaru Outback působí jako dokonalá protilátka na akutní otravu automobilového světa virem SUV. Jestli cítíte nutkavou potřebu si jednu takovou nakaženou velkou potvoru pořídit, zkuste se svézt nejprve Outbackem, nejspíš své rozhodnutí významně přehodnotíte. Pravda, jsou značky prestižnější, modely známější a volby jasnější, ale Outback přináší oproti mnohé silnější konkurenci ještě něco navíc. Klid v duši. To je asi ten nejlepší popis pocitů, které za volantem Outbacku zažijete. Uvolnění, vyrovnanost a uspokojení. Nic vás neotravuje, nic vás nenervuje, nic vás nehoní. Jen si užíváte jízdu. Outback má totiž oproti evropské nanicovaté konkurenci stále charakter a v jádru je opravdovým autem, jehož řízení dovede nadšeného řidiče potěšit. A to je dnes už velmi výjimečná vlastnost.
foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Subaru Outback 2,5i Comfort Lineartronic:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2013 |
Cena vozu |
|
Hmotnost |
1 607 kg |
Motor |
boxer |
Plnění motoru |
atmosférické |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
benzin |
Objem |
2 498 cm3 |
Výkon |
127 kW (173 koní) při 5 600 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
107 koní/t |
Točivý moment |
235 Nm v 4 100 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
9,9 s |
Max. rychlost |
198 km/h |
Počet rychlostí |
plynule proměnný převod se 6 předdefinovanými stupni |
Převodovka |
automatická |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
7,6 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
10,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
6,1 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
65 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Rozměr pneumatik |
225/60 R17 |
Délka |
4 790 mm |
Šířka |
1 820 mm |
Výška |
1 605 mm |
Rozvor náprav |
2 745 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
526 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Pohodlný, schopný podvozek | – Nemoderní interiér |
+ Praktický interiér | |
+ Dobře odladěná převodovka | |
+ Jde proti proudu |
2,5i boxer (173 koní) |
Audi A4 Allroad 2,0 TFSI (225 koní) |
VW Passat Alltrack 2,0 TSI (210 koní) |
Toyota RAV4 2,0i (151 koní) |
0-100 9,9 s 198 km/h 7,6 l/100km |
0-100 6,7 s 234 km/h 7,0 l/100km |
0-100 7,8 s 212 km/h 8,6 l/100km |
0-100 10,7 s 185 km/h 7,2 l/100km |
|
|
|
|
cena: 909 000 Kč |
cena: 1 156 100 Kč |
cena: 942 900 Kč |
cena: 821 900 Kč |