Datum článku: 27.11.2014 | Autor textu: Martin Jánský
Z nuly hrdinou – hazard v podobě DS3 Citroënu vyšel a vytáhl ho do prémiových vod. Nespletli jsme se ale, když jsme DS3 před pár lety chválili? Je to pořád tak zajímavé auto jako dřív? A nevypadá s novými LEDkami jako vánoční stromek? Podívejte se mu zpříma do očí a poznejte pravdu!
Tohle chtělo hodně odvahy. Když se v půlce roku 2010 představoval světu model DS3, celé představenstvo Citroënu to sledovalo se zatajeným dechem. Hlavní myšlenkou bylo zaútočit na prémiový segment s novou řadou stylových aut postavených na základech obyčejného mainstreamu. A prvním cílem v zaměřovači bylo všemi milované Mini. Kdyby tuhle výzvu o proporcích horského masivu postavili před Reinholda Messnera, asi by zahodil cepín a mačky a šel raději někam na tupláka. Jenže dnes, o 4 roky, 2 další modely a více než 500 000 prodaných aut později, se mohou tvůrci myšlenky řady DS klidně poplácat po rameni, tenhle risk jim vyšel výborně.
A nejvíc za to vděčí úspěchu DS3, nejčitelnějšímu a jednoznačně nejpovedenějšímu autu z celé řady. Přestože rozhodně měl z čeho čerpat, vykašlal se Citroën na oživování památných, ale dávno mrtvých modelů, a místo tehdy tak módní retro vlny pohlédl do budoucnosti – vkusné, elegantní, progresivní. Trefou do černého byl nejen design (venku i uvnitř), ale hlavně velmi necitroënovské jízdní vlastnosti.
Zapomeňte na houpání, zapomeňte na líné tempo. DS3 se do toho uměla pořádně opřít. Před čtyřmi lety nás nadchla a ani dnes nepůsobí o nic méně svěže a zábavně. Živé řízení, přesné řazení, stabilní a hravý podvozek – DS3 vaří ze stejných ingrediencí jako Mini a výsledkem je neméně kvalitní strava, na které si pochutnají i nadšení řidiči.
To platí obzvlášť pro přeplňovanou benzinovou šestnáctistovku, která ze sebe vymáčkne 156 koní. S ní DS3 funguje jako opravdu svižný warmhatch. Když ale nespěcháte, dokáže být tichým, kultivovaným a úsporným společníkem – není problém jezdit v průměru za šest a půl litru na sto. Verze s motorem 1,6 THP 155 je s přehledem tou naprosto nejlepší v nabídce (a hned za ním je e-HDi 115).
DS3 jsme si ale nepůjčili jen z nostalgie, tím hlavním důvodem byla příležitost otestovat jeho novou LED výbavičku. LEDky tu totiž nejsou použity jen pro módní denní svícení v podobě pásu v nárazníku. Technologie diod emitujících světlo je totiž použita i v hlavních světlometech: kromě blinkrů se směrovým posuvem světla (jako mají Audi) a „světelného podpisu“ v podobě charakteristické obepínající zářivé linky to jsou zejména potkávací světla a s xenonovou výbojkou kombinovaná dálková. To přináší delší životnost světel (LED mají 20x delší životnost), nižší spotřebu energie (o 35 % u potkávacích světel a o 75 % u dálkových světel) a hlavně lepší viditelnost – a rozdíl vážně poznáte pouhým okem!
Už skok od halogenů ke xenonům je významný posun, ale tohle je zase o ligu jinde – jasné a dobře rozložené světlo prozáří noc a snadno odhalí všechny nečekané překážky nebo číhající zvířata se sebevražednými sklony. Na tuhle moderní technologii se sice nedají balit holky, ale jednou vám může třeba zachránit život, takže příplatek 25 tisíc (pouze pro základní výbavu Chic, ve které se THP 155 ani nenabízí; pro vyšší výbavy je v základu) vážně nestojí ani za zamyšlení. Prostě je musíte mít!
Za čtyři roky ve výrobě neztratila DS3 nic ze svého okouzlujícího talentu, jenže konkurence samozřejmě taky nespí. Kromě pěkného, ale trochu nemastného-neslaného (a hloupě pojmenovaného) Adama přišlo loni na podzim hlavně nové Mini, které možná vypadá skoro stejně, ale má úplně nové motory, podvozek i interiér. A samozřejmě působí o něco hbitěji a stylověji, ale také je menší a okoukanější, má deficit jednoho válce a 20koní a jeho snesitelná základní cena po výletu do seznamu příplatkové výbavy nepříjemně rychle vyroste. A LED světla nejsou ani v nabídce. To už stojí za zamyšlení, ne? Citroën DS3 je zkrátka pořád osvěžující prémiová chuťovka.
foto: Jiří Čermák
Technické parametry vozidla Citroën DS3 1,6 THP 156 Full LED:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2014 |
Cena vozu |
|
Hmotnost |
1 148 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
twin-scroll turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
benzin |
Objem |
1 598 cm3 |
Výkon |
115 kW (156 koní) při 6 000 ot/min |
Výkon/hmotnost |
135 koní/t |
Točivý moment |
240 Nm při 1 400 – 4 000 ot/min |
Zrychlení 0−100 |
7,3 s |
Max. rychlost |
210 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
7,9 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,5 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
5,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Zavěšení přední nápravy |
pseudo McPherson, stabilizátor |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena s deformovatelnou příčkou |
Rozměr pneumatik |
205/45 R17 |
Délka |
3 948 mm |
Šířka |
1 715 mm |
Výška |
1 458 mm |
Rozvor náprav |
2 464 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
285 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Funky design | – Kompromisnější pozice za volantem |
+ Sportovní jízdní vlastnosti | – Mini je podvozkově dál |
+ Výkonný i úsporný motor | |
+ Skvělá LED světla | |
+ Přijatelná cenová politika |
1,6 THP (156 koní) |
Abarth 500 1,4 T-Jet (135 koní) |
Mini Cooper 1,5 turbo (136 koní) |
Opel Adam S 1,4 turbo (150 koní) |
0-100 7,3 s 210 km/h 5,8 l/100km |
0-100 7,9 s 205 km/h 6,5 l/100km |
0-100 7,9 s 210 km/h 4,5 l/100km |
0-100 8,5 s 200 km/h 6,4 l/100km |
|
|
|
|
cena: 523 100 Kč |
cena: 445 000 Kč |
cena: 502 500 Kč |
cena: cca 450 tisíc Kč |