Datum článku: 24.5.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Perfektní kombinace městského stylu s drsnou terénní průchodností. Navíc vás dokáže za volantem i pobavit. Fakt!
Označovat XV jako „Imprezu na chůdách“ je dost drzé, ale také neobyčejně trefné – vždyť má podobný design, stejnou techniku i interiér a hlavně původ. První tři generace Imprezy byly totiž v Severní Americe nabízeny s paketem Outback Sport (oplastované nárazníky, vyšší světlá výška, silnější motory), až pro tu čtvrtou se výbava přejmenovala na XV (Crosstrek) a začala se prodávat po celém světě. V roce 2011 se pak definitivně osamostatnila jako svébytný model. Stejně ale všichni moc dobře víme, že jde jen o upravenou Imprezu (redakční TEST ZDE)…
Jenže míra úprav je už hodně rozsáhlá. Obě auta stojí na nové globální platformě, která je výrazně tužší než předchozí (což pomáhá bezpečnosti, kultivovanosti i jízdním vlastnostem) a má také pevnějších uchycení zavěšení kol a rychlejší převod řízení (bonus pro ovladatelnost). Pohon všech kol s vektorováním točivého momentu (který mají s Imprezou stejný) v XV doplňuje asistent pro sjezd ze svahu a X-Mode, který pomáhá s překonáváním terénních překážek. XV má oproti Impreze také vyšší světlou výšku (220 mm) a nájezdové úhly (18° vpředu, 29° vzadu).
Díky tomu se už nemusíte bát parkovat u vysokých obrubníků. Vlastně na ně klidně můžete i vyjet. A to se XV teprve zahřívá – jeho terénní schopnosti totiž ani zdaleka nekončí na polní cestě nebo rozmoklé louce, XV si klidně troufá do lesů, kopců i skal. Na terénním polygonu podle kolegy Matěje nijak nezaostávalo za větším a drsnějším Foresterem (mrkněte na VLOG ZDE)!
Přitom na silnici XV nejezdí jako uskákaný a hlučný offroad, ale pohodově a tiše pluje. Podvozek je překvapivě ještě komfortnější než u Imprezy, interiér je skvěle odhlučněný, boxer je naprosto kultivovaný a v kombinaci s CVT si většinu času jen tichounce přede. Poklidná jízda mu jde na jedničku s hvězdičkou, je u toho úžasně uklidňující.
Přitom ani nemá problém, když ho hodíte do zatáčky, kde perfektně drží stopu a polyká všechny nerovnosti. Jenže když u toho začnete dupat na plyn, objeví se stejný problém jako u Imprezy – CVT převodovka. Pod plynem otáčky vyskočí nahoru a motor začne hučet, ale rychlost roste jen rozvážně. Když to přišlápnete ještě víc, přejde převodovka k řazení virtuálních kvaltů, takže zrychlování působí přirozeněji, ale úplná výhra to není, XV pořád víc hlučí, než jede. Chtělo by to turbo…
Tím se obloukem dostáváme k Levorgu, který bychom si vybrali místo Imprezy. XV si však svou existenci snáz obhájí, protože má oproti Impreze větší přidanou hodnotu (průchodnost terénem a image SUV, za kterou si lidé rádi připlatí), takže dává větší smysl. Možná by vás ale mohl lákat větší Forestera, jenže to byste se museli spokojit se skromnější specifikací nebo přihodit větší balík peněz.
Nejdůležitější je však srovnání s minulým XV a oproti němu udělala nová generace velký skok kupředu – je větší (15mm na délku, 20 mm na šířku, 20 mm výška a 30 mm rozvor, +15 l pro zavazadla), pohodlnější, kultivovanější (lepší podvozek i odhlučnění) a vybavenější (nový infotainment, LED světla nebo vševidoucí ochránce EyeSight).
Taky zase o kus lépe jezdí – má chytřejší převodovku, sametovější motor, geniální podvozek a jeho řízení vám bude umět vykouzlit úsměv na tváři. A když vás náhodou přestane bavit vymetat s ním zatáčky, můžete sjet z asfaltu a vrhnout se do terénu, kam by se bála i většina SUV. Tohle vážně není jen nepoužitelná módní hračka, ale skutečně propracované auto pro všechny situace. Pokud opravdu potřebujete crossover, tenhle vás bude fakt bavit!
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Jezdí skvěle po silnici... | – ...ale styl brzda-plyn moc nemusí |
+ ...a troufá si i v terénu | |
+ Skvěle fungující EyeSight | |
+ Příjemně se řídí | |
+ Talent pro pohodovou jízdu... |
Technické parametry vozidla Subaru XV 2,0i-S:
Základní cena vozu |
|
Motor |
plochý čtyřválec |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
1 995 cm3 |
Výkon |
115 kW (156 k) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment |
196 Nm při 4 000 ot./min. |
Hmotnost |
1 514 kg |
Výkon/hmotnost |
103 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
10,4 s |
Max. rychlost |
194 km/h |
Převodovka |
automatická bezstupňová |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
6,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
63 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Rozměr pneumatik |
225/55 R18 |
Délka |
4 465 mm |
Šířka |
1 800 mm |
Výška |
1 595 mm |
Rozvor náprav |
2 665 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
385 l |