foto Driversweb.cz

Subaru Forester 2,0 D – zkušený horal

Datum článku: 11.3.2015 | Autor textu: Martin Jánský

Všimli jste si, kolik jezdí po horách aut od Subaru? Jakoby je přitahovala nějaká magická síla... Anebo to má prozaičtější důvod? Pojďte s námi odhalit jednu ne moc tajemnou záhadu.

„Kupte si Subaru nebo uvázněte v čemkoliv jiném.“ I po třech dekádách stále platí hláška z oblíbené reklamy a na horách dvojnásob. Život v horách se totiž s lidmi nikdy moc nemazlil – mráz a haldy sněhu, chudoba, samota, všude to máte do kopce (nejpozději po cestě zpátky) a nemůžete mít ani normální auto, protože zadokolky v zasněžených kopcích absolutně nefungují a předokolkám také rychle dojdou schopnosti, takže nutně potřebujete čtyřkolku.

  

A ne jen tak ledajakou – napomádovaná městská SUV s napodobeninou pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou místo opravdového diferenciálu možná stačí na rozvoz dětí a maminek do škol a ke kadeřníkům, ale v náročných podmínkách kamenitých horských stezek, zasněžených cestiček v kopcích a zledovatělých silnic, kde je každý kousek trakce navíc vřele vítaný, vás brzy zklamou, zahrabou se pod duchnu sněhu a nevylezou až do jara. Tady prostě uspěje jen bytelná a prověřená technika.

A novým nejlepším přítelem správného horala je čtvrtá generace Subaru Forester – když potřebujete, můžete s ním brázdit krajinou jako s opravdovým teréňákem a svážet dřevo k chalupě, a pak hned vyměnit pracovní hadry za oblek a vyrazit na obchodní jednání do města, kde vám ostudu rozhodně neudělá.

Nejvíc nás ale na Foresteru baví to, jak příjemně se řídí. Jasně, v jádru je to drsňák, aby obstál ve všech náročných zkouškách, ale jeho hrubá technika je obalená jemnou civilizovaností (tahle běžná verze působila dokonce přátelštěji než Forester s výbavou Sport, který jsme TESTovali minule – a pak že neexistuje šance na druhý první dojem). Pozice za volantem je přirozená, řízení lehké, pedály progresivní a řazení představuje vlhký sen každého sportovního auta – dokonale přesné a citelně mechanické. Prostě lahoda, které se nedočkáte ani v M3 nebo 911.

A pak je tu podvozek. Nejenže se dokáže velmi srdnatě prát i se středně těžkým terénem, ale neztratí se ani na silnici. Na rovinkách dokáže být příjemně poddajný, aby se posádka cítila pohodlně, v zatáčkách se zapře a s jistotou se jimi protáhne. I přes svou nepopiratelnou mohutnost se dokáže pohybovat hbitě a obratně.

Kabina není výkřikem moderního interiérového designu, ale rozhodně je prostorná, ergonomická a prakticky promyšlená – až budete potřebovat ovládat tlačítka a přepínače v zimních rukavicích, budete návrháře blahořečit. Dvoulitrový diesel patří svou náturou taky trochu do staré školy (má znatelnou turbodíru a v podtáčení si moc nelibuje), jenže jeho výkonové parametry jsou naprosto dnešní a při klidné jízdě je ukázkově tichý. A taky dokáže být překvapivým způsobem úsporný – i přes vyšší stavbu a permanentní pohon všech kol dokáže Forester jezdit bez problémů pod šest litrů na sto. To je skoro zázrak!

A právě jako zázrak působí i celý Forester. SUV jsme si pro jejich polovičatost zvykli nesnášet, ale tohle auto je jednou z mála výjimek, která dává smysl a skutečně spojuje to nejlepší z obou světů – terénní schopnosti s každodenní použitelností a hravostí v zatáčkách. Přeci jen se bavíme o dieselovém rodinném autě, tak nečekejte přímo zážitek s úsměvem od ucha k uchu (Forester XT je na to podstatně lepší), ale už fakt, že dobře jezdí a příjemně se řídí, je v téhle třídě taková rarita, že ho prostě musíme oslavovat. Zaručeně si ho zamilujete. A ani se kvůli tomu nemusíte stěhovat do hor…

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Subaru Forester 2,0 D-L Comfort:

Základní cena vozu

854 000 Kč

Motor

plochý čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

1 998 cm3

Výkon

108 kW (147 koní) při 3 600 ot./min.

Točivý moment

350 Nm při 1 600 - 2 400 ot./min.

Hmotnost

1 556 kg

Výkon/hmotnost

94 koní/t

Zrychlení 0−100 

10,2 s

Max. rychlost  

190 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí

Poháněná kola

permanentně všechna čtyři s mezinápravovým diferenciálem

Spotřeba ve městě

7,3 l/100 km

Spotřeba mimo město 

5,2 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

5,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

225/60 R17

Délka

4 685 mm

Šířka

1 814 mm

Výška

1 531 mm

Rozvor náprav

2 679 mm

Objem zavazadlového prostoru

505 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Příjemně řidičský – Za kvalitní techniku se platí  
+ Jistota za všech podmínek  
+ Praktičnost a široká použitelnost    
+ Komfort a kultivovanost  
+ Úsporný provoz  
+ Oldschool přístup  

 

Subaru Forester

2,0 D (147 koní) 

Honda CR-V

2,2 i-DTEC (150 koní) 

Mazda CX-5

2,2 SKY-D (150 koní) 

Ford Kuga

2,0 TDCi (150 koní)

0-100 10,2 s

5,7 l/100km

kufr: 505 l

0-100 9.7 s

5,6 l/100km

kufr: 589 l

0-100 9,4 s

5,2 l/100km

kufr: 503 l

0-100 9,9 s

5,2 l/100km

kufr: 406 l

cena: 799 000 Kč

cena: 709 900 Kč

cena:  746 900 kč

cena: 723 940 Kč

Galerie

Komentáře