Datum článku: 6.11.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Martin Jánský
Škoda bojuje s vadnoucími prodeji svého nejmenšího člena rodiny atraktivním faceliftem. Podaří se mu situaci zachránit?
Za 200 tisíc si už můžete koupit dost zajímavé ojeté auto. Vzrušující hot hatch (třeba CTR nebo Focus ST), svalnaté kupé (350Z) nebo řidičský roadster (MX-5). A když budete potřebovat spíš něco pro rodinu, tak třeba všestranný kombík (obligátní Octavii TDI), praktické MPV (C-Max) nebo módní SUV (Qashqai). Lákadel je spousta, takže vás asi jen těžko napadne jít si pro nové skromné malé městské auto…
A to je nejspíš důvodem, proč si Citigo za sedm let na trhu pořídilo po světě pouhých 200 tisíc lidí. Citigo jako všechny Škodovky hraje spíš na nudnou užitnou notu, takže mu chybí ten správný stylový šmrnc, aby si ho kupovaly dámičky jako módní doplněk (nejspíš proto se Up!ů prodává třikrát tolik), takže to zachraňují restaurace s rozvozem jídla. Nic z toho ale neznamená, že by Citigo bylo špatné auto.
Vlastně je velmi dobré v tom, co dělá – skutečně prostorné (dozadu se vejde dospělák i bez sebezapření a kufr má slušných 251 litrů, i když má vysokou hranu a spíš vertikální orientaci, což jde řešit dvojitou podlahou), šikovně praktické (spousta odkládacích prostor a řada promyšlených řešení) a příjemně skromné (v průměru budete jezdit kolem pěti litrů) auto.
Navíc by vás mohlo docela bavit řídit, protože v sobě má tu správnou porci živosti, kterou malé auto potřebuje. Nejvíc si ho užijete ve městě, pro které bylo zrozeno – kompaktní rozměr s koly až v rozích přináší spoustu obratnosti, takže se snadno propletete dopravou a parkování bude radostí, i kdy ho jinak nesnášíte. Neztratí se ani na okresce, i když tady už je znát, že litrové tříválcové atmosféře chybí koníky.
Čím ale Citigo opravdu vyniká oproti konkurenci, je jeho komfort za všech podmínek. Podvozek je skvěle poddajný a dostatečně stabilní, na dálnici je dobře utlumený vnější hluk a ani motor nijak neruší. Na dovolenou v Chorvatsku to asi nebude, ale jinak se dálničních přesunů vůbec nemusíte bát.
Další výhodou Citigo oproti jeho konkurentům je jeho dotaženost a bezproblémová použitelnost. Komfortní posaz, logická ergonomie, skvělý výhled – prakticky nic vám tu nepoloze na nervy. Hraje v tom roli i to, že od uvedení na trh zmizela celá řada pitomých úsporných řešení – teď už řidič může od sebe ovládat i spolujezdcovo elektrické okýnko, a zadní plato má konečně gumičky, které ho zvednou, když otevíráte kufr.
Pár dalších vylepšení přinesl i nedávný facelift – kromě nového čumáku (do kterého by se měl vejít i 1,0 TSI, ale nikdo neví, jestli ho Citigo někdy dostane) jsou tu nová lepší rádia, automatické zapínání světel a stěračů, bezpečnostní systém nouzového brzdění a místo dřívější přenosné navigace dostanete držák na smartphone a mobilní aplikaci Move&Fun s větším propojením na palubní systémy a integrovanou navigací TomTom.
Citigo si tedy můžete naspecifikovat podle sebe a našlápnout ho výbavou – potřebujete pětidvéř s 55 kW motorem a výbavou Style (je už jen o chlup dražší než prostřední Ambition) s pár milými maličkostmi navíc a pastelovou barvou, abyste se na Citigo rádi dívali… A rázem jste na částce kolem 250 tisíc, což se už nebezpečně blíží o číslo větší a o kus dospělejší Fabii 1,0 TSI – a tahle volba je až příliš snadná. Tedy pokud vás nezláká spousta ještě atraktivnějších ojetin…
Foto: autor
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Velmi kultivované | – Nejde koupit moc lacino |
+ Velmi úsporné | – Trh ojetin nabízí lákavější alternativy... |
+ Velmi chytré | |
+ Dostatečně prostorné |
Technické parametry vozidla Škoda Citigo 1,0 MPI:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový tříválec |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
999 cm3 |
Výkon |
55 kW (75 koní) při 6 200 ot./min. |
Točivý moment |
95 Nm při 3 000 ot./min. |
Hmotnost |
929 kg |
Výkon/hmotnost |
80 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
13,5 s |
Max. rychlost |
173 km/h |
Převodovka |
manuální, 5 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
4,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
35 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
kliková s vlečenými rameny |
Rozměr pneumatik |
185/55 R15 |
Délka |
3 597 mm |
Šířka |
1 645 mm |
Výška |
1 478 mm |
Rozvor náprav |
2 407 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
251 l |