foto Driversweb.cz

Případ Subaru Impreza – jak se mi nakonec líbí?

Datum článku: 22.4.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Když nám Subaru ukázalo první fotku čtvrté generace Imprezy, neodpustil jsem si na její adresu opovržlivou poznámku, která vzbudila mezi vámi, čtenáři vlnu nesouhlasu. Co si o ní myslím po zhlédnutí všech dostupných fotek?

Impreza je tu s námi už od roku 1993 a za roky válčení na tratích světové rallye si vydobyla nedotknutelné renomé jako perfektního závodního stroje zejména ve spojení s nezapomenutelnou postavou Colina McRae. Její bytelnost, spolehlivost a ovladatelnost díky skvělému pohonu všech kol jí kromě řady titulů vynesla i nekonečný obdiv a lásku fanoušků. Když dnes někdo zmíní Subaru, všichni vidí jen modrý okřídlený sedan se zlatými koly v prachu nebo bahnu šotolinové erzety. Vím to, taky ji tak vidím.

WRX a STi (Subaru Tecnica International) jsou ve světě petrolheadů pojmy na úrovni AMG, BMW M nebo divize Quattro. Nadšenci dokáží strávit celou noc hádáním se, jestli je lepší Impreza STi nebo Lancer Evo. Překvapivě obě auta spojuje i osud mimo soutěžní tratě. Civilní verze Imprezy i Lanceru se zatraceně špatně prodávají. Čím to je? Čím to, že pel image okřídlených vrcholných verzí ničících na okreskách i podstatně silnější exotické supersporty se slavnými jmény nedokázal ulpět na základních modelech, ze kterých vycházejí?

Všichni milujeme WRXka a STička. Všichni bychom si je přáli v garáži. V tom problém není. Vždycky se najde dost nadšenců, kteří si tyto výjimečné zbraně pořídí. I ten poslední hatchback, který tolik pravověrných fanoušků naštval, se určitě neprodával špatně. Jak by taky mohl, když měl tolik křídel a průduchů, klasickou násosku na haubně, vzadu čtyři laufy a difuzor a mohli jste ho mít v modré se zlatými koly. Jenže kdo si proboha půjde koupit obyčejnou Imprezu s jedenapůllitrem pod kapotou postavenou na plecháčích? Vybrali byste si ji snad vy místo Golfu nebo Focuse? Těžko. Stejný problém, ale už bez lesku tří set koňových okřídlených potvor, má i Legacy, kterému dá přednost jen málo lidí oproti trojkovému Báwu nebo Fordu Mondeo, a Forester, jenž zůstává ve stínu populárnějších BMW X3 nebo Hyundaie ix35.

Ale zpátky k Impreze. Subaru si zjevně myslí, že za všechno může design, protože frekvence příchodu nových generací a jejich následných faceliftů už skoro odpovídá cyklu obíhání slunce po obloze. Ráno se vzbudíte s Imprezou s kulatými světly, v poledne má hranatá a při uléhání do postele je má roztažená do boků. Proto končící třetí generace, která vznikla jako hatchback, aby si Subaru záhy uvědomilo svou chybu a vypustilo znovu i sedan, vydržela ve stejné podobě pouhé čtyři roky. A i tak stihla jeden facelift. Subaru skutečně zjevně neví, co vlastně dělá.

Tak, teď se ještě jednou podívejte na novou civilní Imprezu.

Nevypadá špatně, že? Vlastně je to snad poprvé, co se nepředstavila zároveň ostrá verze STi, aby základní verze na molu newyorského autosalonu lépe vynikly a nepůsobily jen jako chudé odstrojené WRCčko. Subaru zjevně novému stylingu Imprezi věří, proto i crossover XV vypadá tak podobně. Konečně designová koncepce, konečně tvář. Takže obracím a jsem s Imprezou spokojený? Eee, ne. Problém ale není v tom, že by nová Impreza nevypadala dobře, jenže nevypadá natolik výrazně, abyste po ní zatoužili. Není to o tom, že by to u Subaru udělali vysloveně špatně. Jen teď všichni víme, že to umí i lépe. Proč?

Protože Subaru loni ukázalo designový koncept Imprezy, který všechny nadchl. Konečně auto, po kterém byste mohli skutečně toužit. Nadčasově moderní tvary, svalnaté boky budí sebejistý a dynamický dojem. Konečně auto, které vyčnívá z davu. Jenže Subaru v průběhu procesu přerodu konceptu do reality ztratilo odvahu, a přestože základní kontury jsou obdobné, jejich zjemnění a odstranění mnoha pěkných detailů dočista změnilo charakter celého auta. Nenápadný tmavý lak a nezajímavá litá kola u fotek sedanu skopávají auto ještě víc do hlubin průměru. V Americe na ulici se v davu podobných nevýrazných sedanů s logy GM a Fordu snadno ztratí. Možná to byl záměr.

Ok, sedan se zřejmě do Evropy ani nepodívá, takže by evropským chutím měl více sedět hatchback. Nebo je to krátké kombi? Trochu MPV a trochu SUV? Trochu zmatek, ale pořád docela líbivý. Teď zkuste zavřít oči a vybavit si, jak vypadá. Zkuste třeba z hlavy vyjmenovat pět detailů, které se vám na něm líbí. Já bych to neuměl. Uměl bych to s Focusem, uměl bych to s Golfem, dlouho bych vyprávěl o Giuliettě a o E-Typu bych dokázal napsat celou knihu. Nová Impreza zkrátka není špatné auto, ale není nijak výjimečné, nijak zapamatovatelné. Těžko se pro něj můžete nadchnout, pokud nekoukáte primárně na objem kufru, spotřebu, výbavu a cenovku. Tam bude Impreza fungovat, ale pochybuji, že se za ní ohlédnete na ulici. Možná se vám docela líbí, ale, ruku na srdce, koupit byste si ji nejspíš nešli. A v tom je ten průšvih.

Abych jen nehanil, zkusím i poradit. Mít dnes publicitu a prodeje znamená mít výjimečný produkt. Vše je o konkurenční výhodě, o odlišení se od zbytku. Focus vyčnívá jízdními vlastnostmi, Golf neprůstřelnou kvalitou, Giulietta vás posadí na zadek svým emotivním designem. Co má Subaru? Ploché čtyřválce a pohon všech kol. Jenže nic z toho běžného zákazníka nezajímá. Výhodám nižšího těžiště nerozumí, i v zimě si vystačí s předokolkou. Pokud nežije za polárním kruhem. A takový má stejně offroad.

Takže Subaru může s boxerem a čtyřkolkou zaujmout jen vyhraněnou skupinu technických a automobilových nadšenců. Subaru kromě éry WRC úspěchů nikdy nemělo žádnou slavnou historii, na kterou by se mohlo nebo mělo odkazovat, takže by si zasloužilo být moderní až futuristické, aby tím podtrhlo neobvyklou techniku pod kapotou. K tomu rozhodně patří bezrámová okna dveří, která v mých očích tvořila důležitou část charakteru dřívějších Imprez.

Subaru byla vždy robustní a spolehlivá, dobře promyšlená, nezapomenu třeba na odmrazování stěračů v předním okně. Tak ať dají zákazníkům hlasitě vědět, že takové je, sami si to nezjistí. A ať jim taky řeknou, že Subaru vlastně vždycky docela dobře jezdila, právě i díky pohonu všech kol. Bezpečí a stabilita za všech podmínek, na to lidé uslyší. Ať na boxer 1.6 dají nízkotlaké turbo, přihodí technologii stop-start a máme tu moderní downsizing a ekologickou uvědomělost. A nakonec ať se pokusí nezazdít to archaickým plastovým interiérem. A voilá, máme tu auto, jehož účel a charakter je jasný a zákazník se s ním dokáže ztotožnit. Všem se zavděčit nedá, ale zájemců o výjimečné a technicky povedené auto by se jistě našlo dost.

Jenže nic z toho v nové Impreze nevidím. Nemohu nebýt zklamaný, protože mám Subaru v jádru rád a přál bych jim větší úspěchy. Nová Impreza není špatná, jen není dost výrazná a na jazyku po ní zůstává pachuť hořkosti, že vše mohlo dopadnout ještě lépe, protože její koncept byl excelentní. Pořád mi nepřijde dost výrazná a specifická, aby si k ní víc zákazníků našlo cestu. Teď stále splývá s davem. Je to jen kus nějakého auta. Dokud Subaru nenajde odvahu dělat věci po svém a ne se jen snažit to nepokazit, tak se z toho bahna nevyhrabe. Takže se nedivte, až za dva roky dostane Impreza první facelift a za další dva ji vystřídá zase docela jiné auto.

Galerie

Komentáře