Datum článku: 28.2.2017 | Autor textu: Martin Jánský
Nejprodávanější model Peugeotu na českém trhu je po faceliftu ještě přitažlivější.
Plastičtí chirurgové jsou mágové moderní doby – z šedých myšek zázračně dělají sexbomby a dokáží jim tak zajistit místo na obálkách bulvárních novin nebo hlavní roli v seriálu. Kdo chce být in, má přifouknutá prsa, odsátý tuk nebo aspoň lépe tvarovaný nos. Automobilky to mají stejně a každé tři roky pošlou své čtyřkolové modelky pod skalpel. Někdy se to, pravda, moc nepovede (zdravíme čtyřokou Octavii) – což nevadí, protože se píše i o botoxových monstrech (o těch snad ještě víc, že, Octavie?) – ale většinou mají tyhle kúry správně osvěžující vliv. Třeba jako v případě Peugeotu 2008.
Ne že by ji 2008 nějak moc potřebovala, protože její tvář ani nestihla od roku 2013 příliš zestárnout, ale nový čumák více odpovídá dnešnímu agresivnějšímu, distinguovanějšímu výrazu značky. 2008 to vážně sekne, což je ve třídě, kde prodává především vzhled, zatraceně důležité. Nejprodávanější Peugeot dneška a jeden z nejúspěšnějších malých crossoverů na trhu je tak ještě víc žádoucí.
Na atraktivitě přidává modelu 2008 i nová vrcholná výbava GT Line (o 30 tisíc dražší než Allure). Vizuálně staví na 17palcových kolech a kontrastními prvky v masce, na zrcátkách nebo střešních ližinách, uvnitř pak přináší bohatou výbavu (sportovnější sedačky, tempomat, zadní parkovací senzory, dvouzónová klimatizace, lepší rádio se 6 reproduktory), kde se už připlácí jen za maličkosti jako parkovací asistent, vyhřívání sedaček nebo panoramatická střecha.
Jedním z lákadel výbavy GT Line je i systém Grip Control, tedy otočným kolečkem ovládané přepínání režimů jízdy (silnice, písek, sníh, terén a ESP off), které prostřednictvím zásahů ESP kontrolují prokluz kol na různých površích (na písku je žádoucí, na sněhu ne). Ale upřímně, zdolávat obrubníky a tramvajové pásy, polní cesty nebo mokré louky zvládnete i bez toho a do větších dobrodružství se nikdo soudný nepohne.
Peugeot 2008 se nakonec jako všechna auta tohoto druhu cítí nejlépe na silnici a jde mu tam to náramně. Pohodlný podvozek si poradí se všemi nerovnostmi, přitom je dost stabilní i v zatáčkách, to vše bez nejisté rozplavanosti nebo gumové uskákanosti, kterou malá a vysoká auta obvykle trpí. Ovládání auta je při klidné jízdě naprosto nenáročné, ve svižnějším tempu se vám snaží jít na ruku. Ano, brzdy jsou klasicky přeposilované, ale řazení příjemně přesné a řízení s malým volantem rychlé.
Díky tomu je 2008 příjemně hbitý, ale k rychlé jízdě vás vůbec nemotivuje – svou povahou je spíš obratným městským skřítkem a pohodovým dálkovým cestovatelem. Svůj podíl na tom má i tichý, silný a úsporný šestnáctistovkový turbodiesel pod kapotou. Peugeot ho pro GT Line nabízí ve verzi se 100 koni a plnotučnou 120koňovou – je mezi nimi rozdíl pouhých 25 tisíc, což je více než rozumná částka za 20 koní a hlavně 70 Nm navíc.
My bychom ale sáhli spíš po vynikajícím foukaném tříválci 1,2 Puretech, který je ještě tišší, živější a neméně úsporný (v průměru spálí 6,5 litru benzinu místo naftových 5 litrů), ale především o 45 tisíc levnější. Za ty se dá přikoupit celá řada komfortních a individualizačních prvků výbavy, které vám každodenní ježdění notně zpříjemní. Kazit vám ho kromě kompromisního posezu za volantem a nešikovného infotainmentu (graficky i ovládáním) nebude nic – a tyhle dvě drobnosti jsou jen malou pihou na kráse jinak po všech stránkách povedeného auta. Není divu, že se na něj stojí tak dlouhé fronty…
Foto: autor
Technické parametry vozidla Peugeot 2008 1,6 HDi 120 k GT Line:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 560 cm3 |
Výkon |
88 kW (120 koní) při 3 500 ot./min. |
Točivý moment |
300 Nm při 1 750 ot./min. |
Hmotnost |
1 275 kg |
Výkon/hmotnost |
94 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
9,6 s |
Max. rychlost |
190 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
4,3 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
3,3 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
3,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
45 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena s torzní příčkou |
Rozměr pneumatik |
185/55 R16 |
Délka |
4 159 mm |
Šířka |
1 739 mm |
Výška |
1 570 mm |
Rozvor náprav |
2 537 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
360 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Vypadá skvěle | – Nepovedený infotainment |
+ Jezdí příjemně a řídí se snadno | – Kompromisní řidičská pozice |
+ Povedený turbodiesel | |
+ GT Line dává smysl |
1,6 HDi (120 k) |
Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDi (110 k) |
Opel Mokka X 1,6 CDTI (110 k) |
Renault Captur 1,5 dCi (110 k) |
0-100 9,6 s 3,7 l/100km kufr: 360 l |
0-100 10,6 s 3,6 l/100km kufr: 348 l |
0-100 11,9 s 4,4 l/100km kufr: 356 l |
0-100 11,4 s 3,9 l/100km kufr: 377 l |
cena: 505 000 Kč |
cena: 424 900 Kč |
cena: 557 900 Kč |
cena: 507 900 Kč |