foto Driversweb.cz

Bratři ve smyku – ještě jednou o zábavě za volantem

Datum článku: 25.3.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Tisíc lidí, tisíc chutí. Co může bavit vás, to nemusí bavit někoho jiného a naopak. Když jsem se tu před časem rozepsal o svých zážitcích za volantem plebejské základní Fabie, ne všichni rozuměli, ne všichni uvěřili. Tak se pojďme na téma zábavy podívat ještě jednou.

Vlastně mě tohle téma napadlo při nedávném testování Hyundaie ix35. Vyrazili jsme ho s kamarádem večer projet a část cesty trávili dumáním, pro koho tohle auto vlastně je. Je pro někoho, kdo se chce za volantem bavit? Velké a těžké auto s houpavým podvozkem poháněné slabým motorem nezní jako popis typického generátoru náhodných úsměvů. Na silnici není dost ostrý, v terénu není dost schopný. Nic, co by nás za normálních okolností mohlo zaujmout. A přesto jsme nakonec došli k závěru, že to může být auto pro nadšeného řidiče, že může poskytnout radost. Jen trochu jiného druhu, než je naše obvyklé trefování apexů a smýkání zadkem.

 

Ix 35 se osvědčil jako ideální výletnický nástroj. Znáte to, sobota ráno, nasypete ženu a ratolesti do auta a vyrazíte přes půl republiky, abyste se někde prošli, podívali se z rozhledny nebo do muzea, zkrátka si užili přírody a čerstvého vzduchu. Není problém překonávat polní cesty a lehčí terénní nerovnosti, nemusíte moc řešit kanály a výtluky, tramvajové pásy a obrubníky. V pohodlí se kocháte okolními scenériemi a probíráte s rodinkou, co bylo a co bude. Auto je vám v tu chvíli dokonalým partnerem, který vás potěší a podpoří a po návratu si zaslouží spokojené poplácání po volantu. Stejně dobře může dennodenně těšit ženu v domácnosti, která při pendlování mezi domovem, školou, obchody a kadeřníkem jistě ocení lepší přehled díky vysokému posedu, praktický interiér, který není snadné poškodit, snadno přístupné a jednoduše sklopitelné zadní sedačky, velký kufr s plochou podlahou a masu kovu chránící vaši rodinu.

 

Co přináší radost za volantem vám? Ukažme si to na příkladu hot hatchů. Chtěli byste mocný Focus RS, s brutálním zátahem turba, který ale občas tahá za volant a na mizerném povrchu hůř tlumí? Nebo raději Mégane RS, který sice postrádá 50 koní, ale nabízí větší vyrovnanost a plavnost? Možná by vám seděla Mazda3 MPS nebo Seat Leon Cupra R, které mají skvělý motor… a pak je tam i nějaký zbytek auta. Možná raději Clio RS, které sice postrádá zátah turba, za to má výkonový vrchol a v zatáčce klidně pověsíte zadní kolo do vzduchu. Jenže zase má horší jízdní pozici a interiér odpovídající levnému miniautu. Okruhový speciál Mégane R26R? Neomezenou trakci a blbuvzdornost Imprezy STi? Přetechnizovanou Fabii RS? Co takhle japonský brus Civic Type-R. A nebo potřebujete něco dospělejšího, Golf GTI například? Klidného partnera na každodenní ježdění, který vás pobaví, když se vám někdy zachce? Nebo snad něco menšího, protože jste náctiletý chuligán a chcete funky auto typu Twingo RS? A pokud chcete něco víc cool, co řekne, že nemáte hluboko do kapsy, pak musíte mít Cooper S.

 

Tisíc lidí, tisíc chutí. Zábava má spoustu podob a každý si může vybrat tu, co mu nejvíc sedí. Pro někoho je to akcelerace na rovinkách, která ho tlačí do sedačky. Pro jiného precizní průjezdy zatáčkami. Někdo ocení, když může tančit po pedálech a sekat meziplyny, zatímco mu volant šeptá, jak jsou na tom přední kola, jiný raději kormidluje svůj motor na kolech. Strojovna? Plnou parou vpřed! A pak jen řev motoru a přibližné korekce směru, abyste neskončili na poli. Někdo spojuje zatáčky do jednoho velkého driftu za štiplavého pachu spálené gumy, jiný piluje dokonalé průjezdy zatáčkami a ořezává desetinky svého času na okruhu. Někdo jen tak rád brouzdá okreskami, jiný sundá střechu svého kabria a nechá si čechrat vlasy větrem na cestě za úpalem. Každý chce něco jiného. A všichni mají pravdu.

 

Tak, a teď obloukem zpátky k Fabii. Zátah, přilnavost, stabilita, neurvalost. Nic z toho základní Fabie samozřejmě nemá. Je to jen malé auto ze staré školy. Nic není přeposilované, v zatáčkách se naklání, je odzbrojujícím způsobem upřímné a jeho motor žadoní o další otáčky. Kde vám jiná auta dají rychlost ve formě zátahu motoru, ve Fabii musíte užívat celý rozsah otáčkoměru a udržet si rychlost i v zatáčkách. Koncept hodně vzdálený od dnes už trochu sterilních a odtažitých aut, která se snaží řízením moc neobtěžovat. Prostě fungují a jedou, a vy si klidně telefonujte, přemýšlejte o práci nebo se přepudrujte. Ne každý tenhle oldschoolový přístup ocení, ale to je v pořádku, všichni jsme jiní. A přesto stejní.

 

Blázni do aut. Jeden by se do posledního dechu bil za ječení čtyřválce, další miluje brumlání plochého šestiválce, jiný bublání amerického V8 a někdo by dal život za hromový rachot V12. Jsou tu blázni do splašených nákupních tašek, milovníci dramatických supersportů, obdivovatelé muscle carů a hot rodů, zarytí tuneři, bahnem pokrytí offroadisti nebo veteránisti v kostkovaných kšiltovkách a kožených řidičských rukavicích. Předokolkaři, zadokolkaři a čtyřkolkaři. Milovníci rally, fanoušci F1, okruhoví letci, rally crossaři, trucktrialisti. Je fascinující, jak různorodý svět aut dokáže být.

 

Ale nemyslete si, že nadšeného petrolheada poznáte podle toho, čím jezdí. Už jsem viděl tolik znuděných byznysmenů za volanty 911 Carrer a nafintěných slepic v Cooperu S, abych věděl, že jen podle auta je nepoznáte. Když jsme měli na test Citroën DS3 HDi, s kamarádem jsme ho proháněli celou sobotu po okreskách a věřím, že ten den nebylo mnoho rychlejších aut. Cestou jsme ale potkali nebojácně řízenou Škodu Favorit. Nenápadná sériovka v odporné béžové barvě na orezlých plechách. Držel se nás až překvapivě dlouho, řidič to s volantem zjevně uměl. Dokonce neváhal vymetat apexy za krajnicí a vše završil odvážným skokem přes přejezd, který si DS3 troufla zdolat rychlostí  jen o málo vyšší, než je rychlost chůze.

 

Fakticky tedy nejde o to, čím jezdíte. Ani o to, jestli umíte meziplyny nebo podržet auto v táhlém driftu. Jestli je pro vás důležitější raketová rychlost na rovinkách nebo vyváženost a preciznost řízení v zatáčkách. Není důležité, jestli máte raději Ferrari nebo Lamborghini, BMW M5 nebo Audi RS6, Clio RS nebo Golf GTI, Veyron nebo McLaren F1. Fakticky jde jen o to, jestli vás řízení baví. Jestli vás baví kroutit volantem a brázdit silnice. Jestli vás to občas popadne, sundáte klíčky z věšáku a vyrazíte se projet. Jen tak. Zkrátka jestli auta a vše kolem nich fakt milujete.

 

Všichni jsme jiní, a přesto jsme stejní. Myslete na to, až se zase budete hádat, jestli je lepší M3 nebo RS5, jestli je na Ringu rychlejší GT-R nebo 911 Turbo, jestli je lepší klasický manuál nebo dvouspojka s pádly pod volantem. Myslete na to, až se budete s někým honit po zapadlých okreskách s úsměvem přes celou hlavu. A myslete na to, až zase budete chtít probliknout nebo vytroubit pomalu jedoucího dědu ve Škodověnce. Možná za volantem zažívá taky hodně příjemné chvíle a byla by škoda mu je pokazit.

Galerie

Komentáře