foto Driversweb.cz

Opel Grandland X 1,6 CDTI – okopírovaný a vylepšený

Datum článku: 29.3.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Nové velké SUV od Opelu se tváří jen jako převlečený Peugeot, ale funguje po všech stránkách mnohem lépe!

Různé znaky na kapotě, ale pod kabátem stejná technika – taková unifikace je noční můrou všech automobilových nadšenců, protože potírá charakterovou odlišnost, která dělá auta zajímavými. Nakonec právě na to v 90. letech dojela řada amerických automobilek. Proč si kupovat Plymouth, když můžete mít totéž laciněji s logem Dodge? Jenže Evropani na to jdou chytřeji a Opel Grandland X postavený na základech Peugeotu 3008 je toho skvělým důkazem.

3008 je totiž sice atraktivní a povedené auto, ale rozhodně ne bezchybné (redakční TEST ZDE) – má kompromisní řidičskou pozici, nešikovný infotainment a (zvlášť s těžkými dieselovými motory) trochu kodrcavý podvozek (TEST dieselového 3008 ZDE). Němci tak vzali francouzský základ, aby měli co nejrychleji a lacino velké SUV, ale spoustu věcí na něm upravili a vylepšili, takže je Grandland v mnoha směrech povedenější než 3008.

Tak předně má normální kapličku přístrojů schovanou za velkým, kulatým volantem. Snadno si tak najdete pohodlnou řidičskou pozici a nemusíte se přizpůsobovat samoúčelnému designu Peugeotu. Použitelnosti infotainmentu zase hodně pomohlo, že Opel vytáhnul ovládání klimatizace na středovou konzolu. Jsou to sice drobnosti, ale díky nim se s Grandlandem žije daleko příjemněji.

Příjemnější je i podvozek – Opel se podle všeho stal specialistou na komfortní jízdu, což je po všem tom rádobysportovním poskakování u jiných značek skutečně příjemné osvěžení. Grandland se pohodlně pohupuje a nenechá se rozhodit z konceptu ani hrboly nebo výmoly, na kterých byste u Peugeotu slyšeli rázy. Problém mu nedělá ani svižnější tempo, i když nadšený z něj nebude – pak zjistíte, že řízení je spíš přibližné než přesné a řazení má taky raději, když se na něj nespěchá.

Ani jedno však při běžné jízdě neotravuje a tichý, kultivovaný a nenuceně silný turbodiesel perfektně zapadá do celkového uvolněného obrazu Grandlandu. Motory také pocházejí od Peugeotu (jen vrcholný 2,0 CDTI se 177 koni je od Opelu), ale to není vůbec na škodu, protože tříválcový benzin i testovaný malý turbodiesel jsou prověřené a s hmotou 3008/Grandlandu nemají problém (o čemž svědčí spotřeba – 1,6 CDTI alias BlueHDI se vejde v pohodě do 6 litrů).

Novinkou je naftová patnáctistovka (novinka i v nabídce Peugeotu), ke které vám zatím neumíme nic říci, protože jsme se s ní zatím ještě nepotkali. Měla být po všech stránkách lepší než šestnáctistovka, kterou nahrazuje, což nebude jednoduché… Ale připlácí se za ni 30 tisíc, což není málo za 10 koní navrch (točivý moment má stejný) a o 0,2 litru nižší tabulkovou spotřebu, takže ji určitě neberte jako povinnost.

Ušetřené peníze můžete vrazit do technologií – a tady je hodně z čeho vybírat! Nouzové brzdění s rozpoznáváním chodců, parkovací asistent, 360° kamerový systém (i když trochu vylhaný, protože si musí vystačit s kamerou vpředu a vzadu, situaci na bocích postupně dokresluje), LED světla (bohužel stejně jako u Peugeotu jsou automatické dálky docela nepoužitelné), adaptivní tempomat, aktivní udržování jízdy v pruhu, 19“ kola, online infotainment, bezdrátové nabíjení telefonu, ambientní osvětlení nebo ergonomické sedadlo AGR. Uf, je to vážně pořádná nálož!

Pravda, je trochu zvláštní mít k Opelu klíček Peugeotu (tvarem a funkcí stejný, logo je samozřejmě jiné), ale německé automobilce se podařilo citlivým dolaďováním kvalitního základu postavit něco lepšího a hlavně dostatečně odlišného. Grandland X se tak po zádech 3008 vyšplhal až na samou špičku segmentu SUV – jestli o podobném autě uvažujete, určitě se skočte k Opelu podívat a svézt!

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Jako 3008, akorát lepší    – Pohon 4x4 není k dispozici   
+ Přirozenější ergonomie  
+ Vynikající podvozek  
+ Úsporný provoz  
+ Široká výbava  

Technické parametry vozidla Opel Grandland X 1,6 CDTI:

Základní cena vozu

539 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 598 cm3

Výkon

88 kW (120 k) při 3 750 ot./min.  

Točivý moment

300 Nm při 1 750 ot./min.

Hmotnost

1 317 kg

Výkon/hmotnost

91 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

11,8 s

Max. rychlost  

189 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

53 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena

Rozměr pneumatik

225/45 R17

Délka

4 477 mm

Šířka

1 856 mm

Výška

1 609 mm

Rozvor náprav

2 675 mm

Objem zavazadlového prostoru 

514 l

Galerie

Komentáře