Datum článku: 3.7.2013 | Autor textu: Martin Jánský
Přichází nová generace Mazdy 6, aby zamíchala kartami ve třídě manažerských vozů. Nezabily nové technologie tradiční řidičskost Mazd?
Jak spolehlivě poznáte dobré auto? Nejde to změřit a těžko se to definuje, ale za volantem na to přijdete snadno – stačí, když se prostě svezete. Nasednete, najdete si pohodlnou pozici a vyrazíte. Jen kousek, kolem bloku. Dobře, tak ještě pár ulic. Možná ještě trochu okresky. A než se nadějete, místo plánovaných pár kilometrů natočíte dvě stě, a kdyby na sebe realita neupozornila decentním odkašláním v podobě rychle padající tmy, a vám nedošlo, že byste se taky měli ukázat doma a na další den se aspoň chvilku vyspat, nejspíš byste jezdili ještě teď. A přesně to se mi stalo s Mazdou6. V kombíku. S dieselem. A automatem. To nezní moc řidičsky, že?
Zapomenout na čas je typický důkaz, že se v tu chvíli dobře bavíte. Pravda, s Mazdou6 nejde o tu třeskutou zábavu v podobě letu na plnej a neustálého balancování na hraně přilnavosti s úsměvem od ucha k uchu. Přeci jen je to velké rodinné auto. Ale z kroucení jejím volantem máte prostě příjemný pocit. To může znít banálně, ale v dnešním světě aut, které se zážitky z jízdy snaží maximálně utlumit a řidiče pokud možno nechat za volantem v klidu vyspat, je přístup Mazdy velmi osvěžující. Proč už dnes automobilkám nezáleží na tom, jak se jejich auta řídí? Že by na tom už nezáleželo zákazníkům? To sotva – svezte se s průměrným SUV nebo rodinným kombíkem, a pak skočte do Mazdy6. Ten rozdíl pozná i expert z Autosalonu. No, aspoň doufám…
Konstruktéři navrhli schopný základ, který vývojáři vypiplali do perfektně vyváženého celku. Pohodlná řidičská pozice je základ, v šestce se cítíte příjemně zastavění uvnitř auta, což pomáhá navázat spojení člověka a stroje. Dalším předpokladem jsou dobře kalibrované ovládací prvky – přirozeně působící řízení, progresivní brzdový pedál a dobrá reakce na plyn, kterou neotupuje ani automatická práce hladce řadící převodovky. Podvozek je naladěný na pohodlí, ale tlumiče skvěle kontrolují pohyby karoserie a v zatáčce dají autu skvělou stabilitu. Předek zarytě odolává nedotáčivosti a díky dlouhé zádi a ochotné zadní nápravě můžete snadno pracovat s přenosy váhy ve svůj prospěch.
Té váhy taky není mnoho, nová šestka shodila oproti své o pár centimetrů menší předchůdkyni více než metrák! Za příkladnou odtučňovací péči Mazdě tleskáme, protože to přináší řadu dalších výhod – díky nové lehčí a tužší platformě může být podvozek měkčí, efektivnější motory se méně nadřou. Úspornosti pomáhá také technologie i-ELOOP, která si v šestce odbývá svou premiéru. Jde vlastně o vysokokapacitní kondenzátor, který se nabíjí při brzdění a napájí klimatizaci a další elektronická zařízení (takže zástupce alternátoru), čímž pomáhá snížit spotřebu. Zjevně to funguje, protože Mazda6 umí při klidném tempu jezdit za pět litrů na sto.
I když se to při pohledu na grafiku navigace nebo displeje na palubní desce nemusí zdát všem patrné, interiér je komplet nový a hodně se povedl, kvalita z něj dýchá na všechny strany – stačí jen pohladit palubní desku z měkčeného plastu, pootočit pár ovladači a stisknout pár tlačítek. Vše promyšlené, dokonale sladěné. S typicky japonskou logikou jde víc o praktičnost než efekt, takže i když není navigace právě krásná, je to TomTom, takže zaručeně dojedete tam, kam chcete. A ne přes pole, jako u některé konkurence. Kalkulačkový displej palubních hodin a klimatizace už taky působí spíš retro než zastarale.
Chcete i nějaké chyby? No, tak zkusme. Prostor vzadu a v kufru tabulkovými hodnotami ve srovnání s konkurencí dech nevyrazí, ale ve skutečnosti je místa tak akorát, abyste se nemuseli nijak uskromňovat. Automat se mi zdál trochu hyperaktivní, někdy řadil i ve chvíli, kdy se mohl klidně držet aktuálního kvaltu. Trochu horší je, že Mazda šetřila na odhlučnění, takže motor je docela slyšet, v dálničním tempu ho přehluší aerodynamický hluk od zrcátek a A sloupků, případně valení gum na hrubém asfaltu. Není to průšvih, ale všimnete si.
Po zkušenostech s předchozími Mazdami jsem čekal jen to nejlepší a dostal právě to. Ideálně velké, praktické a úsporné auto, které je radost řídit. Už předchozí generace s tím koketovala, ale nová to naprosto potvrdila – Mondeo je poraženo, šestka nastavuje nové měřítko pro velká rodinná auta, se kterým se budou všechna ostatní porovnávat. Skutečně, pokud vás řízení aspoň trochu zajímá a potřebujete auto pro rodinu, jděte k Mazdě. Je tak pečlivě navržená a poskládaná, že už chybí jen pohon té správné nápravy, aby si vyšlápla na trojkové BMW. Jenže na rozdíl od něj je za dobrou cenu a nikdo se vás nepokusí ožebračit na výbavě. Vážení, přivítejte tu nejlepší auto své třídy – novou Mazdu6.
foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Mazda6 Wagon 2,2 SKYACTIV-D:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2013 |
Cena vozu |
|
Hmotnost |
1 430 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
nafta |
Objem |
2 191 cm3 |
Výkon |
110 kW (150 koní) při 4 500 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
104 koní/t |
Točivý moment |
380 Nm v 1 800 – 2 600 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
10,0 s |
Max. rychlost |
202 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
automatická |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
4,9 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
6,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,2 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
62 l |
Zavěšení přední nápravy |
MacPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
nezávislé zavěšení |
Rozměr pneumatik |
225/55 R17 |
Délka |
4 805 mm |
Šířka |
1 840 mm |
Výška |
1 480 mm |
Rozvor náprav |
2 750 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
522 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Skvěle vypadá | – Odhlučnění průměrné |
+ Skvěle jezdí | – Vnitřní prostor průměrný |
+ Skvěle se řídí | |
+ Je prostě skvělá! |
2,2 SKYACTIV-D (150 koní) |
Ford Mondeo kombi PowerShift 2,0 Duratorq (140 koní) |
Peugeot 508 SW A/T 2,0 HDi (163 koní) |
VW Passat Variant DSG 2,0 TDI (140 koní) |
0-100 10,0 s 202 km/h 4,9 l/100km |
0-100 10,4 s 200 km/h 5,6 l/100km |
0-100 9,5 s 223 km/h 5,7 l/100km |
0-100 10,0 s 208 km/h 5,2 l/100km |
|
|
|
|
cena: 759 900 Kč |
cena: 679 990 Kč |
cena: 683 000 Kč (Akční cena) |
cena: 784 900 Kč |