foto Driversweb.cz

Mazda6 Wagon 2,2 SKY-D A/T – nové měřítko

Datum článku: 3.7.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Přichází nová generace Mazdy 6, aby zamíchala kartami ve třídě manažerských vozů. Nezabily nové technologie tradiční řidičskost Mazd?

Jak spolehlivě poznáte dobré auto? Nejde to změřit a těžko se to definuje, ale za volantem na to přijdete snadno – stačí, když se prostě svezete. Nasednete, najdete si pohodlnou pozici a vyrazíte. Jen kousek, kolem bloku. Dobře, tak ještě pár ulic. Možná ještě trochu okresky. A než se nadějete, místo plánovaných pár kilometrů natočíte dvě stě, a kdyby na sebe realita neupozornila decentním odkašláním v podobě rychle padající tmy, a vám nedošlo, že byste se taky měli ukázat doma a na další den se aspoň chvilku vyspat, nejspíš byste jezdili ještě teď. A přesně to se mi stalo s Mazdou6. V kombíku. S dieselem. A automatem. To nezní moc řidičsky, že?

Zapomenout na čas je typický důkaz, že se v tu chvíli dobře bavíte. Pravda, s Mazdou6 nejde o tu třeskutou zábavu v podobě letu na plnej a neustálého balancování na hraně přilnavosti s úsměvem od ucha k uchu. Přeci jen je to velké rodinné auto. Ale z kroucení jejím volantem máte prostě příjemný pocit. To může znít banálně, ale v dnešním světě aut, které se zážitky z jízdy snaží maximálně utlumit a řidiče pokud možno nechat za volantem v klidu vyspat, je přístup Mazdy velmi osvěžující. Proč už dnes automobilkám nezáleží na tom, jak se jejich auta řídí? Že by na tom už nezáleželo zákazníkům? To sotva – svezte se s průměrným SUV nebo rodinným kombíkem, a pak skočte do Mazdy6. Ten rozdíl pozná i expert z Autosalonu. No, aspoň doufám…

Konstruktéři navrhli schopný základ, který vývojáři vypiplali do perfektně vyváženého celku. Pohodlná řidičská pozice je základ, v šestce se cítíte příjemně zastavění uvnitř auta, což pomáhá navázat spojení člověka a stroje. Dalším předpokladem jsou dobře kalibrované ovládací prvky – přirozeně působící řízení, progresivní brzdový pedál a dobrá reakce na plyn, kterou neotupuje ani automatická práce hladce řadící převodovky. Podvozek je naladěný na pohodlí, ale tlumiče skvěle kontrolují pohyby karoserie a v zatáčce dají autu skvělou stabilitu. Předek zarytě odolává nedotáčivosti a díky dlouhé zádi a ochotné zadní nápravě můžete snadno pracovat s přenosy váhy ve svůj prospěch.

Té váhy taky není mnoho, nová šestka shodila oproti své o pár centimetrů menší předchůdkyni více než metrák! Za příkladnou odtučňovací péči Mazdě tleskáme, protože to přináší řadu dalších výhod – díky nové lehčí a tužší platformě může být podvozek měkčí, efektivnější motory se méně nadřou. Úspornosti pomáhá také technologie i-ELOOP, která si v šestce odbývá svou premiéru. Jde vlastně o vysokokapacitní kondenzátor, který se nabíjí při brzdění a napájí klimatizaci a další elektronická zařízení (takže zástupce alternátoru), čímž pomáhá snížit spotřebu. Zjevně to funguje, protože Mazda6 umí při klidném tempu jezdit za pět litrů na sto.

I když se to při pohledu na grafiku navigace nebo displeje na palubní desce nemusí zdát všem patrné, interiér je komplet nový a hodně se povedl, kvalita z něj dýchá na všechny strany – stačí jen pohladit palubní desku z měkčeného plastu, pootočit pár ovladači a stisknout pár tlačítek. Vše promyšlené, dokonale sladěné. S typicky japonskou logikou jde víc o praktičnost než efekt, takže i když není navigace právě krásná, je to TomTom, takže zaručeně dojedete tam, kam chcete. A ne přes pole, jako u některé konkurence. Kalkulačkový displej palubních hodin a klimatizace už taky působí spíš retro než zastarale.

Chcete i nějaké chyby? No, tak zkusme. Prostor vzadu a v kufru tabulkovými hodnotami ve srovnání s konkurencí dech nevyrazí, ale ve skutečnosti je místa tak akorát, abyste se nemuseli nijak uskromňovat. Automat se mi zdál trochu hyperaktivní, někdy řadil i ve chvíli, kdy se mohl klidně držet aktuálního kvaltu. Trochu horší je, že Mazda šetřila na odhlučnění, takže motor je docela slyšet, v dálničním tempu ho přehluší aerodynamický hluk od zrcátek a A sloupků, případně valení gum na hrubém asfaltu. Není to průšvih, ale všimnete si.

 

Po zkušenostech s předchozími Mazdami jsem čekal jen to nejlepší a dostal právě to. Ideálně velké, praktické a úsporné auto, které je radost řídit. Už předchozí generace s tím koketovala, ale nová to naprosto potvrdila – Mondeo je poraženo, šestka nastavuje nové měřítko pro velká rodinná auta, se kterým se budou všechna ostatní porovnávat. Skutečně, pokud vás řízení aspoň trochu zajímá a potřebujete auto pro rodinu, jděte k Mazdě. Je tak pečlivě navržená a poskládaná, že už chybí jen pohon té správné nápravy, aby si vyšlápla na trojkové BMW. Jenže na rozdíl od něj je za dobrou cenu a nikdo se vás nepokusí ožebračit na výbavě. Vážení, přivítejte tu nejlepší auto své třídy – novou Mazdu6.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Mazda6 Wagon 2,2 SKYACTIV-D:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Cena vozu

759 900 Kč

Hmotnost

1 430 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

2 191 cm3

Výkon

110 kW (150 koní) při 4 500 ot./min.

Výkon/hmotnost

104 koní/t

Točivý moment

380 Nm v 1 800 – 2 600 ot./min.

Zrychlení 0−100 

10,0 s

Max. rychlost  

202 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

automatická

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,9 l/100 km

Spotřeba ve městě

6,1 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,2 l/100 km

Objem palivové nádrže

62 l

Zavěšení přední nápravy

MacPherson

Zavěšení zadní nápravy

nezávislé zavěšení

Rozměr pneumatik

225/55 R17

Délka

4 805 mm

Šířka

1 840 mm

Výška

1 480 mm

Rozvor náprav

2 750 mm

Objem zavazadlového prostoru

522 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Skvěle vypadá – Odhlučnění průměrné
+ Skvěle jezdí – Vnitřní prostor průměrný   
+ Skvěle se řídí    
+ Je prostě skvělá!     

 

 

 

Mazda6 Wagon A/T

2,2 SKYACTIV-D (150 koní)  

Ford Mondeo kombi PowerShift

2,0 Duratorq (140 koní)  

Peugeot 508 SW A/T

2,0 HDi (163 koní)

VW Passat Variant DSG   

2,0 TDI (140 koní)  

0-100 10,0 s

202 km/h

4,9 l/100km

0-100 10,4 s

 200 km/h

5,6 l/100km

0-100 9,5 s

223 km/h

5,7 l/100km

0-100 10,0 s

 208 km/h

5,2 l/100km

cena: 759 900 Kč

cena: 679 990 Kč

cena:  683 000 Kč

(Akční cena)

cena:  784 900 Kč

Galerie

Komentáře