foto Driversweb.cz

Opel Astra Sports Tourer 1,6 DISI – spáč

Datum článku: 4.9.2016 | Autor textu: Martin Jánský

Vizáž nudného rodinného kočáru skrývá výbušnou porci koní, která může zatopit pravým sportovním autům. Jen ji budete muset najít schovanou pod jedním tlačítkem…

Žijeme v době až absurdního blahobytu. Když máte hlad, nemusíte vyrazit do lesa na několikadenní lov, ale stačí přeběhnout ulici do nákupáku a hodiny se probírat jeho giganticky širokou nabídkou, místo dřívějšího večerního koukání do zdi máte na dosah jednoho kliknutí hodiny a hodiny zábavy na mnoha různých médiích a otravu alkoholem chytíte dřív, než ochutnáte všechny drinky ve vašem oblíbeném baru. Není divu, že moderní člověk je líný, přesycený a znuděný a divoké stádo 200 koní, které bývalo dřív vyhrazené vzrušujícím sporťákům, mu dnes přijde už pouze adekvátní.

Vlastně po prvních pár kilometrech za volantem takhle nadupané Astry Sports Tourer jen nechápavě kroutím hlavou a přemýšlím, jestli se při výrobě motoru pár desítek plnokrevníků někam nezaběhlo. Foukaná šestnáctistovka má totiž dost ospalé reakce, do otáček se nijak nežene a ten správný kopanec do ledvin pořád ne a ne přijít. Hm, jestli má 150 kobyl, tak je to hodně…

Pak ale zmáčknu magické tlačítko Sport a rázem je všechno jinak – motor jakoby do sebe kopl pár Red Bullů s vodkou a konečně se nadechl z plných plic svého velkého turba. Papírová stovka za 7,7 sekundy zhruba odpovídá Toyobaru, ale pocitově vám rozdováděná Astra přijde ještě rychlejší a akcelerace intenzivnější. Hodně slušné na rodinné kombi!

Ten batoh na zádi auta vám vážně překážet nebude, vlastně spíš naopak. Nejenže přidává 170 litrů prostoru v kufru a pomáhá vyváženému vzhledu, pomáhá také s vyvážením jízdních vlastností – kila za zadní nápravou velmi ochotně utáhnou stopu, kdykoliv je o to požádám, všechno se navíc děje pěkně pozvolna a bezpečně. Díky nové konstrukci nová Astra (detailněji jsme ji představovali ZDE) také shodila víc než metrák, což je znát při každém brzdění a změně směru, obratnost jí vážně nechybí. S trochou řidičské zručnosti můžete prohánět po okreskách hot hatche.

 

Víc ale nová Astra vynikne, když nohu na plynu povolím – její podvozek je totiž tím nejpohodlnějším ve své třídě. A to s velkým náskokem. Ladně se pohupuje a nevzrušeně polyká všechny nedokonalosti asfaltu, takže si nebudete připadat nekomfortně ani na tom nejhorším tankodromu, přitom jsou jeho pohyby vždy kontrolované, takže nikdy nepřichází o svou jistotu a v zatáčce se o něj můžu důvěrně opřít. Tohle je skutečně zásadní výhoda Opelu oproti konkurentům.

A tou druhou je rozsáhlost výbavy – LED matrix světla, ortopedické sedačky s elektrickým nastavením s pamětí a kromě výhřevu i odsáváním, poloautomatický parkovací asistent, adaptivní tempomat nebo dotykový infotainment s internetovým připojením ještě nejsou na téhle úrovni moc obvyklé hračky. A nejlepší na nich je, že u Opelu nestojí ranec.

Cenová politika bude asi stále hlavní argument, proč jí dát přednost před osvědčeným Golfem nebo Focusem, ale rozhodně ne jediným – je stejně prostorná, hodně vybavená, má stejně výkonné a úsporné motory a jezdí naprosto skvěle. Pravda, o chlup méně příjemně se řídí a má hloupější infotainment, jenže to jí rádi odpustíte, protože jinak je vážně špičková. Kterou ale vybrat?

Většina lidí asi sáhne po rozumné 150koňové čtrnáctistovce s turbem (ta jezdí v krátké verzi TAKHLE) nebo osvědčeném 136koňovém turbodieselu (když si vystačíte se 110 koni, ušetříte 30 tisíc, 160koňové biturbo naopak vyjde o 30 táců dráž), ale když si připlatíte za 200koňovou šestnáctku (o 60 tisíc dražší ve srovnání s 1,4 turbo a o 10 tisíc levnější než BiTurbo), budete mít velmi rozumného spáče, který přivodí noční můry spoustě sebevědomých řidičů v rychlých autech. Jen nesmíte zapomenout zmáčknout tlačítko Sport…

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Opel Astra Sports Tourer 1,6 DISI:

Základní cena vozu

527 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 598 cm3

Výkon

147 kW (200 koní) při 5 500 ot./min.

Točivý moment

280 Nm při 1 650 - 5 000 ot./min.

Hmotnost

1 318 kg

Výkon/hmotnost

151 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

7,7 s

Max. rychlost  

235 km/h

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

8,0 l/100 km

Spotřeba mimo město 

4,9 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

48 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena s Wattovým přímovodem  

Rozměr pneumatik

225/45 R17

Délka

4 702 mm

Šířka

1 809 mm

Výška

1 510 mm

Rozvor náprav

2 662 mm

Objem zavazadlového prostoru 

540 l

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Brilantní podvozek kombinující stabilitu a pohodlí   – ...který ale v běžném režimu působí dost ospale  
+ Víc prostoru při nižší hmotnosti – IntelliLink má ještě dost prostoru pro zlepšení  
+ Moderní hračky za snesitelnou cenu  
+ Skutečně výkonný motor...  

 

Opel Astra ST

1,6 DISI (200 koní)

Ford Focus kombi

1,5 EcoBoost (182 koní)

Peugeot 308 GT SW

1,6 THP (205 koní)

Seat Leon ST FR

1,8 TSI (180 koní) 

0-100 7,7 s

6,0 l/100km

kufr: 540 l

0-100 8,8 s

5,6 l/100km

kufr: 490 l

0-100 7,6 s

5,8 l/100km

kufr: 610 l

0-100 7,8 s

5,9 l/100km

kufr: 587 l

cena: 527 900 Kč

cena: 479 990 Kč

cena: 669 500 Kč

cena: 551 900 Kč

Galerie

Komentáře