Datum článku: 26.3.2014 | Autor textu: Matěj Slepička
Typická promyšlenost Lexusu skombinovaná s extravagantním designem. Nové IS je prostornější, luxusnější, dynamičtější a z jeho designu se posadíte na zadek. Tohle auto budete chtít!
Mám rád auta, která poutají pozornost designem. Žádná křiklavá barva, žádná obrovská křídla a žádná chromovaná kola, nic tak prvoplánového. Nové IS zdobí jen šokující okázalost a promyšlenost designu. Přední světla jsou drze oddělená a odkloněná od LED linky denního svícení. Jak je u Lexusu zvykem, nejde o žádné prázdné gesto a samoúčelnou extravaganci, tvar předních i zadních světel optimalizuje směr proudění vzduchu kolem auta tak, aby jej stabilizovalo v přímém směru. Tohle myšlení mě prostě nikdy nepřestane fascinovat. Kdybych nebydlel ve 4. patře, postavil bych si ho klidně do obýváku místo televize.
Podobně jsem obdivoval detaily přístrojového panelu v interiéru. Po odřazení z vysokých otáček zůstane po ručičce na bílém ciferníku otáčkoměru, na pár vteřin, jen ryska na nejvyšších otáčkách – přesně jako v supersportovním LFA. Další inspirací z LFA je posouvání otáčkoměru z boční do dominantní středové pozice i s jeho kovovým rámečkem. Detail, který by některé automobilky vyřešily prolnutím grafiky displeje, ty pečlivější by přidaly animaci přejezdu zprava doleva, ale Lexus nechá mechanicky posouvat celý displej i s jeho rámečkem. Neskutečně zbytečné, ale neuvěřitelně okouzlující.
Lexus se všemi silami snaží odlišit IS od svého nejsilnějšího konkurenta a zároveň největšího vzoru – BMW řady 3, které pak vedle něj působí trochu tuctově. Vlastně se s novým IS můžete vrátit k charakteru BMW v dobách jeho největší mechanické slávy – s atmosferickým šestiválcem a klasickým šestistupňovým automatem Lexus IS250 působí jako příjemný flashback.
V době turbodmychadlového downsizingu a devítikvaltových automatů by tahle technika mohla vyznít trochu jako archaická variace, kdyby ovšem tak přesně nezapadla do celkového charakteru auta – sametový šestiválec s otáčkami příjemně graduje na výkonu a jadrnosti zvuku, žádný rušivý masivní zátah a hrubost.
Převodovka v nízkých otáčkách klouže na měniči točivého momentu tak hladce, že ani nepoznáte, co bylo přeřazení. Dokonale uvolněná pohoda pro každý den. Když ale dostanete chuť, přepnete IS do režimu Sport, ciferník otáčkoměru zbělá a ostrá odezva na plyn začne vybízet k pořádnému prošlápnutí plynu. S rostoucími otáčkami se převodovka chytí napevno zvoleného kvaltu a při podřazení vyskládává vzorné meziplyny.
Preciznost vyvážení hmotnosti 50:50 mezi nápravy je v zatáčce cítit jako neutralita se snadným přechodem z lehké nedotáčivosti na lehkou přetáčivost, za kterou vás už nepustí ESP. Na kluzkém povrchu pak jde s vypnutým ESP vyprovokovat i powerslide, který obvykle utne až automatická převodovka tím, že na konci otáčkoměru bez vyzvání sama odřadí.
O táhlých smycích na opuštěných okreskách IS prostě není, rychlé cestování s důrazem na maximální komfort a řidičský zážitek je to, co mu sedí nejvíce. IS patří mezi ta auta, do kterých se prostě jen pohodlně usadíte, opřete si pohodlně lokty, zápěstí vám spadnou automaticky na volant a ukazováčky na pádla řazení za volantem. Dokonalost je v detailech.
Pečlivost konstruktérů Lexusu je poznat i na tom, že řidičskou pozici mezigeneračně lehce doladili změnou sklonu volantu a snížením polohy sedadla. Nové IS také povyrostlo, takže je konečně použitelné bez kompromisů – oproti předchozímu IS se zvětšil kufr (+ 82 l na celkových 480 l) a nová generace už netrpí stísněným prostorem pro nohy cestujících vzadu (+ 70 mm), takže se pohodlně usadí i vzrostlejší Evropané.
Fascinující promyšlenost Lexusu funguje i v malém IS, funguje také uvolňující luxusní atmosféra. Líbí se mi i hodně kontrastní možnost volby mezi moderní hybridní technikou IS300h a pečlivě doladěnou oldschoolovou IS250. Výbava F-Sport pak dotahuje vulgaritu designu na samou hranici toho, aby ještě maminky malým dětem nemusely zakrývat oči, když jede IS kolem. Lexus si prošel kompletní evolucí designu – od nijakého, který nikoho neurazil (LS | XF10 | 1989), přes ten, který se už i libí (IS | XE20 | 2006), až sem po nové IS (XE30), kdy se z auta stává okrasný šperk. Na někoho už to může být moc okázalé, ale Lexus tím určitě zaujme ty, které nejvíc potřebuje – mladší zákazníky. Teď už všichni ti úspěšní mladí šviháci nemusejí čekat, až prošednou, aby pro ně bylo patřičné jezdit Lexusem. Asi jeden taky nutně potřebuju…
text: Matěj Slepička foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Lexus IS 250 F-Sport:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2014 |
Základní cena vozu |
|
Hmotnost |
1 645 kg |
Motor |
vidlicový |
Plnění motoru |
atmosférické |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Počet válců |
6 |
Počet ventilů |
24 |
Palivo |
benzin |
Objem |
2 500 cm3 |
Výkon |
153 kW (208 koní) při 6 400 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
126 koní/t |
Točivý moment |
250 Nm při 4 800 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
8,1 s |
Max. rychlost |
225 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
automatická |
Poháněná kola |
zadní |
Spotřeba kombinovaná |
8,6 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
11,9 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
6,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
66 l |
Zavěšení přední nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Zavěšení zadní nápravy |
multi-link |
Rozměr pneumatik |
225/45 R17 |
Délka |
4 665 mm |
Šířka |
1 810 mm |
Výška |
1 430 mm |
Rozvor náprav |
2 800 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
480 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Extravagantnce designu | – Pouze 6 rychlostních stupňů |
+ Promyšlenost do detailu | – Spotřeba paliva v okolí 10 l/100km |
+ Komfort | |
+ Dynamika podvozku i motoru | |
+ Prostorný interiér |
250 (208 koní) |
BMW 3 2,0i (184 koní) |
Mercedes-Benz C 200 (184 koní) |
Audi A4 1,8 TFSI (170 koní) |
0-100 8,1 s 225 km/h 8,6 l/100km |
0-100 7,3 s 235 km/h 6,0 l/100km |
0-100 7,5 s 237 km/h 5,7 l/100km |
0-100 8,3 s 225 km/h 5,8 l/100km |
|
|
|
|
cena: 859 000 Kč |
cena: 927 700 Kč |
cena: 976 688 Kč |
cena: 847 900 Kč |