Datum článku: 21.7.2016 | Autor textu: Martin Jánský
Nejnovější generace rozvážkového, stěhováckého a minibusového hitu posouvá dodávkovou hru zase o něco blíž civilním autům.
Nejkrásnější je prý svět ze hřbetu koně – to ale říkají jen lidé, kteří nikdy nejeli v náklaďáku. Není totiž nad to, když se valíte s několikatunovým nezastavitelným kolosem silnicí a z výšky shlížíte na ty drobné tvorečky pod vámi, které byste tak snadno mohli drtit do asfaltu. Připadáte si jako všemohoucí obr ve světě bezbranných skřítků. Jenže, a to si pojďme přiznat, náklaďák je v běžném životě trochu nepraktický – na ulici se s ním špatně parkuje, všechny oblíbené točité okresky jsou mu nepříjemně těsné, a i kdybyste vybrakovali svůj bankovní účet a nakoupili tolik věcí, abyste naplnili jeho skoro nekonečný nákladový prostor, stejně to do něj nemůžete naložit, protože s ním nezajedete do podzemní garáže nákupního centra.
Skvělým kompromisem je proto dodávka, která si zachovává zvýšenou řidičskou pozici podobnou majestátnímu královskému trůnu, ale kombinuje ho s rozumnějšími rozměry a lepší praktickou použitelností podobnou běžnému autu. Nejnovějším přírůstkem do rodiny lehkých užitkových aut je šestá generace oblíbeného stěhováku jménem Transporter, jehož historie sahá až k oblíbenému hipísáckému busíku z padesátých let postavenému na základech Brouka.
Od dob jeho největší slávy už ale uteklo hodně času, takže není divu, že se svět dodávek poněkud změnil – už to není o co největší ložné ploše a nulovém komfortu. V novém T6 (nákladní verzi se říká Transporter, rodinná se jmenuje Multivan, obytná je California a až 9místná minibusová Caravelle – právě tu máme my) najdete interiér z velké části využívající díly nového Golfu a můžete si ho vybavit 3zónovou automatickou klimatizací, audio s navigací a USB i Bluetooth konektivitou, elektrické otevírání bočních posuvných dveří, parkovací senzory s couvací kamerou, adaptivní podvozek a dokonce i adaptivní tempomat se systémem nouzového brzdění.
O pohodlí posádky je tedy postaráno, stačí se vyhoupnout do sedla… pardon, na sedačku, a vyrazit napříč Evropou. Dálkové cesty T6 vyhovují nejvíc, usadí se na příjemné cestovní rychlosti (kolem 120 km/h je ekonomický ideál, nad 140 už spotřeba i hluk začnou trochu nepříjemně růst kvůli aerodynamice cihly) a vydrží jí jet klidně celý den, všichni mají dost prostoru a pohodlí, a kdyby lidé neměli tak malé močové měchýře, nemuseli byste zastavovat prakticky vůbec.
S těmi 204 koňmi a 350 Nm pod kapotou verze s BiTDI motorem navíc nebudete za loudu ani při plném obsazení, s prázdným autem budete moci klidně v levém pruhu prohánět baworáky a audiny. Dynamika v běžném provozu je naprosto postačující a na dodávku až možná zbytečná, takže když se rozhodnete ušetřit skoro 100 tisíc a sáhnete po 150koňovém TDI, rozhodně vám to nebudeme vymlouvat (102koňové bychom si přeci jen raději odpustili, benzinové 2,0 TSI s 204 koňmi je pak spíš jen pro nadšence).
Ty peníze totiž můžete vrazit třeba do adaptivních tlumičů za 30 tisíc, které vyklidní trochu uskákaný základní podvozek, do sedmistupňového DSG za 58 tisíc (manuál je v pořádku, ale pro úspornou jízdu s ním musíte kvedlat dost často), pohonu všech kol za 95 tisíc, který se vám bude za mokra nebo na sněhu nejspíš hodit, nebo do verze s rozvorem prodlouženým o 40 cm (jako je tato testovaná), kterých se ve vnitřním prostoru skutečně všimnete (původních 5,8 m3 rozšiřuje na 6,7 m3).
A všimnete si jich i jinde – třeba zatáčky si budete muset začít víc najíždět (poloměr otáčení 13,2 metru oproti 11,9 metru krátké verze), abyste se do nich vešli, a z většiny parkovacích míst budete trapně přečuhovat (na délku má 5,4 metru). Dlouhá T6 je prostě už docela velká kráva, které začínají být podzemní parkoviště, úzké městské uličky nebo venkovské okresky poněkud malé.
To je však asi jediný zásadní rozdíl oproti běžným autům – snadností řízení, komfortem, výbavou a jistotou při jízdě se T6 už vážně hodně přiblížil svým civilním bráchům, takže si připadáte jako v 9místném Golfu. Akorát tedy spíš na jeho střeše, a to podle toho, jak báječný máte výhled i přes střechy okolních SUV. To je něco, co se vám vážně neomrzí, takže se klidně nechte zlákat a T6 si pořiďte. Akorát si nejdřív pořádně změřte garáž. A pak se nedivte, když se vám budou neustále ozývat všichni přátelé a přátelé přátel, jestli nemáte čas, že by potřebovali něco odstěhovat. Vlastně úplně nejlepší by bylo, kdyby se vám do koupě T6 podařilo uvrtat nějakého svého kamaráda, od kterého byste si ho pak mohli na víkendy půjčovat…
Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Volkswagen Caravelle 2,0 BiTDI lang:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, twin-turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 968 cm3 |
Výkon |
150 kW (204 koní) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment |
450 Nm při 1 400 - 2 400 ot./min. |
Hmotnost |
1 979 kg |
Výkon/hmotnost |
103 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
9,0 s |
Max. rychlost |
203 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
7,7 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
5,8 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
6,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
70 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
nezávislé zavěšení s trojúhelníkovými rameny |
Rozměr pneumatik |
215/60 R17 |
Délka |
5 406 mm |
Šířka |
1 904 mm |
Výška |
1 332 mm |
Rozvor náprav |
3 400 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
9 míst nebo 6,7 m3 |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Jezdí jako osobák | – Lacinější 150koňové TDI dává víc smyslu |
+ Snadno se řídí | – Přeci jen už je to pořádný kus auta |
+ Mocný motor | |
+ Variabilita interiéru | |
+ Komfortní výbava |
2,0 BiTDI (204 koní) |
Fiat Ducato 2,3 MTJ (150 koní) |
Ford Tourneo 2,2 TDCi (170 koní) |
Peugeot Boxer 2,0 BlueHDi (163 koní) |
0-100 9,0 s 6,5 l/100km prostor: 6,7 m3 |
0-100 11,0 s 6,3 l/100km kufr: 13 m3 |
0-100 10,2 s 6,7 l/100km kufr: 6,8 m3 |
0-100 10,4 s 6,2 l/100km kufr: 11,5 l |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
cena: 1 069 837 Kč |
cena: 945 000 Kč |
cena: 998 674 Kč |
cena: 826 000 Kč |