Datum článku: 25.11.2010 | Autor textu: Matěj Slepička
O Citroënu C-Zero, malém městském a plně elektrickém vozu, jste už pravděpodobně slyšeli. A pravděpodobně vás také udivilo, že se tohle auto nakonec dostalo do sériové výroby tak rychle. Pojďme se tedy mrknout na to, co přináší a jaký je v reálném světě.
Nabízí zajímavou alternativu pro městskou a příměstskou dopravu až pro čtyři dospělé. Dojezd 150 km možná nezní jako dostatečný, obzvláště pak když s topením a klimatizací klesne na 80 km, ale podle statistik by to mělo stále stačit na 95 % městských cest. Večer pak strčíte C-Zero do zásuvky vedle mikrovlnky a do 6 hodin máte opět plně nabité baterie. Rychlonabíjecí stanice zvládne dobít baterie na 80 % za 30 min, ovšem v České republice zatím žádná taková stanice není. Výkon 47 kW nepřekvapí, ale točivý moment 180 Nm už ano. Pro koho C-Zero je určené? Cena ještě nebyla oficiálně stanovena, ale můžeme očekávat přepočet částky 29 550 eur, což je přibližně 729 000 Kč. Z toho vyplývá, že je zaměřený především na velké společnosti, moderní movitější rodiny a ty nejzarytější ekology.
A jak to vypadalo za volantem? Než otočíte klíčkem, musíte poměrně dlouho (například než se připoutáte a nastavíte zrcátka) čekat na signál ready, pak se vlastně jen rozsvítí palubní deska a začne hrát rádio. Stejně jako u automatické převodovky zařadíte D a rovnou jedete. Naprosto tiše a pohodlně. Kupodivu je výkon motoru více než dostatečný a společně s kompaktními rozměry z C-Zera dělá svižné městské auto. Zrychlení z 0–60 km/h působí svižně, na 100 km/h už je to horších 15,9 s. C-Zero má pohon zadních kol, motor vzadu, baterie uprostřed pod podlahou a celkovou hmotnost 1 120 kg rozdělenou v poměru cca 40:60. To zní jako předpoklad pro zajímavé jízdní vlastnosti… Je zábavné a umí jezdit driftem? Asi to mnoho lidí pokoušet nebude, ale my jsme to přeci jen zkusili. Ano, jisou zábavu jsme objevili a dá se přemluvit i ke sklouznutí zádě, ale pokud to po něm budete chtít, připlaťte si za samosvorný diferenciál. Dělám si legraci, nic takového v nabídce samozřejmě není, vlastně máte vše důležité už v základu. Je tady digitální klimatizace, 6 airbagů, ESP a posilovač řízení. Při svižné jízdě mi palubní počítač ukazoval dojezd 60 km, při klidné jízdě už se dojezd výrazně zlepšil. Vpředu i vzadu je dostatek místa i pro dospělého. Velikost kufru je spíše skromná.
Pravděpodobně vás nyní zajímá, jak je to s náklady na provoz. 1 km v C-Zeru přijde zhruba na 0,9 Kč. Baterie vydrží 1 500 nabíjecích cyklů, což odpovídá vzdálenosti 200 000 km. Citroёn na vůz bude poskytovat záruku 2 roky a na baterie dokonce 5 let. V případě nutnosti budete moct navštívit jakýkoliv autorizovaný servis Citroёn.
Citroёn C-Zero je zajímavým počinem. Je bez přimouření očí naprosto dotažený, dobře jezdí a nabízí něco nevšedního a nového. Technologie elektrického pohonu se stále ještě nedostala tak daleko, aby se svou cenou oslovila širokou skupinu řidičů, ale díky autu, jako je tohle, k tomu bude mít o velký kus blíž.
Technické parametry vozidla Citroën C-Zero:
MODEL |
|
C-ZERO |
|
Typ motoru |
|
Elektrický synchronní |
|
|
|
s permanentními magnety |
|
Největší výkon / otáčky |
kW CEE |
47 při 3 500 - 8 000 |
|
Největší výkon / otáčky |
k CEE |
64 při 3 500 - 8 000 |
|
Největší točivý moment / otáčky |
Nm CEE |
180 při 0 - 2 000 |
|
Největší počet otáček / min |
ot/min |
8 500 |
|
HLAVNÍ BATERIE |
|
|
|
Technologie |
|
Lithium - ion |
|
Počet článků |
|
88 |
|
Články |
Ah |
50 |
|
Celková nominální kapacita |
kWh |
16 |
|
Užitečná nominální kapacita |
kWh |
15,20 |
|
Napětí |
V |
330 |
|
Napětí |
|
(3,75 V/50 Ah na článek) |
|
PŘEVOD / PŘEVODOVKA |
|
|
|
Celkový převodový poměr |
|
6,066 |
|
Jízda vpřed: 1 převodový stupeň. Rychlost při 1 000 ot/min |
km/h |
17,28 |
|
Jízda vzad. Rychlost při 1 000 ot/min |
km/h |
17,28 |
|
PNEUMATIKY |
|
|
|
Přední |
|
145/65 R 15 - 72 S |
|
Zadní |
|
175/55 R 15 - 77 V |
|
Dynamický obvod: vpředu - vzadu |
mm |
1734 -1747 |
|
ŘÍZENÍ |
|
|
|
Typ posilovače |
|
Elektrický |
|
Počet otáček volantu mezi krajními polohami |
|
3,5 |
|
Obrysový poloměr otáčení |
m |
4,75 |
|
NÁPRAVOVÝ SYSTÉM - ZAVĚŠENÍ KOL |
|
|
|
Přední náprava |
|
Pseudo McPherson |
|
Zadní náprava |
|
Typ Dion (3 tyče) |
|
ESP |
|
Sériově |
|
BRZDY |
|
sériově ABS + EBD + EBA |
|
Přední : Průměr - tloušťka kotoučů - typ třmene |
mm |
Chlazené kotouče - 356 - plovoucí |
|
Zadní: průměr bubnu |
mm |
203 |
|
ROZMĚRY / OBJEMY |
|
|
|
Délka |
mm |
3475 |
|
Šířka: bez zpětných zrcátek - se zpětnými zrcátky |
mm |
1475 - 1792 |
|
Výška |
mm |
1608 |
|
Rozvor |
mm |
2550 |
|
Přední rozchod |
mm |
1310 |
|
Zadní rozchod |
mm |
1270 |
|
Přední převis |
mm |
500 |
|
Zadní převis |
mm |
425 |
|
Délka kabiny |
mm |
1790 |
|
Prostor nad hlavou : vpředu - vzadu |
mm |
935 - 888 |
|
Šířka v úrovni loktů: vpředu - vzadu |
mm |
1260 - 1230 |
|
Délka nákladového prostoru za předními sedadly |
mm |
1230 |
|
Délka nákladového prostoru za zadními sedadly |
mm |
570 |
|
Výška nákladového prahu |
mm |
745 |
|
Šířka zavazadlového prostoru mezi podběhy |
mm |
930 |
|
Výška pod zadním platem |
mm |
379 |
|
Objem zavazad.prostoru VDA pod platem |
dm3 |
166 |
|
Objem zavazad. prostoru VDA pod střechou za předními sedadly |
dm3 |
860 |
|
HMOTNOST |
|
|
|
Pohotovostní (min. CEE) / provozní hmotnost |
kg |
1120 - 1195 |
|
Celková dovolená |
kg |
1450 |
|
Rozložení vpředu - vzadu (min. CEE bez řidiče) |
kg |
520 - 600 |
|
Rozložení vpředu - vzadu (min. CEE s řidičem) |
kg |
561 - 634 |
|
Celková hmotnost jízdní soupravy |
kg |
1450 |
|
Užitečné zatížení: s řidičem - bez řidiče |
kg |
330 - 255 |
|
Přívěs - nebrzděný |
kg |
0 |
|
Přívěs - brzděný: s přenosem - bež přenosu zatížení |
kg |
0 |
|
Maximální zatížení: česp závěsného zařízení - střešní nosiče |
kg |
30 |
|
AERODYNAMIKA |
|
|
|
Cx - S |
|
0,33 - 2,14 |
|
SCx |
m2 |
0,706 |
|
VÝKONY |
|
|
|
Maximální rychlost |
km/h |
130 |
|
Zrychlení z 0 na 100 km/h (průměrné zatížení) |
s |
15,9 |
|
400 m s pevným startem (průměrné zatížení) |
s |
20,7 |
|
1000 m s pevným startem (průměrné zatížení) |
s |
37,3 |
|
SPOTŘEBA / EMISE |
|
|
|
Dojezd |
km |
150 |
|
Smíšená spotřeba |
Wh/km |
135 |
|
Emise CO2 |
g/km |
0 |
|
ÚDRŽBA |
|
|
|
Frekvence prohlídek |
km |
20 000 - 1 rok |