foto Driversweb.cz

Citroën C-Zero – první jízda městským elektromobilem

Datum článku: 25.11.2010 | Autor textu: Matěj Slepička

O Citroënu C-Zero, malém městském a plně elektrickém vozu, jste už pravděpodobně slyšeli. A pravděpodobně vás také udivilo, že se tohle auto nakonec dostalo do sériové výroby tak rychle. Pojďme se tedy mrknout na to, co přináší a jaký je v reálném světě.

Nabízí zajímavou alternativu pro městskou a příměstskou dopravu až pro čtyři dospělé. Dojezd 150 km možná nezní jako dostatečný, obzvláště pak když s topením a klimatizací klesne na 80 km, ale podle statistik by to mělo stále stačit na 95 % městských cest. Večer pak strčíte C-Zero do zásuvky vedle mikrovlnky a do 6 hodin máte opět plně nabité baterie. Rychlonabíjecí stanice zvládne dobít baterie na 80 % za 30 min, ovšem v České republice zatím žádná taková stanice není. Výkon 47 kW nepřekvapí, ale točivý moment 180 Nm už ano. Pro koho C-Zero je určené? Cena ještě nebyla oficiálně stanovena, ale můžeme očekávat přepočet částky 29 550 eur, což je přibližně 729 000 Kč. Z toho vyplývá, že je zaměřený především na velké společnosti, moderní movitější rodiny a ty nejzarytější ekology.

  

A jak to vypadalo za volantem? Než otočíte klíčkem, musíte poměrně dlouho (například než se připoutáte a nastavíte zrcátka) čekat na signál ready, pak se vlastně jen rozsvítí palubní deska a začne hrát rádio. Stejně jako u automatické převodovky zařadíte D a rovnou jedete. Naprosto tiše a pohodlně. Kupodivu je výkon motoru více než dostatečný a společně s kompaktními rozměry z C-Zera dělá svižné městské auto. Zrychlení z 0–60 km/h působí svižně, na 100 km/h už je to horších 15,9 s. C-Zero má pohon zadních kol, motor vzadu, baterie uprostřed pod podlahou a celkovou hmotnost 1 120 kg rozdělenou v poměru cca 40:60. To zní jako předpoklad pro zajímavé jízdní vlastnosti… Je zábavné a umí jezdit driftem? Asi to mnoho lidí pokoušet nebude, ale my jsme to přeci jen zkusili. Ano, jisou zábavu jsme objevili a dá se přemluvit i ke sklouznutí zádě, ale pokud to po něm budete chtít, připlaťte si za samosvorný diferenciál. Dělám si legraci, nic takového v nabídce samozřejmě není, vlastně máte vše důležité už v základu. Je tady digitální klimatizace, 6 airbagů, ESP a posilovač řízení. Při svižné jízdě mi palubní počítač ukazoval dojezd 60 km, při klidné jízdě už se dojezd výrazně zlepšil. Vpředu i vzadu je dostatek místa i pro dospělého. Velikost kufru je spíše skromná.

Pravděpodobně vás nyní zajímá, jak je to s náklady na provoz. 1 km v C-Zeru přijde zhruba na 0,9 Kč. Baterie vydrží 1 500 nabíjecích cyklů, což odpovídá vzdálenosti 200 000 km. Citroёn na vůz bude poskytovat záruku 2 roky a na baterie dokonce 5 let. V případě nutnosti budete moct navštívit jakýkoliv autorizovaný servis Citroёn.

Citroёn C-Zero je zajímavým počinem. Je bez přimouření očí naprosto dotažený, dobře jezdí a nabízí něco nevšedního a nového. Technologie elektrického pohonu se stále ještě nedostala tak daleko, aby se svou cenou oslovila širokou skupinu řidičů, ale díky autu, jako je tohle, k tomu bude mít o velký kus blíž.

Technické parametry vozidla Citroën C-Zero:

MODEL

 

C-ZERO

Typ motoru

 

Elektrický synchronní

 

 

s permanentními magnety

Největší výkon / otáčky

kW CEE

47 při 3 500 - 8 000

Největší výkon / otáčky

k CEE

64 při 3 500 - 8 000

Největší točivý moment / otáčky

Nm CEE

180 při 0 - 2 000

Největší počet otáček / min

ot/min

8 500

HLAVNÍ BATERIE

 

 

Technologie

 

Lithium - ion

Počet článků

 

88

Články

Ah

50

Celková nominální kapacita

kWh

16

Užitečná nominální kapacita

kWh

15,20

Napětí

V

330

Napětí

 

(3,75 V/50 Ah na článek)

PŘEVOD / PŘEVODOVKA

 

 

Celkový převodový poměr

 

6,066

Jízda vpřed: 1 převodový stupeň. Rychlost při 1 000 ot/min

km/h

17,28

Jízda vzad. Rychlost při 1 000 ot/min

km/h

17,28

PNEUMATIKY

 

 

Přední

 

145/65 R 15 - 72 S

Zadní

 

175/55 R 15 - 77 V

Dynamický obvod: vpředu - vzadu

mm

1734 -1747

ŘÍZENÍ

 

  

 

Typ posilovače

 

 Elektrický 

Počet otáček volantu mezi krajními polohami

 

3,5

Obrysový poloměr otáčení

m

4,75

NÁPRAVOVÝ SYSTÉM - ZAVĚŠENÍ KOL

 

 

Přední náprava

 

Pseudo McPherson

Zadní náprava

 

Typ Dion (3 tyče)

ESP

 

Sériově

BRZDY

 

sériově ABS + EBD + EBA

Přední : Průměr - tloušťka kotoučů - typ třmene

mm

Chlazené kotouče - 356 - plovoucí

Zadní: průměr bubnu

mm

203

ROZMĚRY / OBJEMY

 

 

Délka

mm

3475

Šířka: bez zpětných zrcátek - se zpětnými zrcátky

mm

1475 - 1792

Výška

mm

1608

Rozvor

mm

2550

Přední rozchod

mm

1310

Zadní rozchod

mm

1270

Přední převis

mm

500

Zadní převis

mm

425

Délka kabiny

mm

1790

Prostor nad hlavou : vpředu - vzadu

mm

935 - 888

Šířka v úrovni loktů: vpředu - vzadu

mm

1260 - 1230

Délka nákladového prostoru za předními sedadly

mm

1230

Délka nákladového prostoru za zadními sedadly

mm

570

Výška nákladového prahu

mm

745

Šířka zavazadlového prostoru mezi podběhy

mm

930

Výška pod zadním platem

mm

379

Objem zavazad.prostoru VDA pod platem

dm3

166

Objem zavazad. prostoru VDA pod střechou za předními sedadly

dm3

860

HMOTNOST

 

 

Pohotovostní (min. CEE) / provozní hmotnost

kg

1120 - 1195

Celková dovolená

kg

1450

Rozložení vpředu - vzadu (min. CEE bez řidiče)

kg

520 - 600

Rozložení vpředu - vzadu (min. CEE s řidičem)

kg

561 - 634

Celková hmotnost jízdní soupravy

kg

1450

Užitečné zatížení: s řidičem - bez řidiče

kg

330 - 255

Přívěs - nebrzděný

kg

0

Přívěs - brzděný: s přenosem - bež přenosu zatížení

kg

0

Maximální zatížení: česp závěsného zařízení - střešní nosiče

kg

30

AERODYNAMIKA

 

 

Cx - S

 

0,33 - 2,14

SCx

m2

0,706

VÝKONY

 

 

Maximální rychlost

km/h

130

Zrychlení z 0 na 100 km/h (průměrné zatížení)

s

15,9

400 m s pevným startem (průměrné zatížení)

s

20,7

1000 m s pevným startem (průměrné zatížení)

s

37,3

SPOTŘEBA / EMISE

 

 

Dojezd

km

150

Smíšená spotřeba

Wh/km

135

Emise CO2

g/km

0

ÚDRŽBA

 

 

Frekvence prohlídek

km

20 000 - 1 rok

Galerie

Komentáře