foto Driversweb.cz

Citroën C5 1,6 e-HDI – mikrohybridní & mikrosportovní

Datum článku: 26.1.2011 | Autor textu: Matěj Slepička

Testovaná varianta C5 e-HDI byla zkombinovaná s podvozkem Métallique, což by podle Citroënu měla být ta dynamičtější volba. Fakt, že máme pod volantem navíc pádla řazení robotizované šestistupňové převodovky, nás donutil pátrat, jestli je komfortní manažerský sedan schopný kromě ekonomického zaměření také sportovat.

Vydali jsme se tedy v manažerském stylu na okresky. Zaneprázdněným manažerům s notebookem na klíně a telefonem u ucha jistě přijde vhod, že i při svižnějším tempu jde volant zlehka a neposkytuje žádnou zpětnou vazbu. Takže v kolejích netahá za volant, ale na druhou stranu v zatáčce nepoznáte, že jste na limitu přilnavosti pneumatik. Zajímavé je, jak ochotně převodovka podřazuje před zatáčkou v režimu Sport ve snaze poskytnout vám potřebný výkon – to aby nezdržovala na výjezdu, což v kvapném tempu také jistě oceníte. Ale ani zaneprázdněný manažer by to se sportováním neměl přehánět, riskuje totiž, že se mu stane to, co nám, a budou mu tak v rytmu serpentýn poletovat cenné věci po interiéru.

  

Ale dost nadsázky, pojďme si narovinu říct, že Citroën C5 nemá sportovní geny ani sportovního ducha a každým coulem je to neobvykle komfortní limuzína, a to v jakékoliv konfiguraci. Pokud si tedy s C5 chcete zasportovat, najděte si jiný druh sportu než automobilový, například kitebording. Pak se můžete jako my bavit přeskakováním auta a uvidíte, že vám taková přeskočená „cépětka“ přeci jen vykouzlí úsměv na tváři.

Pojďme se ale podívat na to, v čem tahle limuzína od Citroënu opravdu vyniká. Nejvíce ji symbolizují tato dvě slova: hospodárnost a komfort. Motor HDI má výkon 112 koní a objem pouhých 1,6 l a C5 je s ním stále dostatečně rychlá, i když už ne tak majestátná jako s 2,2 HDI nebo vytříbeným motorem 3,0 V6 HDI. Nadprůměrně komfortní je C5 i bez podvozku Hydractive, nicméně chybí jí trocha toho vynikajícího odtržení od okolního světa, které víme, že Citroën umí na jedničku.

Nejatraktivnější věcí na testované C5 je samozřejmě systém e-HDI, který je v tomto modelu naprostou novinkou. Úsporný motor 1,6 HDI je doplněný o pár technologií snižující spotřebu paliva, a tou nejpodstatnější je systém stop/start. Jak jistě tušíte, při zpomalení pod rychlost 8 km/h systém sám vypne motor a po uvolnění brzdy nebo po překročení této rychlosti motor sám opět naskočí. Unikátní řešení je v tomto případě nahrazení běžného startéru reverzibilním alternátorem. Ano, opravdu vůz startuje alternátor přes klínový řemen. Citroën zapracoval také na potlačení vibrací při startování, takže si téměř nevšimnete, že motor zhasl či naskočil. U verze e-HDI můžete sledovat uspořený čas, po který mohl být motor vypnutý a za běžné týdenní vytížení s nájezdem 1 000 km se nám podařilo uspořit hodinu a půl. Za písmenko „e“ si u této verze s převodovkou BMP6 připlatíte pouhých 5 000 Kč, což opodstatnění investice dost usnadňuje. Je však potřeba zmínit fakt, že tyto systémy z pravidla nefungují v zimním období, u Citroënu se systém deaktivuje při teplotě ‐5 °C, naměřené v sání motoru. Tento systém nevyužijí ani řidiči pendlující především mezi obcemi, tady bohužel stop/start nedostane příležitost k uplatnění. Ale fakt je ten, že po svezení s tímto ekoautem už vám bude navždy připadat trapné stát na semaforu se zapnutým motorem.

Další zajímavostí této konfigurace C5 byla převodovka BMP6. Jde o robotizovaný šestistupňový manuál s jednou spojkou. Co taková převodovka dělá v ekoautě? Budete se divit, ale je úspornější než automat, a dokonce i oproti manuálu spoří. Tedy tabulkově, v běžném světě se vám výjimečně může stát, že převodovku nachytáte se zbytečně vytočeným kvaltem, což by zkušený ekořidič v naprosto sterilním režimu nedovolil. A pak je tu ještě jedna věc, na kterou se nám za celý týden nepodařilo zvyknout, a tou je prodleva mezi řazením, která je nejvíce patrná mezi 1. a 2. kvaltem. Na obranu je potřeba zmínit, že s takhle velkým autem se nám podařilo jezdit pod 6 l/100 km, a to je v zimním počasí velmi překvapivá hodnota.

Na C5 se vám nyní možná zdá něco neobvyklého. Bude to nejspíš tím, že prošla decentním faceliftem. Nově ji poznáte podle led-trubicových linek na denní svícení v předních světlech, zadní světla mají nyní čirou část v oblasti LED diod. Další pofaceliftové novinky jsme probírali v prvním svezení.

Jak se nám s e-HDI jezdilo a zdali bychom si ji pořídili? Jízda v jakékoliv C5 je konejšivě uspokojující. Motor 1,6 e-HDI je vhodný pro všechny, kteří si potrpí na moderní technologie a nízkou spotřebu paliva. Nás ovšem více oslovila majestátnost verze 2,2 HDI, anebo ještě lépe 3,0 V6 HDI s podvozkem hydractive. Citroën C5 nabitý výbavou se nám navíc jeví jako cenově výhodnější nabídka. 

Technické parametry vozidla Citroën C5 Tendance 1,6 e-HDI 110 BMP6 Airdream:

Stav vozu/rok výroby

nový/2010

Stav tachometru

1 500 km

Cena vozu

není stanovena, cca 570 000 Kč 

Hmotnost

1 506 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 560

Výkon

82 kW (112 koní) při 3 800 ot./min.

Výkon/hmotnost

74 koní/t

Točivý moment

260 Nm při 1 750 ot./min.

Zrychlení 0−100 

11,6 s

Max. rychlost  

190 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

robotizovaná manuální

Poháněná kola

přední

Diferenciál

otevřený

Spotřeba kombinovaná

4,6 l/100 km

Spotřeba ve městě

5,5 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

71 l

Zavěšení přední nápravy

víceprvková přední náprava se dvěma trojúhelníkovými rameny. Zkrutný stabilizátor.

Zavěšení zadní nápravy

víceprvková zadní náprava. Zkrutný stabilizátor.

Rozměr kol

17"

Rozměr pneumatik

215/50 R17

Délka

4 779 mm

Šířka

2096 mm

Výška

1 458 mm

Rozvor náprav

2 829 mm

Objem zavazadlového prostoru

439 l

 

  

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ komfort podvozku – volant s pevným středem
+ velmi prostorný interiér – absence držáků nápojů
+ kvalita zpracování – prodleva řazení převodovky BMP6
+ povedený systém e-HDI  
+ sympatický motor s nízkou spotřebou paliva  

 

Citroën C5

Škoda Superb

Volkswagen Passat

Ford Mondeo

1,6 e-HDI (112 koní) Airdream

1.6 TDI CR (105 koní) Greenline

1,6 TDI (105 koní) Bluemotion

1.6 Duratorq TDCi (115 koní)

cena: není stanovena

(cca 570 000 Kč)

cena: 736 900 Kč

cena: 614 600 Kč

cena: 638 990 Kč

Galerie

Komentáře