Datum článku: 15.8.2013 | Autor textu: Matěj Slepička
Zkrátili jsme si čekání na 270koňové RCZ R sklouznutím s doposud nejsilnější verzí THP200. Víme jak zní, jak ochotně se točí motor až k červenému poli otáčkoměru, víme jak zatáčí a také víme, jaké bude na jejím základu erko.
Doplněk k hodinkám
Peugeot RCZ jsme již v testu měli ve verzi před faceliftem. Aktuální model má oproti němu nový design přídě, takže už nepůsobí jako designové kupé s předkem z Peugeotu 308, ale už jen jako designové kupé.
Ono RCZ vypadá dokonce tak dobře, že jej automobiloví znalci automaticky řadí do kategorie řidičsky nezajímavých pojízdných doplňků k hodinkám. Ale takové RCZ není, designem slíbenou sportovnost a řidičskost v sobě skutečně má. Usedám a nechávám se překvapit.
Do interiéru vklouznu na příjemně nízkou sedačku a řidičskou pozici si najdu i bez skrčených nohou a bez příliš kolmého sedadla. Nízký posez vpředu vždy odskáčou zadní sedadla, a když už tam není místo pro nohy, tak nikoho jistě neurazí ani chybějící prostor nad hlavou. O trochu lépe než na zadních sedadlech by se dalo sedět snad i v kufru, jenže ten není čalouněný v kůži tak jako interiér včetně palubní desky, takže byste si tam připadali možná pohodlně, ovšem nedostatečně hýčkavě.
Respekt jednašestce THP
Kromě toho, že umí přeplňovaná 1,6 v atmosférickém stylu rozeznít interiér jadrným zvukem sání tak, jakoby měla kónický sportovní filtr, tak je na turbomotor až nezvykle točivá a výkon motoru tak s otáčkami příjemně graduje. To je v době plochých projevů motorů příjemné osvěžení, které budí zvědavost, jestli se podaří 1,6 THP stejně zajímavě naladit i na 270 erkových koní.
Zážitek z projevu povedeného motoru trochu kazí zadrhávání převodovky v kulise řazení. Převody jsou na turbomotor dost krátké, natěsno za sebou, a to nároky na rychlost řazení ještě posiluje. Sportovně naladěná převodovka dělá auto rychlejší, ale také hladovější, což potvrzuje i můj průměr 8 l/100 km, který neadekvátně vyskočil jen dálničním tempem, nutno ovšem podotknout, že po faceliftu je teď THP200 ještě o dvě deci úspornější.
Pozor, zatáčka
Většina Peugeotích kupátek bude sice jen cruisovat po bulvárech, malá část z nich možná občas zasprintuje s českými eresy na semaforech (obojí jde téhle placce výborně), ale RCZ neurazí ani toho, kdo by s ním chtěl vyrazit na nějaký klikatý road trip.
Komfortu i stability má RCZ namícháno tak akorát, je jistá, stabilní ale ne tolik aby byla uskákaná. Pro odhalení potenciálu podvozku vypínám ESP a plynule posílám RCZ na limit přilnavosti. Po ubrání plynu nedotáčivý limit a stabilitu střídá utažení stopy zadní nápravou, které se rychle mění ve sklouznutím zádě. Ano, to je přesně to, co potřebujeme jako automobiloví nadšenci slyšet, jen u toho RCZ chybí uspokojivý pocit z kontroly nad vyvážením podvozku a tak je lepší utahování stopy nevyužívat agresivně. V některých dvojkových zatáčkách může ESP omezovat výkon tak, aby se neprotáčelo vnitřní kolo, což věští, že samosvorný diferenciál u RCZ R posune hru přilnavosti výrazně dopředu.
RCZ THP200 je příjemně rychlé i zábavné GTčko, které na sebe lepí holky, vizážisty, kadeřníky, a tím jsou přehlíženy jeho jízdní přednosti. Nedosahuje sice na podvozkovou zábavu typu Mazda MX-5 nebo Toyota GT86, ale těmhle rivalům zdrhá výrazně šťavnatějším projevem motoru.
RCZ R vypadá zatím na zatraceně rychlé každodenní auto. Pokud dostane ještě o kousek přesnější převodovku než má běžné RCZ a bude umět vykouzlit 270 jednašestkových koní jen s průměrnou prodlevou na sešlápnutí plynu, pak vznikne kupé, které hodně promíchá hot hatch karty… Že bychom se snad v budoucnu mohli setkat s hláškou Ford Focus RS je mrtev, ať žije Peugeot RCZ R?
Text: Matěj Slepička Foto: Martin Jánský
Technické parametry vozidla Peugeot RCZ 1.6 16V THP 200k MAN6:
Základní cena vozu |
668 500 Kč (akční cena) |
Hmotnost |
1 411 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlem |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
benzin |
Objem |
1 598 cm3 |
Výkon |
147 kW (200 koní) při 5 800 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
145 koní/t |
Točivý moment |
255 Nm (275 overboost) při 1 700 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
7,5 s |
Max. rychlost |
240 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
6,7 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
8,8 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
5,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
55 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
torzní ramena |
Rozměr pneumatik |
235/40 R19 |
Délka |
4 287 mm |
Šířka |
1 845 mm |
Výška |
1 362 mm |
Rozvor náprav |
2 596 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
384 l |
Potěšilo nás: |
Naštvalo nás: |
+ Vyvážený sportovní design |
– Výhled vzad za deště |
+ Zábavné jízdní vlastnosti |
– Nouzová zadní sedadla |
+ Šťavnatý projev motoru |
– Ovladatelnost ve smyku |
+ Honosný interiér |
1,6 THP (200 koní) |
Audi TT 2,0 TFSI (211 koní) |
Toyota GT86 2,0 i boxer (200 koní) |
Renault Mégane RS 2,0 Turbo (265 koní) |
0-100 7,5 s 240 km/h 6,7 l/100km |
0-100 6,1 s 245 km/h 6,6 l/100km |
0-100 7,6 s 226 km/h 7,1 l/100km |
0-100 6,0 s 254 km/h 7,5 l/100km |
|
|
|
|
cena: 668 500 Kč (akční cena) |
cena: 979 900 Kč |
cena: 809 900 kč |
cena: 760 900 Kč |