foto Driversweb.cz

Peugeot RCZ – šperkem smykem

Datum článku: 15.8.2013 | Autor textu: Matěj Slepička

Zkrátili jsme si čekání na 270koňové RCZ R sklouznutím s doposud nejsilnější verzí THP200. Víme jak zní, jak ochotně se točí motor až k červenému poli otáčkoměru, víme jak zatáčí a také víme, jaké bude na jejím základu erko.

Doplněk k hodinkám

Peugeot RCZ jsme již v testu měli ve verzi před faceliftem. Aktuální model má oproti němu nový design přídě, takže už nepůsobí jako designové kupé s předkem z Peugeotu 308, ale už jen jako designové kupé.

Ono RCZ vypadá dokonce tak dobře, že jej automobiloví znalci automaticky řadí do kategorie řidičsky nezajímavých pojízdných doplňků k hodinkám. Ale takové RCZ není, designem slíbenou sportovnost a řidičskost v sobě skutečně má. Usedám a nechávám se překvapit.

 

Do interiéru vklouznu na příjemně nízkou sedačku a řidičskou pozici si najdu i bez skrčených nohou a bez příliš kolmého sedadla. Nízký posez vpředu vždy odskáčou zadní sedadla, a když už tam není místo pro nohy, tak nikoho jistě neurazí ani chybějící prostor nad hlavou. O trochu lépe než na zadních sedadlech by se dalo sedět snad i v kufru, jenže ten není čalouněný v kůži tak jako interiér včetně palubní desky, takže byste si tam připadali možná pohodlně, ovšem nedostatečně hýčkavě. 

 

Respekt jednašestce THP

Kromě toho, že umí přeplňovaná 1,6 v atmosférickém stylu rozeznít interiér jadrným zvukem sání tak, jakoby měla kónický sportovní filtr, tak je na turbomotor až nezvykle točivá a výkon motoru tak s otáčkami příjemně graduje. To je v době plochých projevů motorů příjemné osvěžení, které budí zvědavost, jestli se podaří 1,6 THP stejně zajímavě naladit i na 270 erkových koní.

Zážitek z projevu povedeného motoru trochu kazí zadrhávání převodovky v kulise řazení. Převody jsou na turbomotor dost krátké, natěsno za sebou, a to nároky na rychlost řazení ještě posiluje. Sportovně naladěná převodovka dělá auto rychlejší, ale také hladovější, což potvrzuje i můj průměr 8 l/100 km, který neadekvátně vyskočil jen dálničním tempem, nutno ovšem podotknout, že po faceliftu je teď THP200 ještě o dvě deci úspornější.

 

Pozor, zatáčka

Většina Peugeotích kupátek bude sice jen cruisovat po bulvárech, malá část z nich možná občas zasprintuje s českými eresy na semaforech (obojí jde téhle placce výborně), ale RCZ neurazí ani toho, kdo by s ním chtěl vyrazit na nějaký klikatý road trip.

Komfortu i stability má RCZ namícháno tak akorát, je jistá, stabilní ale ne tolik aby byla uskákaná. Pro odhalení potenciálu podvozku vypínám ESP a plynule posílám RCZ na limit přilnavosti. Po ubrání plynu nedotáčivý limit a stabilitu střídá utažení stopy zadní nápravou, které se rychle mění ve sklouznutím zádě. Ano, to je přesně to, co potřebujeme jako automobiloví nadšenci slyšet, jen u toho RCZ chybí uspokojivý pocit z kontroly nad vyvážením podvozku a tak je lepší utahování stopy nevyužívat agresivně. V některých dvojkových zatáčkách může ESP omezovat výkon tak, aby se neprotáčelo vnitřní kolo, což věští, že samosvorný diferenciál u RCZ R posune hru přilnavosti výrazně dopředu.

RCZ THP200 je příjemně rychlé i zábavné GTčko, které na sebe lepí holky, vizážisty, kadeřníky, a tím jsou přehlíženy jeho jízdní přednosti. Nedosahuje sice na podvozkovou zábavu typu Mazda MX-5 nebo Toyota GT86, ale těmhle rivalům zdrhá výrazně šťavnatějším projevem motoru.

RCZ R vypadá zatím na zatraceně rychlé každodenní auto. Pokud dostane ještě o kousek přesnější převodovku než má běžné RCZ a bude umět vykouzlit 270 jednašestkových koní jen s průměrnou prodlevou na sešlápnutí plynu, pak vznikne kupé, které hodně promíchá hot hatch karty… Že bychom se snad v budoucnu mohli setkat s hláškou Ford Focus RS je mrtev, ať žije Peugeot RCZ R?

Text:  Matěj Slepička Foto: Martin Jánský

 

Technické parametry vozidla Peugeot RCZ 1.6 16V THP 200k MAN6:

Základní cena vozu

668 500 Kč (akční cena)

Hmotnost

1 411 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 598 cm3

Výkon

147 kW (200 koní) při 5 800 ot./min.

Výkon/hmotnost

145 koní/t

Točivý moment

255 Nm (275 overboost) při 1 700 ot./min.

Zrychlení 0−100 

7,5 s

Max. rychlost  

240 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

6,7 l/100 km

Spotřeba ve městě

8,8 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

55 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

torzní ramena

Rozměr pneumatik

235/40 R19

Délka

4 287 mm

Šířka

1 845 mm

Výška

1 362 mm

Rozvor náprav

2 596 mm

Objem zavazadlového prostoru

384 l

 

Potěšilo nás:

Naštvalo nás:

+ Vyvážený sportovní design  

– Výhled vzad za deště 

+ Zábavné jízdní vlastnosti

– Nouzová zadní sedadla

+ Šťavnatý projev motoru

– Ovladatelnost ve smyku  

+ Honosný interiér

 

 

Peugeot RCZ

1,6 THP (200 koní)  

Audi TT

2,0 TFSI (211 koní)  

Toyota GT86

2,0 i boxer (200 koní)

Renault Mégane RS

2,0 Turbo (265 koní)  

0-100 7,5 s

240 km/h

6,7 l/100km

0-100 6,1 s

 245 km/h

6,6 l/100km

0-100 7,6 s

 226 km/h

7,1 l/100km

0-100 6,0 s

 254 km/h

7,5 l/100km

 

 

cena: 668 500 Kč

(akční cena)

cena: 979 900 Kč

cena:  809 900 kč

cena: 760 900 Kč 

Galerie

Komentáře