Datum článku: 19.1.2017 | Autor textu: Martin Jánský
Nová tvář a vykuchaný hybridní pohon dávají softroadové 508 šanci na reparát. Dokázal nás napodruhé přesvědčit o svých kvalitách?
Outdoorové boty byste si k obleku asi neobuli, ale offroadově vylepšené manažerské kombíky žádným políčkem módnímu cítění nejsou. Samozřejmě všichni víme, že je to jen póza – jsou zvýšené jen nepatrně a pohon všech kol většina z nich postrádá. Spíš než o průchodnost terénem jim jde o odlišení od záplavy šedé manažerské konfekce a 508 RXH to dělá skvěle, mezi všemi těmi Allroady, Alltracky, Scouty a Crosstourery je totiž spolehlivě nejhezčí.
S 508 RXH jsme se už před lety setkali (redakční TEST ZDE), ale tentokrát tu máme verzi po faceliftu a v konvenčnější verzi bez komplikovaného hybridního systému pro ty, kteří elektřině stále příliš nevěří. Pryč šla baterie a elektromotor na zadní nápravě (a s ním tedy i pohon všech kol), robotizovaný manuál byl nahrazen klasickým měničovým automatem. Tohle bude asi historicky první Peugeot upravený podle étosu Colin Chapmana o odlehčování a zjednodušování…
A stejně jako u Lotusů jsou všechny tyhle úpravy i pro 508 RXH ku prospěchu věci. První diesel-hybridní systém na trhu totiž nebyl v době svého uvedení příliš odladěný – elektrický motor neměl dost síly na rozjezdy od semaforů a přepínání pohonů bylo příliš znatelné, což spolu s váhavým a cukavým řazením převodovky působilo dost rušivě. Svůj jízdní styl jste zkrátka museli přizpůsobovat technice místo naopak, ale ani pak jste nedosáhli citelně lepší průměrné spotřeby oproti běžným dieselům, kterou tabulkově sliboval.
Postupnou evolucí si HYbrid4 svou reputaci napravil, ale čistě dieselová verze ukazuje, že jednodušší znamená lepší. Už jen proto, že musí zápolit s masou o 120 kilo lehčí, působí podvozek pohodlněji a uvolněněji, což dokonale sedí cestovatelské nátuře 508. Přidejte si silný a kultivovaný diesel, slušné odhlučnění, pohodlné sedačky a navrch 72litrovou nádrž, se kterou snadno ujedete přes 1100 kilometrů na jeden zátah, a máte před sebou auto, se kterým je radost překonávat kontinenty.
Na tyhle štreky se nemusíte balit nalehko, protože jako velký rodinný kombík je náležitě prostorný (dozadu si sedne i dospělý, kufr má 550 litrů), a klidně je můžete plánovat i mimo dálniční tahy, protože RXH se nezalekne ani rychleji projížděných zatáček, a vlastně i mimo zpevněné komunikace.
Rozhodně však není dokonalý – automat na sebe nenechá spěchat a podvozek je oproti sériovce o chlup méně poddajný, ale nejvíc otravují přešlapy v interiéru. Třeba nešikovné vyklápěcí držáky nápojů na palubní desce, tlačítko stop/start ukryté ve skříňce vlevo pod volantem nebo příšerně neergonomický infotainment. Z celého auta už jsou také pomalu cítit známky stárnutí – 508 je na trhu už šestý rok a za tu dobu se manažerská auta o dost posunula.
Proto se může zdát základní cena 850 tisíc (už po akční slevě 95 tisíc) docela vysoká, jenže za své peníze dostanete komplet vybavené auto, kde si připlatíte jen za luxusní drobnosti typu Full LED světla (ty ale vážně potřebujete, svítí fantasticky!), bezklíčový vstup nebo hi-fi od JBL. Navíc si myslíme, že dealer Peugeotu se bude opravdu hodně snažit, abyste ze showroomu neodešli s prázdnou. Tak se na něj jděte aspoň zblízka podívat. Vypadá fakt po čertech dobře!
Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Peugeot 508 RXH 2,0 BlueHDi EAT6:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 997 cm3 |
Výkon |
133 kW (180 koní) při 3 750 ot./min. |
Točivý moment |
400 Nm při 2 000 ot./min. |
Hmotnost |
1 790 kg |
Výkon/hmotnost |
100 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
8,9 s |
Max. rychlost |
220 km/h |
Převodovka |
automatická, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
5,2 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,2 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
4,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
72 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové |
Rozměr pneumatik |
245/45 R18 |
Délka |
4 828 mm |
Šířka |
1 864 mm |
Výška |
1 521 mm |
Rozvor náprav |
2 817 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
550 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Povedený design | – Začíná stárnout |
+ Pohodlná jízda | – Ničím zvláštním nevyniká |
+ Výkonný a kultivovaný motor | |
+ 72litrová nádrž |
2,0 HDi (180 koní) |
Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTI (170 koní) |
Škoda Octavia Scout 4x4 2,0 TDI (184 koní) |
VW Passat Alltrack 4MOT 2,0 TDI (150 koní) |
0-100 8,9 s 4,6 l/100km kufr: 550 l |
0-100 9,5 s 5,5 l/100km kufr: 540 l |
0-100 7,8 s 5,1 l/100km kufr: 610 l |
0-100 8,6 s 4,6 l/100km kufr: 639 l |
cena: 850 000 Kč |
cena: 850 900 Kč |
cena: 811 900 Kč |
cena: 924 900 Kč |