foto Driversweb.cz

Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi – proti živlům

Datum článku: 19.6.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Když se příroda zase jednou pořádně naštve a změní silnice v řeky a parkoviště v jezera, začnou dávat i jinak nesmyslná SUV velmi dobrý smysl.

Obloha je zlověstně zamračená všemi směry a z mraků barvy olova se snáší nekonečné provazy deště. Už několikátý den v kuse. Co pro jednoho přináší nepříjemnost v podobě zkažených plánů na víkendovou grilovačku, to jiného nutí sebrat jen to nejnutnější a prchat jako o život z domu, na který se valí povodňová vlna. Pokud se vám zdají dramatické televizní záběry přece jen trochu abstraktní, je dobré vyrazit ven a podívat se, jak situace vypadá mimo teplý byt a pohodlný gauč.

A většinou nemusíte jezdit nijak daleko, abyste pochopili, odkud se ta velká voda náhle vzala. Voda je totiž všude, valí se z lesů, skal, luk i polí. Každý líný pramínek, co se dřív sotva převalil přes kámen, se rázem stává veřejnou hrozbou číslo jedna. Z malých čůrků se staly dravé strouhy, z malých potoků divoké řeky a z klidných řek instantní generátory velkoplošných jezer. Nespoutaný živel nedbá tradic vymletých koryt a žene se cestou nejmenšího odporu, ať už je na ní fotbalové hřiště, rodinný dům nebo, a to nejčastěji, silnice.

Ve chvílích, kdy místo autobusů začnou jezdit parníky a chodcům hrozí po cestě na nákup utonutí, oceníte v autě nějakou tu životní jistotu navíc. Kde je vody po kolena, tam zvýšená světlá výška začne mít své opodstatnění a automaticky připojitelný pohon všech kol přinese potřebný klid, i když od nich stříkají metrové gejzíry vody. Všudypřítomný strach vás možná přinutí sáhnout až po tom nejdrastičtějším bezpečnostním opatření – pustíte si stěrače. Jinak se budete cítit naprosto v pohodě. Vyhřátý interiér, dobrá hudba, pohodlná řidičská sesle a všemi nebezpečenstvími se spolehlivě prokousávající auto. Jako by na vás fyzika nepůsobila a živly nemohly.

V tomhle je Santa Fe vynikající. Ani si ho nevšimnete, ale pořád ho máte po svém boku, aby vám zjednodušovalo život a chránilo vás. Prostorný interiér pojme rodinu s bagáží, podvozek je pohodlný, řízení nenáročné a schopnosti dostatečné. Pravda, sportovnosti v sobě tohle SUV nemá ani za mák, a pokud zatoužíte po dobývání terénu, k čemuž pohon všech kol přímo vybízí, v rozletu vás brzy zastaví silniční pneumatiky. Ale to vůbec nevadí, protože se Santa Fe se cestuje tak komfortně, že vás myšlenky na sport nebo terén ani nenapadnou.

Když zůstanete na silnici, nezklame vás. Jezdí bez výhrad a řídí se normálně – čili je to tak nezajímavé (v dobrém i ve zlém), že to nestojí ani za řeč. Prostě to funguje. Motor má dost výkonu a žere snesitelných osm, automatická převodovka na pozadí nenápadně žongluje s rychlostmi a podvozek si poradí se všemi nástrahami českých tankodromů. Kabina je ergonomická a můžete si do ní naporoučet zajímavou komfortní výbavu nebo třetí řadu sedaček pro děti. Design se povedl, Santa Fe je teď asi nejpohlednější Hyundai na trhu. Všechno je prostě ok a tak nějak bez připomínek. Je to tak nezajímavé, až je to vlastně moc příjemné.

Jsou auta, která je radost řídit. A pak jsou auta, která vám můžou dělat radost, i když vám kroucení jejich volantem neroztahuje koutky úst. Jsou sympatická, protože dělají, co mají, a přinášejí vašemu životu jistotu a nové možnosti. Takhle funguje třeba Range Rover – fakticky řidičsky moc zajímavý není, ale pohodlím vás vyklidní, schopnostmi ohromí a komfortem okouzlí. Santa Fe ve mně vyvolávalo podobné pocity. Tedy samozřejmě s menší pompézností a opulentností. Santa Fe dělá svou práci, aniž by vás zatěžovalo zbytečnými starostmi. Pokud si najdete nějaký sporťák, který dostatečně uspokojí vaše řidičské choutky vyšší úrovně, Hyundai Santa Fe může velmi snadno zastat roli rodinného auta na denní ježdění, nenáročného pracanta, který nikdy nezklame. Ani když se příroda zase naštve, živly zdivočí a řeky vystoupí ze svých koryt.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi AUT6:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Cena testovaného vozu

899 990 Kč

Hmotnost

1 882 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

diesel

Objem

2 199 cm3

Výkon

145 kW (197 koní) při 3 800 ot./min.

Výkon/hmotnost

140 koní/t

Točivý moment

436 Nm při 1 800 - 2 500 ot./min.

Zrychlení 0−100 

10,1 s

Max. rychlost  

190 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

automatická

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

6,8 l/100 km

Spotřeba ve městě

8,9 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,5 l/100 km

Objem palivové nádrže

64 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson, stabilizátor

Zavěšení zadní nápravy

víceprvková

Rozměr pneumatik

235/60 R18

Délka

4 690 mm

Šířka

1 880 mm

Výška

1 675 mm

Rozvor náprav

2 700 mm

Objem zavazadlového prostoru

585 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Praktické – Řidičsky nezajímavé   
+ Pohodlné – Není nejlevnější
+ Pohledný design  
+ Nenáročné na řízení     

 

Hyundai Santa Fe

2,2 CRDi (197 koní)

Mitsubishi Outlander

2,2 DI-D (180 koní)

Honda CR-V

2,2 i-DTEC (150 koní)

Chevrolet Captiva

2,2 diesel (184 koní)

0-100 10,1 s

190 km/h

6,9 l/100km

0-100 10,1 s

200 Km/h

6,8 l/100km

0-100 10,6 s

190 km/h 

6,6 l/100km

0-100 11,0 s

191 km/h  

7,9 l/100km

cena: 899 990 Kč

cena: 860 000 Kč

cena: 779 000 Kč

cena: 741 800 

Galerie

Komentáře