Datum článku: 21.5.2014 | Autor textu: Matěj Slepička
Když umí být francouzský stylový interiér i minimalistický, když hodnota prosklených ploch na autě přesáhne 5,7 m2, když se vezme nejsilnější naftový motor v nabídce a když se vymění robotický manuál za klasický automat. Tak je to pohodaaa...
Je prostě pohoda sedět v tomhle autě. Ty obrovské plochy prosklení v interiéru působí jako loftový byt s francouzskými okny. Příjemně svěže a se světlými barvami interiéru i útulněji než všechny ty strohé a tmavé německé pojízdné kanceláře. Je jasné, že po dotyku na tvrdé plasty nebo po usazení do rozměklých sedaček bude zřejmě všechno jinak…
Aha, tak nebude. Citroën už zvládl dokonale okouknout materiály u německé konkurence, takže první lehké zklamání přijde až při detailním zkoumání palubního systému. Jeho rozdělení mezi dva displeje působí někdy zmateně a ovládání z části páčkou pod volantem a z části dotykově bohužel často neintuitivně. Každopádně od minulé generace Picassa je to obrovský krok kupředu, například otáčkoměr už nemá od nuly do šesti tisíc otáček jen 24 pixelů, ale využívá plné HD rozlišení. Dotykový displej navíc pomohl k tomu, že teď může palubka vypadat moderně minimalisticky. Příjemné místo na vysedávání.
Ale i na cestování. Dospělé plutí podvozku přes nerovnosti přirozeně sedí k pohodovému naladění auta. To nastavení působí tak komfortně, že vás to donutí přemýšlet nad tím, jestli vůbec mohou mít vinuté pružiny takové schopnosti. A pokud jste tak nedůvěřivý jako já, sehnete se pod auto a objevíte na zadní nápravě vzduchové měchy. Trefa.
Kromě plavného cestování Picasso nenásilně zvládne i svižné tempo, ale ostrou jízdu vytrestává odtažitostí a také nemožností modulovat auto k utažení stopy v zatáčce, a to i přesto, že řízení funguje a necitroënovsky přirozeně. Konečně také mezigeneračně zmizelo tlumené bouchání od uložení tlumičů a podařilo se uspořit 140 kg přebytečné zátěže. Vážně 140, to už je číslo, které na spotřebě paliva a na naléhavosti výkonu motoru jde poznat.
Nafta 2,0 BlueHDI posílila na 150 koní a zajímavých 370 Nm, je příjemná na takovou tu nízkootáčkovou plavbu na vlně točivého momentu. Díky převodovce AUT6 zvládne turbo zrychlení na jeden nádech, takže nemusí celá posádka souhlasně kývat na každý kvalt po prodlevě turba sekundované odřazením. Což je přesně disciplína, kterou robotický manuál se slabší 1,6 e-HDI nezvládá. Tenhle automat se snaží odřazovat rychlosti co nejdříve tak, aby šetřil palivo a tak, aby šlo s Picasem jezdit i okolo 6,0 l/100 km. Systém stop/start je vychytanější u e-HDI, ale i když BlueHDI neumí zhasnout motor ještě při dojíždění, tak práce stop/startu nijak neobtěžuje. Obtěžuje jiná věc…
Aktivní tempomat. Můžete si ve srovnávací tabulce u políčka radarový tempomat zaškrtnout „ano“, ale to je bohužel vše, v čem je opravu dobrý. Při kopírování jízdy ostatních aut reaguje příliš unáhleně a zbrkle, čímž se vymyká pohodově naladěnému celku, a co je ještě zásadnější, tak tenhle system nespolupracuje s brzdami. Maximum, co v nouzi zvládne, je vypodřazení motoru do poslední třetiny otáčkoměru a přitažení bezpečnostních pásů. Jsem sám, kdo v něm nevidí žádnou skutečnou přidanou hodnotu?
Škoda aktivního tempomatu, je na tomhle autě jedinou polovičatou technologií, ostatní systémy jako varování před opuštěním jízdního pruhu, aktivní bezpečnostní pásy nebo automatická dálková světla totiž fungují skvěle. Picasso 2,0 BlueHDI s automatem se zdá být jako ta správná konfigurace pro vyždímání co možná nejpohodovější atmosféry v tomhle autě. Pokud ale oželíte plynulost a nenáročnost ovládání automatu se zátahem nejsilnějšího motoru v nabídce, pak je tu i levnější 1,6 e-HDI se šestistupňovým manuálem, tím jde ušetřit, v závislosti na výbavě, až zásadních 220 000 Kč. Další, i když výrazně bezcharakternější možnost, jak ušetřit, odkrývá pohled do srovnávací tabulky, samozřejmě s ním souvisí i nějaké to sebezapření, ale o tom zase příště…
Text: Matěj Slepička, foto: Jiří Čermák
Technické parametry vozidla Citroën Grand C4 Picasso 2,0 BlueHDi AUT6:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2014 |
Základní cena vozu |
|
Hmotnost |
1 635 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
nafta |
Objem |
1 997 cm3 |
Výkon |
110 kW (150 koní) při 4 000 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
92 koní/t |
Točivý moment |
370 Nm při 2 000 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
10,2 s |
Max. rychlost |
207 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
automatická |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
5,4 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,2 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
4,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
55 l |
Zavěšení přední nápravy |
pseudo McPherson, zkrutný stabilizátor |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
205/55 R17 |
Délka |
4 597 mm |
Šířka |
1 826 mm |
Výška |
1 634 mm |
Rozvor náprav |
2 840 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
645 l (170 se 3 řadami sedadel) |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Minimalistický a kvalitní interier | – Aktivní tempomat |
+ Velká míra prosklení | – Omezená intuitivita palubního systému |
+ Prostornost a variabilita | |
+ Konfigurace podtrhující pohodové naladění auta | |
+ Úsporný a silný motor |
2,0 BlueHDi AUT6 (150 koní) |
Volkswagen Touran 2,0 TDI DSG (140 koní) |
Ford S-Max 2,0 TDCi Powershift (140 koní) |
Peugeot 5008 2,0 HDi AUT6 (163 koní) |
0-100 10,2 s 207 km/h 4,6 l/100km |
0-100 9,9 s 199 km/h 5,7 l/100km |
0-100 10,9 s 193 km/h 5,7 l/100km |
0-100 10,5 s 190 km/h 6,3 l/100km |
|
|
|
|
cena: 700 900 Kč (Akční cena) |
cena: 667 900 Kč
|
cena: 787 990 kč
|
cena: 535 000 Kč (Akční cena) |